Yıl 2019,
, 281 - 294, 15.09.2019
Mehmet Gül
,
Oğuzhan Gül
,
Recep Uzun
Kaynakça
- 1. Akgül, A., & Çevik, O., “İstatiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”. Emek Ofset, Ankara/ Türkiye. 2003.2. Alpar, R., “Spor bilimlerinde uygulamalı istatistik”. Nobel Yayınları, Ankara/ Türkiye, 2006.3. Argan, M., Özer, A. & Akın, E., “Elektronik Spor: Türkiye’deki Siber Sporcuların Tutum ve Davranışları”, Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 2006; 1(2), 1306-4371.4. Arkonaç S. A., “Psikolojide zihin süreçleri bilimi”. Alfa Yayınları, Ankara 1998.5. Balcı, A., “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler”. Pegem-Yayınları. Ankara/ Türkiye, 2005.6. Baştuğ G., “Sporda psikolojik motivasyon faktörü olarak ödül ve cezanın cinsiyet ve spora başlama yaşı değişkenine göre incelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya, 2002.7. Bollen, K. A., “Structural Equations with Latent Variables”, New York: John Wiley & Sons. Journal of Korean Academy of Nursing, 1989; 29(5).8. Can Y, Güven H, Soyer F, Demirel M, Bayansalduz M. & Şahin K., “Elit taekwondo sporcularında aile antrenör, kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2009; 6(2): 240-252.9. Creswell, J. W., & Creswell, J. D., “Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach”. 4. Edition, Sage publications, 2017.10. Gençlik Spor Bakanlığı., “E-Spor Raporu”. Nisan 2018 tarihinde http://www.gsb.gov.tr/HaberDetaylari/1/138762/genclik-ve-spor-bakanligindan-e-spor-raporu.aspx adresinden alınmıştır, 2018.11. Hair, J. F., Anderson R. E., Tahtam R. L. & Black W. C., “Multivariate Data Analysis”. Prentice Hall International Inc., New Jersey, 1998.12. Hardy, L., Jones, J. G., & Gould, D., “Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers”. John Wiley & SonsInc, 1996.13. Hamari, J., & Sjöblom, M., “What is Esports and Why do People Watch it?”. Internet Research. 2017. 27(2), 211-232.14. Highlen, P. S., & Bennett, B. B., “Elite divers and wrestlers: A comparison between open-and closed-skill athletes”. Journal of sport psychology, 1983; 5(4), 390-409.15. İlhan, M. & Çetin B. “Lısrel ve Amos Programları Kullanılarak Gerçekleştirilen Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Analizlerine İlişkin Sonuçların Karşılaştırılması”. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2014; 5(2), 26-42. 16. Kazak, Z., “Sporda Güdülenme Ölçeği SGÖ’nin Türk Sporcuları İçin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2004; 15(4), 191-206.17. Kari, T. & Karhulahti, V. M., “Do E-Athletes Move: A Study on Training and Physical Exercise in Elite E-Sports”. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 2016;. 8(4), 53-66.18. Klint, K. A. & Weiss, M. R., “Perceived Com-Petence and Motives for Participating in Youth Sports: A Test of Harter's Competence Motivation Theory”. Journal of sport Psychology, 1987; 9(1), 55-65.19. Kocadağ, M., “Elektronik Spor Kariyeri ve Eğitim”. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2017; 1(2), 2564-7202.20. McMillian, J. H., & Schumacher, S., “Research in Education: evidence-based inquiry”. Pearson/Allyn and Bacon, 2006.21. Nakip, M., “Pazarlamada Araştırma Teknikleri”, Seçkin Yayıncılık, 3, Ankara/ Türkiye, 2013.22. Newzoo., “Global Games Marketting Report An Overview Of Trends and Insights”. Nisan 2017 tarihinde https://newzoo.com/insights/articles/global-games-market-reaches-99-6-billion-2016-mobile-generating-37/ adresinden alınmıştır. 2016.23. Newzoo., “Global E-sports Marketting”, Report Eylül 2018 tarihindehttps://newzoo.com/insights/trend-reports/global-esports-market-report-2018-light/adresinden alınmıştır, 2018.24. Özgün A, Yaşartürk F, Ayhan B. & Bozkuş T., “Examination of handball players levels of sports specific achievement motivation and happiness”. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2017; 3(2): 83-94.25. Patton, M. Q.. “Nitel Çalışma ve Değerlendirme Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık. Ankara/ Türkiye 2014.26. Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J., “Making Sense of Factor Analysis: The Use of Factor Analysis for Instrument Development in Health Care Research”, Sage. 2003.27. Samur, Y., “Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri”. Dijital Dünyada Rekabet. Ankara: Dijital Oyunlar Çalıştayları 2017.28. Soyer F, Can Y, Güven H, Hergüner G, Bayansalduz M. & Tetik B., “Sporculardaki başarı motivasyonu ile takım birlikteliği arasındaki ilişkinin incelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2010; 7(1): 225-239.29. Sun, Y., “Motivation To Play Esports: Case of League of Legends”, School of Hotel. Restaurant and Tourism Management. Calorina, 2017.30. Tavşancıl, E., “Tutumların Ölçülmesi ve Spss İle Veri Analizi”. Ankara: Nobel Yayınevi 2014.31. Tosun A., Demir B., Uçkun C. G. & Konak O., “Spor aktivitelerinin üniversite öğrencilerinin başarı ve motivasyonunu ile ilişkisi”. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 2015; 1-11. 32. Tezbaşaran, A. A., “Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu”. Türk Psikologları Derneği Yayınları. Ankara/Türkiye, 2008.33. Warr, P., “Esports in Numbers: Five Mind-blowing Stats”. Nisan 2017 tarihinde RedBull http://www.redbull.com/en/esports/stories/1331644628389/esports-in-numbers-five-mind-blowing-stats adresinden alınmıştır, 2014.34. Witkowski, E., “On the Digital playing Field: How we “Do Sport” With Networked Computer Games. Games and Culture”, 2012; 7(5), 349-374.35. Yıldırım, A., & Şimşek, H., “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Ankara: Seçkin Yayınları, 2011.
Participation Motivation Scale For E-Sports: Validity and Reliability Study (PMSES)
Yıl 2019,
, 281 - 294, 15.09.2019
Mehmet Gül
,
Oğuzhan Gül
,
Recep Uzun
Öz
Electronic sports appeared in the world in the late 1970s and gained
popularity in the 2000s. In Turkey, on
the other hand, the popularity and the number of players have increased after
2008. In this study, the Participation Motivation Scale for E-Sports (PMSES)
was developed in order to evaluate the motivation for participation of those
who do E-Sports. The research included 590 participants that play various
E-Sports games. The research was designed as the structural equation and mixed
model. Within the scope of the structural validity of the scale, exploratory
factor analysis (EFA) was carried out in the SPSS 23, and confirmatory factor
analysis (CFA) was applied to the measuring instrument in AMOS Software. The Kaiser-Meyer-Olkin
(KMO) value was found to be 0.975 and the sample size was found to be
sufficient. As a result of the factor analysis applied regarding the validity
of the scale, three factors representing 78.847% of the total variance were
obtained. The Cronbach Alpha
coefficient was calculated as 0.972 as a result of the reliability analysis of
the 22-item scale. It can be said that the Participation Motivation Scale for
E-Sports (PMSES) is a valid and reliable data collection tool that can measure
the participation motivation of the individuals who do E-Sports.
Kaynakça
- 1. Akgül, A., & Çevik, O., “İstatiksel Analiz Teknikleri, SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”. Emek Ofset, Ankara/ Türkiye. 2003.2. Alpar, R., “Spor bilimlerinde uygulamalı istatistik”. Nobel Yayınları, Ankara/ Türkiye, 2006.3. Argan, M., Özer, A. & Akın, E., “Elektronik Spor: Türkiye’deki Siber Sporcuların Tutum ve Davranışları”, Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri Dergisi, 2006; 1(2), 1306-4371.4. Arkonaç S. A., “Psikolojide zihin süreçleri bilimi”. Alfa Yayınları, Ankara 1998.5. Balcı, A., “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler”. Pegem-Yayınları. Ankara/ Türkiye, 2005.6. Baştuğ G., “Sporda psikolojik motivasyon faktörü olarak ödül ve cezanın cinsiyet ve spora başlama yaşı değişkenine göre incelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya, 2002.7. Bollen, K. A., “Structural Equations with Latent Variables”, New York: John Wiley & Sons. Journal of Korean Academy of Nursing, 1989; 29(5).8. Can Y, Güven H, Soyer F, Demirel M, Bayansalduz M. & Şahin K., “Elit taekwondo sporcularında aile antrenör, kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2009; 6(2): 240-252.9. Creswell, J. W., & Creswell, J. D., “Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach”. 