The purpose of the study; It is aimed to evaluate different breathing techniques such as mouth-to-mouth exhale, mouth-to-nose exhale and mouth-to-mouth and nose exhale to determine which one may have more effect on swimming performance. 16 female participants who joined swimming training for 1 year were determined as the study group. This group was called (age 24.441.09 years, height 166.065.85cm, weight 58.193.22 body). The exercise program applied for 120 minutes, for 2 days a week and lasted 8 weeks. There were 4 techniques (freestyle, backstroke, breaststroke, butterfly) with varying movements of each technique, with different breathing methods within each training unit. These breathing methods were mouth-to-mouth exhale (MM), mouth-to-nose exhale (MN) and mouth-to-mouth and nose exhale (MMN). These breathing methods were planned and practiced. Windows Excel and SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 25.0 computer programs were used to analyze the data from the research. Numerical variables are expressed as percentages and mean ± standard deviation. Skewness and kurtosis values were examined to determine whether the data obtained showed a normal distribution or not. In this context, the -2, +2 skewness and kurtosis values determined by George and Mallery (10) were taken into account and it was determined that the distribution was normal. Since the data showed normal distribution, Paired-Sample T test, which is one of the parametric tests, was used to compare dependent variables within groups. One Way Anova test was used for intergroup comparison. The significance level was accepted as (p<0.05). When intergroup comparisons before and after training were examined, no statistically significant difference was found between pre-test and post-test values in the MM group regarding possible effects on 25-meter freestyle swimming performances (p>0.05). On the other hand, in the intergroup comparisons made in the MN and MMN groups, an improvement of 1.01% and. 99%, respectively, was observed and the differences were found to be statistically significant (p<0.05). In the intergroup comparison between the pre-test and post-test values of MM, MN and MMN groups, no statistically significant difference was found (p>0.05).
In conclusion; No statistically significant difference was found between 3 different breathing techniques within the training group. In order to reveal this difference, it is recommended to increase and expand the intensity and scope of training time in different studies. Statistically significant differences were found between the pre-and post-test breathing types of inhaling through the mouth (IM), exhaling through the nose (EN), and inhaling through the mouth (IM) and exhaling through both mouth and nose (EMN), thus revealing that they could significantly affect performance.
Çalışmanın amacı; farklı nefes tekniklerinin ağızdan al ağızdan ver, ağızdan al burundan ver, ağızdan al ağız-burun birlikte ver, hangisinin yüzme performansı üzerine daha etki olabileceğinin tespiti yönünde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 1 yıldır yüzme antrenmanlarına katılan 16 kadın katılımcı çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Bu grup (yaş 24,441,09yıl, boy 166,065,85cm kilo 58,193,22 vücut) olarak adlandırıldı. Uygulanacak olan egzersiz programında 8 hafta boyunca, haftada 2 gün 120 dk. 4 teknik olan (serbest, sırt üstü, kurbağalama, kelebek) her tekniğin değişen diriller içeriğinde hazırlanan programlar, her antrenman birimi içerisinde farklı nefes yöntemleri olan; Ağızdan al Ağızdan ver (AA), Ağızdan al Burundan ver (AB), Ağızdan al Ağız-Burun birlikte ver (AAB) bu nefes yöntemleri planlanarak antrenmanlar uygulatılmıştır. Yapılan araştırmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizi için Windows Excel ve SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 25.0 bilgisayar programları kullanılmıştır. Sayısal değişkenler, yüzde ve ortalama ± standart sapma olarak ifade edilmiştir. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için çarpıklık basıklık değerleri incelenmiştir. Bu kapsamda George ve Mallery (10) tarafından belirlen -2, +2 çarpıklık basıklık değerleri dikkate alınmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Veriler normal dağılım gösterdiği için, grup içi bağımlı değişkenlerin karşılaştırılmasında parametrik testlerden Paired-Sample T testi, gruplar arası karşılaştırmada ise One Way Anova testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Antrenman öncesi ve sonrası grup içi karşılaştırmalar incelendiğinde, 25 metre serbest yüzme performansları üzerindeki olası etkiler üzere AA grubunda ön-test ve son-test değerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05). Buna karşın AB ve AAB gruplarında yapılan grup içi karşılaştırmalarda sırasıyla %1.01 ve %.99 gelişme gözlemlenmiş ve elde edilen farklar istatistiksel olarak anlamlı tespit edilmiştir (p<0,05). AA, AB ve AAB gruplarının ön-test ve son-test değerleri arasında yapılan gruplar arası karşılaştırmada ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (p>0,05).
Sonuç olarak; Antrenman grubu içerisinde 3 farklı nefes tekniği arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamadı. Bu farklılığı ortaya koyabilmek için antrenman süresi şiddeti ve kapsamının farklı çalışmalarda arttırılması ve genişletilmesi önerilmektedir. Nefesi ağızdan al burundan ver ve ağızdan al ağız burun birlikte nefes ver nefes tipinin ön ve son test arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur böylelikle de performansı önemli ölçüde etkileyebileceği ortaya koyulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Antrenman |
Bölüm | Makeleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 3 |