Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 2, 171 - 179, 01.09.2022

Öz

Kaynakça

  • 1. Arnold, P. Olympism, sport and education. Quest, 1996; 48, 93-101.
  • 2. Atalay, M. Uluslararası Olimpik Akademide (IOA) görev alan çeşitli ülketemsilcilerinin Dünyada Olimpizm düşüncesinin yaygınlaştırılmasına yönelik görüşlerinin analizi ve Türkiye için bir değerlendirme. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2004.
  • 3. Bale, J, Christensen, MK (eds). Post-olympism? Questioning Sport in the Twenty-first Century. Oxford: Berg, 2004.
  • 4.Çoknaz, D., Noordegraaf,A.M., Güler, L., Çotuk, Y.M. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin olimpik konulara yönelik farkındalıklarını ve olimpik kavramlara ilişkin değerlendirmeleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2010; 7(1).
  • 5. Donuk, B., Şenduran, F. Futbolun anatomisi. Ötüken Yayınları, İstanbul, 2006; 57-65.
  • 6. Doralp, B., Barkul, Ö. Olimpiyat yerleşkeleri tasarımında bir girdi olarak sürdürülebilirlik. Magaronjournal.com, 2011; 6(2),123-137.
  • 7. Erdemli, A. Olimpik çağ’ a doğru (Towards the Olympic age,) T.M.O.K. Olimpik Akademi Dergisi,1993;1(2), 63-80.
  • 8. Georgiadis, K. International understanding through olympic education. The Journal of International for Health Physical Education, Recreation, Sport anda Dance. Special Issue, 2001; 27 (2), 24-27.
  • 9. Guttmann, A.The Olympics: A History of the modern games. University of Illinois Press, 1992; 3-7.
  • 10.Guttmann, A. The Olympics: A history of the modern games. Chicago: University of Vhicago Press, 2002.
  • 11. International Olympic Academy (IOA). 46th International session for young participants. Consolidated Report (Workshop), Ancient Olympia- Greece, 2006;245-264.
  • 12. Internatıonal Olympıc Commıtee (IOC). Published by the IOC, Factsheet. The Olympic Movement. Chateau de Vidy, 1007 Lausanne. Switzerland, 2011; 17-21. 13.Kılıç, H., Yılmaz, S., Şahin, İ. Beden Eğitimi Öğretmenlerin Olimpiyatlar Hakkındaki Farkındalığı. Hacettepe J. of Sport Sciences, 2009; 20 (2), 51–58.
  • 14. Naruka, J. S. Olympic education in the global age: Perspectives and advantages. IOA Report on the IOA’s Special and Seminars, 1999, Ancient Olympia, Athens, 2000; 464-478.
  • 15. Olympic Charter. Published by the International Olympic Committee – September, 2015.
  • 16.Oxford İngilizce-Türkçe Sözlük. Güneş Yayınları. Oxford University Press, 1985; 594.
  • 17.Parry, J. Olympism in 21st century. University lecture on the Olympics, Centre d’Estudis Olímpics UAB, International Chair in Olympism (IOC-UAB), in Barcelona, 2003.
  • 18. Pehlivan, M. Uluslararası Olimpik Akademi (IOA)’de verilen eğitimlerin olimpizmi yaygınlaştırma çalışmalarına katkısı: Türkiye açısından bir inceleme. Yüksek Lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu, 2012.
  • 19. Tel, M. Türk toplum yaşantısında fair-play. International Journal of Science Culture and Sport. ISSN : 2148-1148, Special Issue 1, 2014.
  • 20. The Internatıonal Paralympıc Commıttee (IPC). Paralympics –history of the movement, 2020. (erişim adresi: https://www.paralympic.org/the-ipc/history-of-the-movement) (erişim tarihi: 30 Ocak 2020).
  • 21. The Olympic Museum. Multimedia Olympic Symbols:, 2nd Edition, Lausanne,2007.
  • 22. Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK). Olimpik Hareket. Hürriyet Gazetesi Matbaası. İstanbul, 1998.
  • 23. Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK). Tanıtım Kitapçığı, TMOK, İstanbul,2002.
  • 24. Yıldırım, A., Şimşek, H.Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi, 2000.

Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 2, 171 - 179, 01.09.2022

Öz

The aim of this study was to determine the awareness towards olympic concepts of national athletes who students in Dücze University Sport Sciences Faculty. The research is a descriptive research and phenomenological design has been used. In the research, the method of "easily accessible situation sampling" was preferred. The study group of the research consists of nine national athletes from different branches studying at Düzce University in the 2015-2016 academic year. The data were collected using the interview technique. In the research, 11 questions were asked to the participants in order to measure their awareness of the Olympic concepts. The coding process was carried out by examining the data summarized and interpreted in the descriptive analysis in more detail. After the data was encoded, similar data were brought together and themed. As a result, It was observed that the knowledge level of national athletes participating in the study about the Olympics was not at the level expected from elite athletes. In addition to the elite performance training given to national athletes, it has become clear that training to raise awareness about the Olympics has emerged.

