Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 318 - 323, 30.12.2018
https://doi.org/10.15314/tsed.478082

Öz

The aim of this study is to examine the
aggressiveness of the students who are studying at the Faculty of Education and
the School of Physical Education and Sports. In this research, which adopted
the quantitative research model, the relational search pattern was used. In
this context, a total of 213 people, 104 female and 109 male, participated in
the survey. The "Buss Perry Aggression Scale" was adapted by Can (5)
to determine the level of aggression of participants in the study. SPSS 20
program was used in the analysis of the data. In the analysis of the data, T
test was used to examine the difference between two independent variables and
aggression attitudes. Pearson corelation was used to test the relationship
between variables. According to the findings, it was determined that there is a
significant relationship between the aggressiveness levels of the individuals
and gender and type of sport that they made. It was seen that there was no
meaningful relationship between age, the part of education, whether or not
doing sports, the frequency of doing sports and the duration of sports. It has
been determined that male individuals are higher in physical aggression
subscale than female individuals. When the relationship between the department
where they are educated and the aggressiveness is examined, it is determined
that the students who are studying at the Physical Education and Sports are
higher than the students who are educated at the 492 Faculty of Education in
the physical aggression sub-dimension. It is determined that the students who
play sports are higher than the students who play sports in all sub dimensions
of sports students. As a result; the fact that aggression behaviors differ
according to various variables, but the fact that there is not a statistically
significant difference between participants who do sports and those who do not,
is quite striking in contradiction with various theories in the field.

Kaynakça

  • 1. Acet, M. (2005). Sporda saldırganlık ve şiddet, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Şti.
  • 2. Arkonaç, S. A. (1998). Psikoloji zihin süreçleri bilimi. (2. Basım). İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • 3. Balcıoğlu, İ. (2001). Şiddet ve Toplum. (1. Basım). İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • 4. Buss, A.H., ve Perry, M.P. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459
  • 5. Can, S. (2002). “Aggression questionnare” adlı ölçeğin Türk popülasyonunda geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Yayınlanmamış uzmanlık tezi, Genel Kurmay Başkanlığı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Haydarpaşa Eğitim Hastanesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Servis Şefliği.
  • 6. Cüceloğlu, D. (1992). İçimizdeki Çocuk. (1. Basım). Ankara: Remzi Kitabevi.
  • 7. Dervent, F. (2007). Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve sportif aktivitelere katılımla ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 8. Dökmen, Ü. (2008). Yaşama yerleşmek; küçük şeyler 3. (5. Basım). Ankara: Remzi Kitabevi.
  • 9. Durak, N. (2006). Son çocukluk dönemi öğrencilerinin saldırganlıklarını belirlemeye yönelik sosyal uyum düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • 10. Erkal, M., Güven, Ö. ve Ayan, D. (1998). Sosyolojik Açıdan Spor. (3. Basım). İstanbul:Der Yayınları.
  • 11. Geçtan, E. (1993). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • 12. Giles, J., Heyman, G.D.(2005). Young Children’s Beliefs About The Relationship Between Gender and Aggressive Behavior. Child Development. January/February. Vol: 76. No: 1., s.107 –12.
  • 13. İkizler, H. C. ve Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • 14. Karasar, N. (2006). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: Nobel Yayın.
  • 15. Köknel, Ö. (1995). Kişilik: Kaygıdan Mutluluğa. (13. Basım). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • 16. Köknel, Ö. (2000). Bireysel ve Toplumsal Şiddet. (2. Basım). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • 17. Köksal, F. (1991). Denetim odağı ile saldırgan davranışlar arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • 18. Kula, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri ve Saldırganlık Durumları Arasındaki İlişkini İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • 19. Pulur, A. (2001). Sporda şiddet ve saldırganlık. Türkiye Üniversite Sporları Dergisi,1,18.
  • 20. Scharf, S.C. (2000). Gender differences in adolescent aggression: an analysis of instrumentality expressivenes. Doctoral Thesis. Michigan University Departmant Of Clinical Psychology. Michigan.
  • 21. Solak, N. (2011). Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. çorum ili örneği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 22. Şahin, M. H. (2003). Sporda şiddet ve saldırganlık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 23. Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Ankara:Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • 24. Tiryaki, Ş.(1996). Spor Yapan Bireylerin Saldırganlık Düzeylerinin Belirlenmesi:(Takım ve Bireysel Sporlar Açısından Bir İnceleme). Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Mersin.
  • 25. Var, L. (2008). Futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 26. Yetim, A. (2005). Sosyoloji ve spor. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 27. Yıldız, S. (2009). Spor Yapan ve Spor Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • 28. Yurttaş, H. (2016). Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 318 - 323, 30.12.2018
https://doi.org/10.15314/tsed.478082

