Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Metaverse Farkindalik Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 2, 265 - 274, 31.08.2024
https://doi.org/10.15314/tsed.1448116

Öz

Düşünebilen bir canlı olan insan, aklının eriştiği hemen her konuda gelişme gerçekleştirmiştir. Teknoloji sözcüğüde da bu gelişmenin bir neticesi olarak ortaya çıkmıştır. Günümüz dijital çağımızda teknolojinin ilerlemesiyle birlikte insan davranışlarını dijital dünyaya ileten sistemler de hızla gelişim göstermiştir. Metaverse de son zamanlarda bu sistemlere ve kavramlara verilebilecek güzel bir örneği teşkil etmektedir. İnsan hareketlerin merkezde olduğu bu teknolojiden tıp, oyun, spor, sanat gibi birçok farklı alanda yarar sağlanılmaktadır. Bu bağlamda sporun geliştirilmesi ve teknolojik olarak ilerlemesine bir katkı sunacak yeni teknolojik olgu olan Metaverse spor alanına katmak ve spor camiası içindeki tüm bireylere Metaverse tanıtmak ve eğitim vermek önem arz etmektedir. Bu çalışmada spor alanına insan kaynağı sağlayan Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan öğrencilerin Metaverse bilgisi ve farkındalığının ne durumda olduğunu ortaya koymak ve Metaverse teknolojisinin farkındalığına dikkat çekmek için spor bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin Metaverse bilgi, tutum ve farkındalık düzeyini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 238 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmamızın sonucunda öğrencilerin cinsiyet, gelir düzeyleri ve kripto para sahip olma durumuna göre çeşitli alt boyutlarda anlamlı farklılık tespit edilirken, öğrencilerin bölümlerine göre herhangi bir anlamlı farklılık bulunamamıştır. Öğrencilerin metaverse hakkında daha fazla bilgi sahibi olmaları ve farkındalıklarının artırılması için konferanslar düzenlenebilir.

Kaynakça

  • 1. Ak MO. Spor yönetimi açisindan teknolojinin spora entegresi cybathlon örneği. Pearson journal, 2021; 6(16), 413-427.
  • 2. Aksoy C. Teknoloji kullanım ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliğinin ölçülmesi: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 2018; 8(15), 1111-1131.
  • 3. Allison PD. Missing data techniques for structural equation modeling. Journal of Abnormal Psychology, 2003; 4(1), 545-557.
  • 4. Anderson J, Rainie L. The Metaverse in 2040. Pew Research Centre. 2022.
  • 5. Aslan B, Görgen İ. Ortaokul Ve Lise Branş Öğretmenlerinin Öğretim Teknoloji Ve Materyallerine Farkındalık Düzeyleri. Turkish Studies (Elektronik), 2015; 10(11), 173-186.
  • 6. Atasoy B, Kuter FÖ. Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005; 18(1), 11-22.
  • 7. Büyüköztürk Ş, Kılıç-Çakmak E, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. Bilimsel araştırma yöntemleri (20. Baskı), Pegem Akademi, 2016; Ankara.
  • 8. Çakır Z, Gönen M, Ceyhan MA. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Metaverse Farkındalıklarının İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2022; 17(2), 406-418.
  • 9. Çelik R. Metaverse Nedir? Kavramsal Değerlendirme ve Genel Bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2022; 8(1), 67-74.
  • 10. Çelikkol, Ş. (2022). Metaverse Dünyası'nın, Tüketici Satın Alma Davranışları Açısından Değerlendirilmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(1), 64-75.
  • 11. Coinmarketcap. Toplam kripto para sayısı. 29.08.2023 tarihinde https://coinmarketcap.com/tr/ adresinden alınmıştır.
  • 12. Creswell JW. Educational research: planning, conducting, evaluating, quantitative and qualitative research (Fourth Edition). United State of America: Pearson Education Inc. 2012.
  • 13. Erdoğan A, Yıldırım B. Covid 19 Sonrası Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Tutumlarının Belirlenmesi. Sportive, 2023; 6(2), 153-164. https://doi.org/10.53025/sportive.1248948.
  • 14. Euronews. Metaverse'ü tanıtan Facebook isim değişikliği yaptı, 'Meta' oldu. 15.05.2023 tarihinde https://tr.euronews.com/2021/10/28/Metaverse-u-tan-tan-facebook-isim-degisikligi-yapt-meta-oldu adresinden alındı.
  • 15. Gursoy D, Malodia S, Dhir A. The Metaverse in the hospitality and tourism industry: An overview of current trends and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 2022; 1-8.
  • 16. Hollensen S, Kotler P, Opresnik MO. Metaverse – The New Marketing Universe. Journal of Business Strategy. 2022; 1-7.
  • 17. Huynh-The T, Pham QV, Pham XQ, Nguyen TT, Han Z, Kim DS. Artificial intelligence for the Metaverse: A survey. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 2023; 117, 105581.
  • 18. Johnson L, Smith R, Willis H, Levine A, Haywood K. The 2011 Horizon Report, Texas: The New Media Consortium, 2011; Austin.
  • 19. Kalkan N. Metaverse Evreninde Sporun Bugünü ve Geleceğine Yönelik Bir Derleme . Ulusal Spor Bilimleri Dergisi , 2021; 5 (2) , 163-174 . DOI: 10.30769/usbd.1027728.
  • 20. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara, 2009..
  • 21. Lee J. A study on the intention and experience of using the Metaverse. Jahr: Europski časopis za bioetiku, 2022; 13(1), 177-192.
  • 22. Lee JY. A Study on Metaverse Hype for Sustainable Growth. International journal of advanced smart convergence, 2021; 10(3), 72-80.
  • 23. Lee JY. A study on Metaverse hype for sustainable growth. International journal of advanced smart convergence, 2021; 10(3), 72-80.
  • 24. Narin NG. A content analysis of the Metaverse articles. Journal of Metaverse, 2021; 1(1), 17-24.
  • 25. Osborne JW. Best practices in data cleaning. California: Sage Publication, Inc, 2013.
  • 26. Park S, Kang YJ. A Study on the intentions of early users of Metaverse platforms using the Technology Acceptance Model. Journal of Digital Convergence, 2021; 19(10), 275-285.
  • 27. Petrakou, A. Interacting through avatars: Virtual worlds as a context for online education. Comput. Educ. 2010; 54, 1020–1027. [Google Scholar] [CrossRef].
  • 28. Pigott TD. A review of methods for missing data. Educational Resarch and Evaluation, 2001;7(1), 353-383. 29. Süleymanoğulları M Özdemir A, Bayraktar G, Vural M. Metaverse Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması. Anatolia Sport Research, 2022; 3(1), 47-58.
  • 30. Thomason, J. (2022). Metaverse, token economies, and non-communicable diseases. Global Health Journal.
  • 31. Trt Haber. Metaverse'te ilk kez futbol maçı yayınlandı. 16.05.2023 tarihinde https://www.trthaber.com/haber/bilim-teknoloji/Metaversete-ilk-kez-futbol-maci-yayinlandi-677528.html adresinden alındı.
  • 32. Türk GD, Bayrakcı S, Akçay E. Metaverse ve benlik sunumu . Turkish Online Journal of Design Art and Communication , 2022; 12 (2) , 316-333.
  • 33. Yıldız AB, Doğu GA. Sporda Teknoloji Kullanımı: Bir Metafor Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2022; 8(1), 67-80.
  • 34. Yu, J.E. (2022). Exploration of Educational Possibilities by Four Metaverse Types in Physical Education. Technologies, 10(5), 104.
  • 35. Yücel İ. Tespitoloji. “Metalaşan Spor – Metaverse” 05. 09. 2022 tarihinde https://tespitoloji.com/teknoloji%CC%87/metala%C5%9Fam-spor-Metaverse/ adresinden alındı.
  • 36. Yurtsızoğlu Z, Akgül KA. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kripto Para Algısı ve Farkındalık Düzeyi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 2022; 5(3), 383-397.
  • 37. Alpar, R. (2006). Spor bilimlerinde uygulamalı istatistik. Nobel yayınları.
  • 38. Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.

Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 2, 265 - 274, 31.08.2024
https://doi.org/10.15314/tsed.1448116

Öz

Being a thinking creature, human has made progress in almost every subject that his mind has reached. The word technology has also emerged as a result of this development. With the advancement of technology in today's digital age, systems that transmit human behaviors to the digital world have also developed rapidly. Metaverse is a good example that can be given to these systems and concepts lately. This technology, in which human movements are at the center, provides benefits in many different fields such as medicine, games, sports and art. In this context, it is important to include the Metaverse, a new technological phenomenon that will contribute to the development and technological progress of sports, in the field of sports, and to introduce and train all individuals in the sports community to the Metaverse. In this study, it was conducted to investigate the Metaverse knowledge, attitude and awareness level of the students studying at the Faculty of Sports Sciences in order to reveal the state of Metaverse knowledge and awareness of the students studying at the Faculty of Sports Sciences, which provides human resources to the field of sports, and to draw attention to the awareness of Metaverse technology. The sample of the study consists of 238 students studying at Sivas Cumhuriyet University, Faculty of Sport Sciences. As a result of our study, while a significant difference was found in various sub-dimensions according to the gender, income level and possession of crypto money, no significant difference was found according to the departments of the students.

Kaynakça

  • 1. Ak MO. Spor yönetimi açisindan teknolojinin spora entegresi cybathlon örneği. Pearson journal, 2021; 6(16), 413-427.
  • 2. Aksoy C. Teknoloji kullanım ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliğinin ölçülmesi: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 2018; 8(15), 1111-1131.
  • 3. Allison PD. Missing data techniques for structural equation modeling. Journal of Abnormal Psychology, 2003; 4(1), 545-557.
  • 4. Anderson J, Rainie L. The Metaverse in 2040. Pew Research Centre. 2022.
  • 5. Aslan B, Görgen İ. Ortaokul Ve Lise Branş Öğretmenlerinin Öğretim Teknoloji Ve Materyallerine Farkındalık Düzeyleri. Turkish Studies (Elektronik), 2015; 10(11), 173-186.
  • 6. Atasoy B, Kuter FÖ. Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005; 18(1), 11-22.
  • 7. Büyüköztürk Ş, Kılıç-Çakmak E, Akgün ÖE, Karadeniz Ş, Demirel F. Bilimsel araştırma yöntemleri (20. Baskı), Pegem Akademi, 2016; Ankara.
  • 8. Çakır Z, Gönen M, Ceyhan MA. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Metaverse Farkındalıklarının İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2022; 17(2), 406-418.
  • 9. Çelik R. Metaverse Nedir? Kavramsal Değerlendirme ve Genel Bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2022; 8(1), 67-74.
  • 10. Çelikkol, Ş. (2022). Metaverse Dünyası'nın, Tüketici Satın Alma Davranışları Açısından Değerlendirilmesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(1), 64-75.
  • 11. Coinmarketcap. Toplam kripto para sayısı. 29.08.2023 tarihinde https://coinmarketcap.com/tr/ adresinden alınmıştır.
  • 12. Creswell JW. Educational research: planning, conducting, evaluating, quantitative and qualitative research (Fourth Edition). United State of America: Pearson Education Inc. 2012.
  • 13. Erdoğan A, Yıldırım B. Covid 19 Sonrası Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Dijital Oyun Oynama Tutumlarının Belirlenmesi. Sportive, 2023; 6(2), 153-164. https://doi.org/10.53025/sportive.1248948.
  • 14. Euronews. Metaverse'ü tanıtan Facebook isim değişikliği yaptı, 'Meta' oldu. 15.05.2023 tarihinde https://tr.euronews.com/2021/10/28/Metaverse-u-tan-tan-facebook-isim-degisikligi-yapt-meta-oldu adresinden alındı.
  • 15. Gursoy D, Malodia S, Dhir A. The Metaverse in the hospitality and tourism industry: An overview of current trends and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 2022; 1-8.
  • 16. Hollensen S, Kotler P, Opresnik MO. Metaverse – The New Marketing Universe. Journal of Business Strategy. 2022; 1-7.
  • 17. Huynh-The T, Pham QV, Pham XQ, Nguyen TT, Han Z, Kim DS. Artificial intelligence for the Metaverse: A survey. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 2023; 117, 105581.
  • 18. Johnson L, Smith R, Willis H, Levine A, Haywood K. The 2011 Horizon Report, Texas: The New Media Consortium, 2011; Austin.
  • 19. Kalkan N. Metaverse Evreninde Sporun Bugünü ve Geleceğine Yönelik Bir Derleme . Ulusal Spor Bilimleri Dergisi , 2021; 5 (2) , 163-174 . DOI: 10.30769/usbd.1027728.
  • 20. Karasar N. Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara, 2009..
  • 21. Lee J. A study on the intention and experience of using the Metaverse. Jahr: Europski časopis za bioetiku, 2022; 13(1), 177-192.
  • 22. Lee JY. A Study on Metaverse Hype for Sustainable Growth. International journal of advanced smart convergence, 2021; 10(3), 72-80.
  • 23. Lee JY. A study on Metaverse hype for sustainable growth. International journal of advanced smart convergence, 2021; 10(3), 72-80.
  • 24. Narin NG. A content analysis of the Metaverse articles. Journal of Metaverse, 2021; 1(1), 17-24.
  • 25. Osborne JW. Best practices in data cleaning. California: Sage Publication, Inc, 2013.
  • 26. Park S, Kang YJ. A Study on the intentions of early users of Metaverse platforms using the Technology Acceptance Model. Journal of Digital Convergence, 2021; 19(10), 275-285.
  • 27. Petrakou, A. Interacting through avatars: Virtual worlds as a context for online education. Comput. Educ. 2010; 54, 1020–1027. [Google Scholar] [CrossRef].
  • 28. Pigott TD. A review of methods for missing data. Educational Resarch and Evaluation, 2001;7(1), 353-383. 29. Süleymanoğulları M Özdemir A, Bayraktar G, Vural M. Metaverse Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması. Anatolia Sport Research, 2022; 3(1), 47-58.
  • 30. Thomason, J. (2022). Metaverse, token economies, and non-communicable diseases. Global Health Journal.
  • 31. Trt Haber. Metaverse'te ilk kez futbol maçı yayınlandı. 16.05.2023 tarihinde https://www.trthaber.com/haber/bilim-teknoloji/Metaversete-ilk-kez-futbol-maci-yayinlandi-677528.html adresinden alındı.
  • 32. Türk GD, Bayrakcı S, Akçay E. Metaverse ve benlik sunumu . Turkish Online Journal of Design Art and Communication , 2022; 12 (2) , 316-333.
  • 33. Yıldız AB, Doğu GA. Sporda Teknoloji Kullanımı: Bir Metafor Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2022; 8(1), 67-80.
  • 34. Yu, J.E. (2022). Exploration of Educational Possibilities by Four Metaverse Types in Physical Education. Technologies, 10(5), 104.
  • 35. Yücel İ. Tespitoloji. “Metalaşan Spor – Metaverse” 05. 09. 2022 tarihinde https://tespitoloji.com/teknoloji%CC%87/metala%C5%9Fam-spor-Metaverse/ adresinden alındı.
  • 36. Yurtsızoğlu Z, Akgül KA. Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kripto Para Algısı ve Farkındalık Düzeyi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 2022; 5(3), 383-397.
  • 37. Alpar, R. (2006). Spor bilimlerinde uygulamalı istatistik. Nobel yayınları.
  • 38. Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makeleler
Yazarlar