Kaynakça

  • 1. Arnold, P. Olympism, sport and education. Quest, 1996; 48, 93-101.
  • 2. Atalay, M. Uluslararası Olimpik Akademide (IOA) görev alan çeşitli ülketemsilcilerinin Dünyada Olimpizm düşüncesinin yaygınlaştırılmasına yönelik görüşlerinin analizi ve Türkiye için bir değerlendirme. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 2004.
  • 3. Bale, J, Christensen, MK (eds). Post-olympism? Questioning Sport in the Twenty-first Century. Oxford: Berg, 2004.
  • 4.Çoknaz, D., Noordegraaf,A.M., Güler, L., Çotuk, Y.M. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin olimpik konulara yönelik farkındalıklarını ve olimpik kavramlara ilişkin değerlendirmeleri, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2010; 7(1).
  • 5. Donuk, B., Şenduran, F. Futbolun anatomisi. Ötüken Yayınları, İstanbul, 2006; 57-65.
  • 6. Doralp, B., Barkul, Ö. Olimpiyat yerleşkeleri tasarımında bir girdi olarak sürdürülebilirlik. Magaronjournal.com, 2011; 6(2),123-137.
  • 7. Erdemli, A. Olimpik çağ’ a doğru (Towards the Olympic age,) T.M.O.K. Olimpik Akademi Dergisi,1993;1(2), 63-80.
  • 8. Georgiadis, K. International understanding through olympic education. The Journal of International for Health Physical Education, Recreation, Sport anda Dance. Special Issue, 2001; 27 (2), 24-27.
  • 9. Guttmann, A.The Olympics: A History of the modern games. University of Illinois Press, 1992; 3-7.
  • 10.Guttmann, A. The Olympics: A history of the modern games. Chicago: University of Vhicago Press, 2002.
  • 11. International Olympic Academy (IOA). 46th International session for young participants. Consolidated Report (Workshop), Ancient Olympia- Greece, 2006;245-264.
  • 12. Internatıonal Olympıc Commıtee (IOC). Published by the IOC, Factsheet. The Olympic Movement. Chateau de Vidy, 1007 Lausanne. Switzerland, 2011; 17-21. 13.Kılıç, H., Yılmaz, S., Şahin, İ. Beden Eğitimi Öğretmenlerin Olimpiyatlar Hakkındaki Farkındalığı. Hacettepe J. of Sport Sciences, 2009; 20 (2), 51–58.
  • 14. Naruka, J. S. Olympic education in the global age: Perspectives and advantages. IOA Report on the IOA’s Special and Seminars, 1999, Ancient Olympia, Athens, 2000; 464-478.
  • 15. Olympic Charter. Published by the International Olympic Committee – September, 2015.
  • 16.Oxford İngilizce-Türkçe Sözlük. Güneş Yayınları. Oxford University Press, 1985; 594.
  • 17.Parry, J. Olympism in 21st century. University lecture on the Olympics, Centre d’Estudis Olímpics UAB, International Chair in Olympism (IOC-UAB), in Barcelona, 2003.
  • 18. Pehlivan, M. Uluslararası Olimpik Akademi (IOA)’de verilen eğitimlerin olimpizmi yaygınlaştırma çalışmalarına katkısı: Türkiye açısından bir inceleme. Yüksek Lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu, 2012.
  • 19. Tel, M. Türk toplum yaşantısında fair-play. International Journal of Science Culture and Sport. ISSN : 2148-1148, Special Issue 1, 2014.
  • 20. The Internatıonal Paralympıc Commıttee (IPC). Paralympics –history of the movement, 2020. (erişim adresi: https://www.paralympic.org/the-ipc/history-of-the-movement) (erişim tarihi: 30 Ocak 2020).
  • 21. The Olympic Museum. Multimedia Olympic Symbols:, 2nd Edition, Lausanne,2007.
  • 22. Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK). Olimpik Hareket. Hürriyet Gazetesi Matbaası. İstanbul, 1998.
  • 23. Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK). Tanıtım Kitapçığı, TMOK, İstanbul,2002.
  • 24. Yıldırım, A., Şimşek, H.Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (2. baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi, 2000.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makeleler
Yazarlar

Ömer Sivrikaya 0000-0002-3529-8754

Mensur Pehlivan 0000-0001-8097-5526

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2022
Kabul Tarihi 7 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sivrikaya, Ö., & Pehlivan, M. (2022). Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty. Turkish Journal of Sport and Exercise, 24(2), 171-179.
AMA Sivrikaya Ö, Pehlivan M. Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty. Turk J Sport Exe. Eylül 2022;24(2):171-179.
Chicago Sivrikaya, Ömer, ve Mensur Pehlivan. “Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty”. Turkish Journal of Sport and Exercise 24, sy. 2 (Eylül 2022): 171-79.
EndNote Sivrikaya Ö, Pehlivan M (01 Eylül 2022) Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty. Turkish Journal of Sport and Exercise 24 2 171–179.
IEEE Ö. Sivrikaya ve M. Pehlivan, “Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty”, Turk J Sport Exe, c. 24, sy. 2, ss. 171–179, 2022.
ISNAD Sivrikaya, Ömer - Pehlivan, Mensur. “Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty”. Turkish Journal of Sport and Exercise 24/2 (Eylül 2022), 171-179.
JAMA Sivrikaya Ö, Pehlivan M. Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty. Turk J Sport Exe. 2022;24:171–179.
MLA Sivrikaya, Ömer ve Mensur Pehlivan. “Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty”. Turkish Journal of Sport and Exercise, c. 24, sy. 2, 2022, ss. 171-9.
Vancouver Sivrikaya Ö, Pehlivan M. Determination of Awareness Towards Olympic Concepts of National Athletes Who Students in Dücze University Sport Sciences Faculty. Turk J Sport Exe. 2022;24(2):171-9.
Türk Spor ve Egzersiz Dergisi (TJSE) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.