Öz

Kaynakça

  • 1. Acet, M. (2005). Sporda saldırganlık ve şiddet, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Şti.
  • 2. Arkonaç, S. A. (1998). Psikoloji zihin süreçleri bilimi. (2. Basım). İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • 3. Balcıoğlu, İ. (2001). Şiddet ve Toplum. (1. Basım). İstanbul: Bilge Yayıncılık.
  • 4. Buss, A.H., ve Perry, M.P. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459
  • 5. Can, S. (2002). “Aggression questionnare” adlı ölçeğin Türk popülasyonunda geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Yayınlanmamış uzmanlık tezi, Genel Kurmay Başkanlığı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Haydarpaşa Eğitim Hastanesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Servis Şefliği.
  • 6. Cüceloğlu, D. (1992). İçimizdeki Çocuk. (1. Basım). Ankara: Remzi Kitabevi.
  • 7. Dervent, F. (2007). Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve sportif aktivitelere katılımla ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 8. Dökmen, Ü. (2008). Yaşama yerleşmek; küçük şeyler 3. (5. Basım). Ankara: Remzi Kitabevi.
  • 9. Durak, N. (2006). Son çocukluk dönemi öğrencilerinin saldırganlıklarını belirlemeye yönelik sosyal uyum düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • 10. Erkal, M., Güven, Ö. ve Ayan, D. (1998). Sosyolojik Açıdan Spor. (3. Basım). İstanbul:Der Yayınları.
  • 11. Geçtan, E. (1993). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • 12. Giles, J., Heyman, G.D.(2005). Young Children’s Beliefs About The Relationship Between Gender and Aggressive Behavior. Child Development. January/February. Vol: 76. No: 1., s.107 –12.
  • 13. İkizler, H. C. ve Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • 14. Karasar, N. (2006). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: Nobel Yayın.
  • 15. Köknel, Ö. (1995). Kişilik: Kaygıdan Mutluluğa. (13. Basım). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • 16. Köknel, Ö. (2000). Bireysel ve Toplumsal Şiddet. (2. Basım). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • 17. Köksal, F. (1991). Denetim odağı ile saldırgan davranışlar arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • 18. Kula, E. (2008). Endüstri Meslek Lisesi Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri ve Saldırganlık Durumları Arasındaki İlişkini İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • 19. Pulur, A. (2001). Sporda şiddet ve saldırganlık. Türkiye Üniversite Sporları Dergisi,1,18.
  • 20. Scharf, S.C. (2000). Gender differences in adolescent aggression: an analysis of instrumentality expressivenes. Doctoral Thesis. Michigan University Departmant Of Clinical Psychology. Michigan.
  • 21. Solak, N. (2011). Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. çorum ili örneği. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 22. Şahin, M. H. (2003). Sporda şiddet ve saldırganlık. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 23. Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Ankara:Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • 24. Tiryaki, Ş.(1996). Spor Yapan Bireylerin Saldırganlık Düzeylerinin Belirlenmesi:(Takım ve Bireysel Sporlar Açısından Bir İnceleme). Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Mersin.
  • 25. Var, L. (2008). Futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 26. Yetim, A. (2005). Sosyoloji ve spor. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • 27. Yıldız, S. (2009). Spor Yapan ve Spor Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • 28. Yurttaş, H. (2016). Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makeleler
Yazarlar

Zekihan Hazar

Ercan Polat Bu kişi benim

Serkan Hazar

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Kabul Tarihi 3 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Hazar, Z., Polat, E., & Hazar, S. (2018). Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students. Turkish Journal of Sport and Exercise, 20(3), 318-323. https://doi.org/10.15314/tsed.478082
AMA Hazar Z, Polat E, Hazar S. Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students. Turk J Sport Exe. Aralık 2018;20(3):318-323. doi:10.15314/tsed.478082
Chicago Hazar, Zekihan, Ercan Polat, ve Serkan Hazar. “Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students”. Turkish Journal of Sport and Exercise 20, sy. 3 (Aralık 2018): 318-23. https://doi.org/10.15314/tsed.478082.
EndNote Hazar Z, Polat E, Hazar S (01 Aralık 2018) Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students. Turkish Journal of Sport and Exercise 20 3 318–323.
IEEE Z. Hazar, E. Polat, ve S. Hazar, “Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students”, Turk J Sport Exe, c. 20, sy. 3, ss. 318–323, 2018, doi: 10.15314/tsed.478082.
ISNAD Hazar, Zekihan vd. “Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students”. Turkish Journal of Sport and Exercise 20/3 (Aralık 2018), 318-323. https://doi.org/10.15314/tsed.478082.
JAMA Hazar Z, Polat E, Hazar S. Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students. Turk J Sport Exe. 2018;20:318–323.
MLA Hazar, Zekihan vd. “Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students”. Turkish Journal of Sport and Exercise, c. 20, sy. 3, 2018, ss. 318-23, doi:10.15314/tsed.478082.
Vancouver Hazar Z, Polat E, Hazar S. Evaluation of Different Variables of Agression Levels of Physical Education and Sports School and Educational Faculty Students. Turk J Sport Exe. 2018;20(3):318-23.
Türk Spor ve Egzersiz Dergisi (TJSE) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.