Patients’ rights applications
have been star-ted in 2003, and their appliers are the hos-pitals heads of the
departments in charge, who try to solve any kind of problems that the patients
and their relatives face in daily procedures. The detection of the problems in
relation to these problems in the responsibi-lity areas of the heads of the
departments in charge and finding solutions to these prob-lems are very
important. In addition, the de-termination of patients’ rights and producti-on
of solutions to the problems by means of their perspectives, too, may
contribute to the legal reformations that are planned on the-se issues. In this
research, the problems that they face and the proposals to promote the quality
of patients’ rights applications are investigated.
Türkiye’de 2003 yılında
başlatılan hasta hakları uygulamalarının alandaki (hastanelerdeki)
uygulayıcıları hasta hakları birim sorumlularıdır. Bu nedenle hasta ve
yakınlarının karşılaştıkları her türlü sorunu çözmeye çalışan hasta hakları
birim sorumlularının alanın özelliğine ilişkin günlük uygulamalarda
karşılaştıkları sorunların neler olduğunun saptanması buna ilişkin çözüm
önerileri geliştirmek çok önemlidir. Ayrıca, hasta hakları birim sorumlularının
gözüyle hasta hakları sorunlarının saptanması ve çözüm önerileri, alana ilişkin
yapılması planlanan yasal düzenlemelere de katkı sağlayabilir. Bu amaçla araştırma
kapsamında hasta hakları birim sorumlularının karşılaştıkları sorunlar ve hasta
hakları uygulamalarının kalitesini arttırmak için konuya ilişkin önerileri
incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2013 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 24 Sayı: 1 |