The aim of this study is to examine the physical activity attitudes and antisocial behaviors of middle school students. The research group of the study consisted of a total of 1046 students, 509 boys and 537 girls, aged between 11 and 13, studying in 5-6-7-8th grades in three secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in Esenyurt district of Istanbul province in the 2022-2023 academic year. "Personal Information Form", "Physical Activity Attitude Scale for Secondary School Students" and "Antisocial Behavior Scale for Secondary School Students" were used as data collection tools. SPSS 25.0 statistical package program was used to evaluate the data and to find calculated values. Data were summarized by giving mean and standard deviations. Whether the data were normally distributed was checked with the range of Kurtosis and Skewness coefficients and it was determined that the data were normally distributed. Since the data were normally distributed, independent group t-test was used for pairwise cluster comparisons and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) was used for more than two cluster comparisons. Tukey HSD multiple comparison test was used to determine the source of significant differences as a result of ANOVA. The Pearson Product Moment Correlation Coefficient was used to determine whether there was a significant relationship between the mean scores of the Physical Activity Attitude Scale and Antisocial Behavior Scale sub-dimensions of the participants who participated in the study. Within the scope of this study, the scale reliability coefficient was calculated as .77. The significance level was taken as 0.05. As a result of the analysis, no significant difference was found between the physical activity attitudes of secondary school students and family income level and mother's working status (p>0.05), while a significant difference was found between gender, grade level, mother's education level and father's education level variables (p<0.05). While no significant difference was observed between antisocial behaviors and family income level (p>0.05), a significant difference was found between other demographic variables (p<0.05). In addition, while no significant difference was found between the self-confidence sub-dimension of the Physical Activity Attitude Scale and the inappropriate behavior sub-dimension of the Antisocial Behavior Scale (p>0.01), significant differences were found between the other sub-dimensions (p<0.01) As a result, it can be said that students' physical activity attitudes affect antisocial behaviors.
antisocial behaviors attitude towards physical activity secondary school students
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite tutumlarının ve antisosyal davranışlarının incelenmesidir. Çalışmanın araştırma grubunu 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ili Esenyurt ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı üç ortaokulda 5-6-7-8. sınıfta öğrenim gören, yaşları 11 ile 13 arasında değişen, 509 erkek, 537 kız olmak üzere toplam 1046 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Ortaokul Öğrencileri İçin Fiziksel Aktivite Tutum Ölçeği" ve “Ortaokul Öğrencileri İçin Antisosyal Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS 25.0 istatistik paket program kullanılmıştır. Veriler ortalama ve standart sapmalar verilerek özetlenmiştir. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Basıklık ve Çarpıklık (Kurtosis - Skewness) kat sayıları aralığı ile kontrol edilmiştir ve verilerin normal dağıldığı tespit edilmiştir. Veriler normal dağılım gösterdiğinden dolayı ikili küme karşılaştırmaları için bağımsız grup t testi, ikiden fazla küme karşılaştırmaları için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA sonucu anlamlı farklılıkların kaynağını belirlemek üzere Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan katılımcıların Fiziksel Aktivite Tutum Ölçeği ve Antisosyal Davranış Ölçeği alt boyutlarının puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığına, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısından faydalanılarak bakılmıştır. Bu çalışma kapsamında ölçek güvenirlik katsayısı .77 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Yapılan analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite tutumları ile aile gelir seviyesi ve anne çalışma durumu arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken (p>0,05), cinsiyet, sınıf düzeyi, anne öğrenim düzeyi ve baba öğrenim düzeyi değişkenleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Antisosyal davranışlarla aile gelir seviyesi arasında anlamlı bir farklılık gözlenmemişken (p>0,05), diğer demografik değişkenler arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca Fiziksel Aktivite Tutum Ölçeğinin özgüven alt boyutu ile Antisosyal Davranış Ölçeğinin uygun olmayan davranış alt boyutu arasında anlamlı farklılık saptanmazken (p>0,01), diğer alt boyutlar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0,01) Sonuç olarak, öğrencilerin fiziksel aktivite tutumlarının antisosyal davranışları etkilediği söylenebilir.
Antisosyal Davranışlar Fiziksel Aktivitiye Yönelik Tutum Ortaokul Öğrencileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık |
Bölüm | Makeleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |