Beden eğitimi ve spor alanı hem eğitim ve öğretim süreci açısından hem de toplumsal işleyişin düzeni yönünden olumlu sonuçlar ortaya çıkardığı nitelendirilebilir. Günümüzde beden eğitimi ve spor derslerinin öğrencilere aktarılması ve aktarılan bilgilerin yöntemi hususunda çeşitliliğin artması, beden eğitimi ve spor ile öğretim yöntemleriyle ilgili çalışmaların gerçekleştirilme gerekliliğini sunmakta ve mevcut araştırmanın da önemini göstermektedir. Araştırmada nitel araştırmaya ait doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda, Türkçe literatürde beden eğitimi ve spor ile öğretim yöntemleriyle alakalı 2003 yılından 2024 yılına kadar gerçekleştirilmiş olan araştırmalar değerlendirilmiştir. Dergi Park, Google Akademik ve TR Dizin gibi ulusal veri tabanları ile lisansüstü tezler için YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında taranan toplam 19 makale ve tez dahil edilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında incelenen çalışmaların büyük bir çoğunluğu en çok ve en az kullanılan öğretim yöntemlerine yönelik olduğu sonucuna erişilmiştir. Buna göre, beden eğitimi ve spor derslerinde gösterip yaptırma, komut, alıştırma ve eşli çalışma yöntemlerinin yaygın olarak kullanıldığı görülmektedir. Ayrıca, çalışmalarda kullanılan diğer konular ise; öğretim yöntemleri ile sosyal yetkinlik beklentileri, kullanılan öğretim yöntemi ve kullanırken karşılaşılan sorunlar, öğretim yöntemlerinin öğrencilerin ders tutumları ve sosyal becerilerine etkisi, öğretim yöntemlerinin kullanılmasının öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranışlarına etkisini, öğretim yöntemleri ve kişilik özelliklerinin belirlenmesi, öğretim yöntemleri üzerine meta-analiz ve bibliyometrik analiz ile incelenen çalışmalardan oluşmaktadır. Sonuç olarak, beden eğitimi ve spor ile öğretim yöntemleriyle ilgili çalışmaların yoğun olmayışı, bu kavramların incelenmesi yönünden mevcut araştırma rehber olacak niteliktedir.
The field of physical education and sports can be characterized by its positive outcomes, both in terms of the education and training process and the regulation of societal functions. Today, the increasing diversity in how physical education and sports lessons are delivered to students and the methods by which this knowledge is imparted highlights the necessity for more research on teaching methods in physical education and sports, thus underscoring the importance of the current study. This research employed a qualitative document analysis method. In this context, studies on physical education and sports teaching methods published in the Turkish literature between 2003 and 2024 were evaluated. A total of 19 articles and theses were included, retrieved from national databases such as DergiPark, Google Scholar, and TR Dizin, as well as the YOK National Thesis Center database for postgraduate theses. The data obtained were analyzed using content analysis. A significant majority of the studies examined within the scope of this research focused on the most and least frequently used teaching methods. Accordingly, the demonstration-practice, command, practice, and peer-assisted learning methods were found to be commonly used in physical education and sports classes. Furthermore, other topics addressed in these studies include Teaching methods and expectations regarding social competence, problems encountered when using teaching methods, the impact of teaching methods on students' attitudes towards lessons and social skills, the effect of teaching methods on students' cognitive, affective, and psychomotor behaviors, the determination of teaching methods and personality traits, meta-analysis and bibliometric analysis of teaching methods. In conclusion, the limited number of studies specifically addressing physical education and sports teaching methods indicates that the current research can serve as a guide for future investigations into these concepts.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Oyun |
| Bölüm | Derleme |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 1 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 17 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |
TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.