Kerim Ali Akgül 0000-0002-4482-0591

Ali Erdoğan 0000-0001-8306-5683

Erkan Faruk Şirin 0000-0002-6837-7758

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2024
Kabul Tarihi 24 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgül, K. A., Erdoğan, A., & Şirin, E. F. (2024). Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education. Turkish Journal of Sport and Exercise, 26(2), 265-274. https://doi.org/10.15314/tsed.1448116
AMA Akgül KA, Erdoğan A, Şirin EF. Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education. Turk J Sport Exe. Ağustos 2024;26(2):265-274. doi:10.15314/tsed.1448116
Chicago Akgül, Kerim Ali, Ali Erdoğan, ve Erkan Faruk Şirin. “Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education”. Turkish Journal of Sport and Exercise 26, sy. 2 (Ağustos 2024): 265-74. https://doi.org/10.15314/tsed.1448116.
EndNote Akgül KA, Erdoğan A, Şirin EF (01 Ağustos 2024) Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education. Turkish Journal of Sport and Exercise 26 2 265–274.
IEEE K. A. Akgül, A. Erdoğan, ve E. F. Şirin, “Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education”, Turk J Sport Exe, c. 26, sy. 2, ss. 265–274, 2024, doi: 10.15314/tsed.1448116.
ISNAD Akgül, Kerim Ali vd. “Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education”. Turkish Journal of Sport and Exercise 26/2 (Ağustos 2024), 265-274. https://doi.org/10.15314/tsed.1448116.
JAMA Akgül KA, Erdoğan A, Şirin EF. Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education. Turk J Sport Exe. 2024;26:265–274.
MLA Akgül, Kerim Ali vd. “Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education”. Turkish Journal of Sport and Exercise, c. 26, sy. 2, 2024, ss. 265-74, doi:10.15314/tsed.1448116.
Vancouver Akgül KA, Erdoğan A, Şirin EF. Examination Of Metaverse Awareness Levels Of University Students Who Have Sports Education. Turk J Sport Exe. 2024;26(2):265-74.
Türk Spor ve Egzersiz Dergisi (TJSE) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.