4. Edition, Sage publications, 2017.10. Gençlik Spor Bakanlığı., “E-Spor Raporu”. Nisan 2018 tarihinde http://www.gsb.gov.tr/HaberDetaylari/1/138762/genclik-ve-spor-bakanligindan-e-spor-raporu.aspx adresinden alınmıştır, 2018.11. Hair, J. F., Anderson R. E., Tahtam R. L. & Black W. C., “Multivariate Data Analysis”. Prentice Hall International Inc., New Jersey, 1998.12. Hardy, L., Jones, J. G., & Gould, D., “Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers”. John Wiley & SonsInc, 1996.13. Hamari, J., & Sjöblom, M., “What is Esports and Why do People Watch it?”. Internet Research. 2017. 27(2), 211-232.14. Highlen, P. S., & Bennett, B. B., “Elite divers and wrestlers: A comparison between open-and closed-skill athletes”. Journal of sport psychology, 1983; 5(4), 390-409.15. İlhan, M. & Çetin B. “Lısrel ve Amos Programları Kullanılarak Gerçekleştirilen Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Analizlerine İlişkin Sonuçların Karşılaştırılması”. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2014; 5(2), 26-42. 16. Kazak, Z., “Sporda Güdülenme Ölçeği SGÖ’nin Türk Sporcuları İçin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması”. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2004; 15(4), 191-206.17. Kari, T. & Karhulahti, V. M., “Do E-Athletes Move: A Study on Training and Physical Exercise in Elite E-Sports”. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 2016;. 8(4), 53-66.18. Klint, K. A. & Weiss, M. R., “Perceived Com-Petence and Motives for Participating in Youth Sports: A Test of Harter's Competence Motivation Theory”. Journal of sport Psychology, 1987; 9(1), 55-65.19. Kocadağ, M., “Elektronik Spor Kariyeri ve Eğitim”. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2017; 1(2), 2564-7202.20. McMillian, J. H., & Schumacher, S., “Research in Education: evidence-based inquiry”. Pearson/Allyn and Bacon, 2006.21. Nakip, M., “Pazarlamada Araştırma Teknikleri”, Seçkin Yayıncılık, 3, Ankara/ Türkiye, 2013.22. Newzoo., “Global Games Marketting Report An Overview Of Trends and Insights”. Nisan 2017 tarihinde https://newzoo.com/insights/articles/global-games-market-reaches-99-6-billion-2016-mobile-generating-37/ adresinden alınmıştır. 2016.23. Newzoo., “Global E-sports Marketting”, Report Eylül 2018 tarihindehttps://newzoo.com/insights/trend-reports/global-esports-market-report-2018-light/adresinden alınmıştır, 2018.24. Özgün A, Yaşartürk F, Ayhan B. & Bozkuş T., “Examination of handball players levels of sports specific achievement motivation and happiness”. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2017; 3(2): 83-94.25. Patton, M. Q.. “Nitel Çalışma ve Değerlendirme Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık. Ankara/ Türkiye 2014.26. Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J., “Making Sense of Factor Analysis: The Use of Factor Analysis for Instrument Development in Health Care Research”, Sage. 2003.27. Samur, Y., “Uluslararası Çocuk ve Bilgi Güvenliği Etkinlikleri”. Dijital Dünyada Rekabet. Ankara: Dijital Oyunlar Çalıştayları 2017.28. Soyer F, Can Y, Güven H, Hergüner G, Bayansalduz M. & Tetik B., “Sporculardaki başarı motivasyonu ile takım birlikteliği arasındaki ilişkinin incelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2010; 7(1): 225-239.29. Sun, Y., “Motivation To Play Esports: Case of League of Legends”, School of Hotel. Restaurant and Tourism Management. Calorina, 2017.30. Tavşancıl, E., “Tutumların Ölçülmesi ve Spss İle Veri Analizi”. Ankara: Nobel Yayınevi 2014.31. Tosun A., Demir B., Uçkun C. G. & Konak O., “Spor aktivitelerinin üniversite öğrencilerinin başarı ve motivasyonunu ile ilişkisi”. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 2015; 1-11. 32. Tezbaşaran, A. A., “Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu”. Türk Psikologları Derneği Yayınları. Ankara/Türkiye, 2008.33. Warr, P., “Esports in Numbers: Five Mind-blowing Stats”. Nisan 2017 tarihinde RedBull http://www.redbull.com/en/esports/stories/1331644628389/esports-in-numbers-five-mind-blowing-stats adresinden alınmıştır, 2014.34. Witkowski, E., “On the Digital playing Field: How we “Do Sport” With Networked Computer Games. Games and Culture”, 2012; 7(5), 349-374.35. Yıldırım, A., & Şimşek, H., “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Ankara: Seçkin Yayınları, 2011.