Üniversite Öğrencilerinin Teorik ve Uygulamalı Derslere Yönelik E-Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 26 Sayı: 3, 397 - 403, 31.12.2024
Hüdaverdi Mamak
,
Ahmet Temel
Öz
Bu araştırma, COVID-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitime tabi tutulan üniversite öğrencilerinin teorik ve uygulamalı derslere ilişkin e-öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören 65 spor bilimleri fakültesi öğrencisi oluşturmuştur. Deneysel çalışmada deney grubunu uygulamalı “atletizm” ve teorik “spor sosyolojisi” derslerini alan öğrenciler oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “E-öğrenmeye Hazırbulunuşluk Öz Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, t testleri ve Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre üniversite öğrencilerinin teknolojiye erişim, çevrimiçi ilişkiler, çevrimiçi beceriler, teknik beceriler, motivasyon ve başarının önemi ile ilgili tutumlarında olumlu bir artış görüldü. Teorik “spor sosyolojisi” dersini alan öğrencilerin tutumları, anlamlı düzeyde uygulamalı “atletizm” dersini alan öğrencilere göre daha yüksek çıkmıştır. Araştırma sonucunda; uzaktan eğitime yönelik tutumların arttığı, cinsiyete göre farklılık olmadığı ve teorik ders içeriklerinde daha etkili olduğu anlaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda teorik derslerin uzaktan eğitim yoluyla işlenmesi önerilebilir.
Kaynakça
- 1. Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., & Yıldız, M. Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2020; 1(1): 1-9. https://dergipark.org.tr/en/pub/cussj/issue/55944/728866
- 2. Altun Eki̇z, M. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri Nitel bir araştırma. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2020; Covid-19 Pandemisi: 1-13. https://dergipark.org.tr/en/pub/srad/issue/54676/740217
- 3. Aras, E., & Karakaya, Y. E. Spor eğitimi kurumlarında görev yapan akademik personelin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Nitel bir çalışma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2020; 18(2): 1-12. https://doi.org/10.33689/spormetre.529611
- 4. Barış, M. F. Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık kemal üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 2015; 5(2): 36-46. https://doi.org/10.19126/suje.38758
- 5. Bayram, M., Peker, A., Aka, S., & Vural, M. Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2019; 4(3): 330-345. https://doi.org/10.31680/gaunjss.586113
- 6. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 8. Baskı. Pegem A Yayıncılık, 2007:42.
- 7. Büyüköztürk, Ş. Deneysel desenler öntest - sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. 5. Baskı. Pegem Akademi, 2016.
- 8. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. 28. Baskı. Pegem Akademi, 2020:97.
- 9. Can, A. Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 8. Baskı. Pegem Akademi, 2019:25.
- 10. Doğan, S., & Tatık, R. Ş. Evaluation of distance education program in marmara university according to the views of students. Route Educational and Social Science Journal, 2015; 2(1): 247-261. http://www.ressjournal.com/DergiTamDetay.aspx?ID=187&Detay=Ozet
- 11. Enfiyeci, T., & Büyükalan Filiz, S. Uzaktan eğitim yüksek lisans öğrencilerinin topluluk hissinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 2019; 12(1): 20-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubav/issue/44484/505491
- 12. Erdem, S. 6. sınıf voleybol dersinin etkileşimli video ve spor eğitimi modeli ile öğretiminin öğrencinin erişi ve tutumuna etkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, 2019:33.
- 13. Gömleksiz, M. N., & Pullu, E. K. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 2020; 15(6): 477-502. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44456
- 14. Gündüz, A. Y., & İşman, A. Pre-service teachers’ perception of distance education. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2018; 17(1): 125-129. http://www.tojet.net/volumes/v17i1.pdf#page=135
- 15. Gürsul, F., & Keser, H. The effects of online and face to face problem based learning environments in mathematics education on student’s academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2009; 1(1): 2817-2824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.501
- 16. Higher Education Institution [HEI] (2020) https://www.yok.gov.tr/ [Date of access: 11.12.2020]
- 17. İşman, A. Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. 1. Baskı. Değişim Yayınları, 2003.
