Bu çalışma devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin serbest zaman kolaylaştırıcılarının iş doyumu üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 201 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak birinci bölümde demografik bilgiler, ikinci bölümünde Kim, Heo, Chun ve Lee (2011) tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlilik güvenirliğini Gürbüz, Öncü ve Emir (2015) tarafından yapılan serbest zaman kolaylaştırıcıları Ölçeği (SZKÖ) ve üçüncü bölümde Weiss ve diğerleri (1967) tarafından geliştirilen, Türkçe geçerlilik güvenirliğini Baycan (1985) tarafından yapılan Minnesota İş Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. İstatistiksel açıdan, frekans analizi, güvenirlik katsayısı hesaplamaları pearson korelasyon analizi ve hiyerarşik regresyon analizleri ve Manova analizi yapılmıştır. Analiz yapılırken %95 güven aralığına göre analiz yapılmıştır. Katılımcıların serbest zaman kolaylaştırıcıları ile yaş değişkeni arasında yapılan analizi sonucu kişisel kolaylaştırıcılar ve kişilerarası kolaylaştırıcılar boyutları arasında istatistiksel yönden anlamlı farklılaşma olduğu, Katılımcıların iş doyumları ile cinsiyet değişkeni arasında dışsal doyum alt boyutunda anlamlı farklılaşma olduğu, serbest zaman kolaylaştırıcıları ile branş değişkeni arasında yapılan analizi sonucu sadece yapısal kolaylaştırıcılar alt boyutunda anlamlı farklılaşma olduğu, serbest zaman kolaylaştırıcıları ile mesleki tecrübe değişkeni arasında yapılan analizi sonucu sadece kişisel kolaylaştırıcılar alt boyutunda arasında istatistiksel yönden anlamlı farklılaşma olduğu, serbest zaman kolaylaştırıcıları ile serbest zaman değerlendirme değişkeni arasında yapılan Manova analizi sonucu kişisel kolaylaştırıcılar ve yapısal kolaylaştırıcılar boyutları arasında istatistiksel yönden anlamlı farklılaşma olduğu görülmektedir (p<0.05). Sonuç olarak araştırmada bulgularında serbest zaman kolaylaştırıcılarının içsel doyum üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir (p<0.05).
This study was conducted to determine the effect of leisure facilitators on the job satisfaction of teachers working in public schools.
A total of 201 teachers participated in the study voluntarily. In the study, demographic information was used in the first part, in the second part, the Leisure Facilitators Scale (LFS) developed by Kim, Heo, Chun, and Lee (2011) and adapted in Turkish by Gürbüz, Öncü, and Emir (2015), and in the third part, the Minnesota Job Satisfaction Scale developed by Weiss et al. (1967) and adapted in Turkish by Baycan (1985) were used as data collection tools. SPSS 25.0 package programme was used for data analysis. Statistically, frequency analysis, reliability coefficient calculations, Pearson correlation analysis, hierarchical regression analyses and Manova analysis were performed. The analyses were performed according to the 95% confidence interval.
As a result of the analysis between the participants' leisure facilitators and age variable, a significant difference was found between the dimensions of personal facilitators and interpersonal facilitators. There was a significant difference between the participants' job satisfaction and gender variable in the extrinsic satisfaction sub-dimension. As a result of the analysis between the leisure facilitators and the branch variable, it was determined that there was a significant difference only in the structural facilitators sub-dimension. As a result of the analysis between leisure time facilitators and professional experience variables, it was found that there was a significant difference only in the personal facilitators sub-dimension. It was determined that there was a significant differentiation between personal facilitators and structural facilitators sub-dimensions and leisure time evaluation variables (p<0.05). As a result, it was found that leisure facilitators had a significant and positive effect on intrinsic satisfaction (p<0.05).
Leisure Leisure Facilitators Satisfaction Job Satisfaction Teacher
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor ve Rekreasyon |
Bölüm | Makeleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |