The present study aimed to investigate the effect of 6-week futsal training on the speed, agility, and anaerobic power of male children aged 12-14 years old. A total of 20 male students from Ayşe Fitnat Middle School voluntarily participated in this study. Their mean age was 13.50±0.51 years, the mean length was 1.61±0.06 meters, the mean weight was 50.23±8.43 kg, and the mean body-mass index was 19.42±2.74 kg/m2. Ten participants were assigned to participate in futsal training, and the other 10 formed a control group. The research was designed as an experiment that included a pre-test and post-test within the control and experimental groups. The experimental group (Futsal) participated in a 6-week futsal training with 3 days a week and an hour a day of practice. To evaluate both groups' physical and motor capacities, length, weight, body-mass index, 20m-sprint test, agility test, vertical jump test, and anaerobic power tests were applied. All statistical analyses were performed by IBM SPSS 23.0 computer program. The level of significance was set as p<0.05. There was a statistically significant difference in the experimental group's pre-test and post-test values in the 20 m sprint test, agility, vertical jump, and anaerobic power measurements (p<0.05). However, no statistical significance was determined in the control group. Post-test results between the experimental and control groups revealed that the experimental group significantly had better 20 m sprint, agility, and vertical jump scores than the control group (p<0.05). Even though there was no significant difference in anaerobic power between the two groups, the experimental group had substantially higher values compared to the control group. As a result, it can be concluded that 6-week futsal training three days a week and an hour a day can improve the speed, agility, and anaerobic power among male children aged between 12 and 14 years old.
Yok
Yok
I would like to thank the school administrators who approved students’ participation in this study as well as all the participants and their parents. I would also like to thank the reviewers who supported the article with their suggestions.
Bu çalışmanın amacı, 12-14 yaş erkek çocuklarda 6 haftalık futsal antrenmanlarının sürat, çeviklik ve anaerobik güce etkisini araştırmaktır. Araştırmaya Ayşe Fitnat Ortaokulunda okuyan yaş ortalamaları 13,50±0,51 yıl, boy ortalamaları 1,61±0,06 m, vücut ağırlığı ortalamaları 50,23±8,43 kg ve beden kitle indeksi (BKİ) ortalamaları 19,42±2,74 kg/m2 olan 10 futsal ve 10 kontrol grubu olmak üzere rastgele seçilmiş toplam 20 gönüllü erkek öğrenci katılmıştır. Araştırma ön-son test kontrol gruplu model olarak tasarlanmıştır. Futsal grubuna 6 hafta boyunca haftada 3 gün 1 saat futsal maçı yaptırılırken kontrol grubuna herhangi bir aktivite yaptırılmamıştır. Grupların fiziksel ve motorik kapasitelerini değerlendirmek için boy uzunluğu, vücut ağırlığı, BKİ, 20 m sprint testi, çeviklik testi, dikey sıçrama testi ve anaerobik güç ölçümleri alınmıştır. Çalışmada tüm istatistiksel işlemler IBM SPSS İstatistik 23.0 programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada anlamlılık seviyesi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Futsal grubunun ön-son test ölçüm verileri karşılaştırıldığında 20 m sprint, çeviklik, dikey sıçrama ve anaerobik güç değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark elde edilmiştir (p<0.05). Buna karşın kontrol grubunda herhangi bir istatistiksel anlamlılık söz konusu değildir. Futsal grubu ile kontrol grubunun son testleri karşılaştırıldığında 20 m sprint, çeviklik, dikey sıçrama değerlerinde futsal grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Anaerobik güç değerleri açısından iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamasına rağmen futsal grubunun anaerobik değerleri daha yüksektir. Bu çalışmanın bulgularına göre 6 hafta boyunca haftada 3 gün 1 saatlik futsal antrenmanlarının 12-14 yaş erkek çocuklarda sürat, çeviklik ve anaerobik gücü olumlu yönde geliştirdiği söylenebilir.
Yok
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makeleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 17 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 2 |