- 18. Kahraman, M. Covid-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 2020; 6(1): 44-56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
- 19. Kalelioğlu, F., & Baturay, M. H. E-öğrenme için hazırbulunuşluk öz değerlendirme ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Başkent University Journal of Education, 2017; 1(2): 22-30. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/34
- 20. Keser, H., & Karahoca, D. Designing a project management e-course by using project based learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2010; 2: 5744-5754. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.938
- 21. Keskin, M., & Özer Kaya, D. Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020; 5(2): 59-67. https://dergipark.org.tr/en/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174
- 22. Metin, A., Karaman, A., & Şaştım, Y. Öğrencilerin uzaktan eğitim sistemine bakış açısı ve uzaktan eğitim ingilizce dersinin verimliliğinin değerlendirilmesi: Banaz meslek yüksekokulu. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017; 7(2): 640-652. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joiss/issue/32387/360205
- 23. Özbay, Ö. Dünya’da ve türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi,
2015; 2(5): 376-394. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.174
- 24. Pullu, E., & Gömleksiz, M. Meslekyüksekokulu öğrencilerinin covid 19 pandemi sürecinde çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşluk ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 2020; Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim: 757-782. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788019
- 25. Serçemeli̇, M., & Kurnaz, E. Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 2020; 4(1): 40-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/utsobilder/issue/55152/741358
- 26. Tekin, O. Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2020; 16(1): 20-35. https://doi.org/10.17244/eku.643224
- 27. Telli̇, S., & Altun, D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2020; 3(1): 25-34. https://doi.org/10.32329/uad.711110
- 28. Uzunboylu, H., & Tuncay, N. Uzaktan eğitimde sanal değişimler. 1. Baskı. Pegem Akademi, 2012.
- 29. Watkins, R., & Corry, M. E-learning companion: Student's guide to online success. Cengage Learning, 2013.
- 30. Watkins, R., Leigh, D., & Triner, D. Assessing readiness for e-learning. Performance Improvement Quarterly, 2004; 17(4): 66-79. https://doi.org/10.1111/j.1937-8327.2004.tb00321.x
- 31. World Health Organization [WHO] (2020) https://www.who.int/ [Date of access: 11.12.2020]
- 32. Yıldız, V. A. Üniversite öğrencilerinin pandemi dönemi aldıkları eğitime ilişkin görüşler. In Conference Proceedıng Book. Near East University, 2020:19.
Examination of E-Learning Readiness Levels of University Students for Theoretical and Practical Courses
Yıl 2024,
Cilt: 26 Sayı: 3, 397 - 403, 31.12.2024
Hüdaverdi Mamak
,
Ahmet Temel
Öz
This research was conducted to examine the e-learning readiness levels of university students who were subjected to distance education during the Covid-19 pandemic process regarding the theoretical and applied courses. The sample of the study consisted of 65 sports sciences faculty students studying in the spring semester of the 2020-2021 academic year. In the experimental study, students who took applied “athletics” and theoretical “sports sociology” courses formed the experimental group. The “Readiness for E-learning self-assessment scale” was used as data collection tool. Frequency, t tests, and Kruskal Wallis tests were used to analyze the data. According to the research findings, a positive increase was seen in the attitudes of university students with technology access, online relationships, online skills, technical skills, motivation, and the importance of success. The attitudes of the students who studied the theoretical “sociology of sports” course were high compared to those who took a meaningfully practical “athletics” course. As a result of the research; it was understood that attitudes towards distance education increased, there was no difference according to gender and it was more effective in theoretical course contents. In line with these results, it can be suggested that theoretical courses can be taught via distance education.
Etik Beyan
The work was started by the acquisition of an ethical report from the Scientific Research and Publication Ethics Committee of Niğde Ömer Halisdemir University University (DECISION-2020 / 12-04 dated 31.12.2020 and numbered 86837521-050.99-E.58969).
Kaynakça
- 1. Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., & Yıldız, M. Covid-19 virüsünden kaynaklanan izolasyon günlerinde spor bilimleri öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2020; 1(1): 1-9. https://dergipark.org.tr/en/pub/cussj/issue/55944/728866
- 2. Altun Eki̇z, M. Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri Nitel bir araştırma. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2020; Covid-19 Pandemisi: 1-13. https://dergipark.org.tr/en/pub/srad/issue/54676/740217
- 3. Aras, E., & Karakaya, Y. E. Spor eğitimi kurumlarında görev yapan akademik personelin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Nitel bir çalışma. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2020; 18(2): 1-12. https://doi.org/10.33689/spormetre.529611
- 4. Barış, M. F. Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık kemal üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 2015; 5(2): 36-46. https://doi.org/10.19126/suje.38758
- 5. Bayram, M., Peker, A., Aka, S., & Vural, M. Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2019; 4(3): 330-345. https://doi.org/10.31680/gaunjss.586113
- 6. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 8. Baskı. Pegem A Yayıncılık, 2007:42.
- 7. Büyüköztürk, Ş. Deneysel desenler öntest - sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. 5. Baskı. Pegem Akademi, 2016.
- 8. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. 28. Baskı. Pegem Akademi, 2020:97.
- 9. Can, A. Spss ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 8. Baskı. Pegem Akademi, 2019:25.
- 10. Doğan, S., & Tatık, R. Ş. Evaluation of distance education program in marmara university according to the views of students. Route Educational and Social Science Journal, 2015; 2(1): 247-261. http://www.ressjournal.com/DergiTamDetay.aspx?ID=187&Detay=Ozet
- 11. Enfiyeci, T., & Büyükalan Filiz, S. Uzaktan eğitim yüksek lisans öğrencilerinin topluluk hissinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 2019; 12(1): 20-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubav/issue/44484/505491
- 12. Erdem, S. 6. sınıf voleybol dersinin etkileşimli video ve spor eğitimi modeli ile öğretiminin öğrencinin erişi ve tutumuna etkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, 2019:33.
- 13. Gömleksiz, M. N., & Pullu, E. K. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 2020; 15(6): 477-502. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44456
- 14. Gündüz, A. Y., & İşman, A. Pre-service teachers’ perception of distance education. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2018; 17(1): 125-129. http://www.tojet.net/volumes/v17i1.pdf#page=135
- 15. Gürsul, F., & Keser, H. The effects of online and face to face problem based learning environments in mathematics education on student’s academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2009; 1(1): 2817-2824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.501
- 16. Higher Education Institution [HEI] (2020) https://www.yok.gov.tr/ [Date of access: 11.12.2020]
- 17. İşman, A. Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. 1. Baskı. Değişim Yayınları, 2003.
- 18. Kahraman, M. Covid-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 2020; 6(1): 44-56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
- 19. Kalelioğlu, F., & Baturay, M. H. E-öğrenme için hazırbulunuşluk öz değerlendirme ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Başkent University Journal of Education, 2017; 1(2): 22-30. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/34
- 20. Keser, H., & Karahoca, D. Designing a project management e-course by using project based learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2010; 2: 5744-5754. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.938
- 21. Keskin, M., & Özer Kaya, D. Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020; 5(2): 59-67. https://dergipark.org.tr/en/pub/ikcusbfd/issue/55773/754174
- 22. Metin, A., Karaman, A., & Şaştım, Y. Öğrencilerin uzaktan eğitim sistemine bakış açısı ve uzaktan eğitim ingilizce dersinin verimliliğinin değerlendirilmesi: Banaz meslek yüksekokulu. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017; 7(2): 640-652. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joiss/issue/32387/360205
- 23. Özbay, Ö. Dünya’da ve türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi,
2015; 2(5): 376-394. https://doi.org/10.16991/INESJOURNAL.174
- 24. Pullu, E., & Gömleksiz, M. Meslekyüksekokulu öğrencilerinin covid 19 pandemi sürecinde çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşluk ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 2020; Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim: 757-782. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788019
- 25. Serçemeli̇, M., & Kurnaz, E. Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 2020; 4(1): 40-53. https://dergipark.org.tr/en/pub/utsobilder/issue/55152/741358
- 26. Tekin, O. Uzaktan eğitim kullanılan hizmet içi eğitim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2020; 16(1): 20-35. https://doi.org/10.17244/eku.643224
- 27. Telli̇, S., & Altun, D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2020; 3(1): 25-34. https://doi.org/10.32329/uad.711110
- 28. Uzunboylu, H., & Tuncay, N. Uzaktan eğitimde sanal değişimler. 1. Baskı. Pegem Akademi, 2012.
- 29. Watkins, R., & Corry, M. E-learning companion: Student's guide to online success. Cengage Learning, 2013.
- 30. Watkins, R., Leigh, D., & Triner, D. Assessing readiness for e-learning. Performance Improvement Quarterly, 2004; 17(4): 66-79. https://doi.org/10.1111/j.1937-8327.2004.tb00321.x
- 31. World Health Organization [WHO] (2020) https://www.who.int/ [Date of access: 11.12.2020]
- 32. Yıldız, V. A. Üniversite öğrencilerinin pandemi dönemi aldıkları eğitime ilişkin görüşler. In Conference Proceedıng Book. Near East University, 2020:19.