Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR ÖZSAYGI GELİŞTİRME PROGRAMININ YETİŞTİRME YURDUNDA YAŞAYAN ERGENLERİN ÖZSAYGI DÜZEYLERİ ÜZERİNDE ETKİLİLİĞİ

Yıl 2011, Cilt: 22 Sayı: 1, 115 - 132, 15.04.2011

Öz

Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen“KGOE (Korunma Gereksinimi OlanErgenler)-Özsaygı Geliştirme Programı”nın;yetiştirme yurdunda yaşayan gençlerin özsaygıdüzeyine etkisi incelenmiştir. Yetiştirmeyurdunda yaşayan gençlerin “Lise Öğrencileri  Özsaygı Envanteri”ndeki sorulara verdikleri cevaplarla, özsaygı düzeyleri belirlenerek deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. “KGOE-Özsaygı Geliştirme Programı” deney grubuna uygulanmıştır. Uygulamanın sonunda grupların tekrar, “Lise Öğrencileri Özsaygı Envanteri”ne verdikleri cevaplar sonucunda “KGOE-Özsaygı Geliştirme Programı”na katılan deney grubu gençlerin elde ettiği kazanımın, kontrol grubu gençlerin elde ettiği kazanımdan fazla olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre, yetiştirme yurtlarında psikolojik danışma ve rehberlik çalışmaları ve yetiştirme sistemindeki düzenlemelerle gençlerin özsaygılarını geliştirmelerine olanak sağlayacak çalışmaların yapılacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • André, C., Lelord, F. (2001). Kendine Saygı. Çev.: İsmail Yerguz. İletişim Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • Bulut, I., Özdemir, U. (1998). “Yetiştirme Yurtları ve Gençlik Liderliği”. Sosyal Hizmetler Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 7, 20–25, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Cılga, İ. (1984). Yetiştirme Yurtlarında Toplumsallaşma”. Sosyal Hizmetler Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1–3, 83–113, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Ergener, F. (1985). A Self Exploration Program To Facilitate Change In The Self Concepts Of Students. Thesis (M.A.), Boğaziçi University Enstitude For Graduate Studies In Social Sciences, İstanbul.
  • Fromm, E. (2000). Kendini Savunan İnsan. Çev: Necla Arat. Say Yayınları, 8. Baskı, İstanbul.
  • Gander, M.J., Gardiner, H. W. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Çev: Ali Dönmez,
  • Geçtan, E. (1998). Psikanaliz ve Sonrası. Remzi Kitabevi, 8. Baskı, İstanbul.
  • Gobry, D. (1999). Éduquer à la confiance en soi, en l’autre, aux autres. Chronique Sociale, Lyon.
  • Güngör, A. (1989). Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeyini Etkileyen Etmenler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Harter, S., Marold (1991). A Model Of The Determinent And Mediationel Role Of Self- Worth: Implications For Adolesecent Depression And Suicidal Ideation. 66-92. The Self: Interdisciplinary Approches. Springer- Verlag, Newyork Inc.
  • La relation et l’attechement entre les enfants et les auxiliares de puériculture en créche collective. Mémoire de recherche de DESS (Emanuelle). http://www.multiminia. com/famjanin.
  • Jersild, A.T. (1987). Çocuk Psikolojisi. Çev: Gülseren Günçe. S Yayınları, Ankara.
  • Kaya (Mengeş), Y. (1997). Yatılı ve Ailesinin Yanında Okuyan 16 Yaş Grubundaki Kız Ergenlerin Özsaygı- Uyum Düzeyi Yönünden Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koşar, N. (1987). “Bir Yetiştirme Yurdundaki Çocuklarla İlgili Kayıtların İncelenmesi”, Sosyal Hizmetler Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 2–3, 99–117, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Lotery, F., Melchiorre, S. (1997). Özbenliği Yaşamak. Çev: Ahmet Madenli. Epsilon Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul.
  • Pişkin, M. (1997). Türk ve İngiliz Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Yönünden Karşılaştırılması. Ulusal 3. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. 15-16 Nisan 1996 Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Balcalı, 21-35.
  • Robergelanchet, S. (1996). “L’album de conte et l’estime de soi chez les enfants”. Littérature de jeunesse, XXIV (1): 2, L’ Association Canadienne Éducation de Langue Française.
  • Saint Paul, J. (1999). Estime de Soi, Confiance En Soi. Inter Editions, Paris.
  • Tufan, B. (1990). “Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı Üzerine Bir İnceleme”. XXIV. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi GATA 90, Bildiriler II. 19–23 Eylül 1988, Uzak Doğu Kültür Yayınları, 471–474, Ankara.
  • Voltan-Acar, N. (1995). Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri. 1. Baskı, Ankara.
Yıl 2011, Cilt: 22 Sayı: 1, 115 - 132, 15.04.2011

Öz

Kaynakça

  • André, C., Lelord, F. (2001). Kendine Saygı. Çev.: İsmail Yerguz. İletişim Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • Bulut, I., Özdemir, U. (1998). “Yetiştirme Yurtları ve Gençlik Liderliği”. Sosyal Hizmetler Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 7, 20–25, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Cılga, İ. (1984). Yetiştirme Yurtlarında Toplumsallaşma”. Sosyal Hizmetler Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1–3, 83–113, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Ergener, F. (1985). A Self Exploration Program To Facilitate Change In The Self Concepts Of Students. Thesis (M.A.), Boğaziçi University Enstitude For Graduate Studies In Social Sciences, İstanbul.
  • Fromm, E. (2000). Kendini Savunan İnsan. Çev: Necla Arat. Say Yayınları, 8. Baskı, İstanbul.
  • Gander, M.J., Gardiner, H. W. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Çev: Ali Dönmez,
  • Geçtan, E. (1998). Psikanaliz ve Sonrası. Remzi Kitabevi, 8. Baskı, İstanbul.
  • Gobry, D. (1999). Éduquer à la confiance en soi, en l’autre, aux autres. Chronique Sociale, Lyon.
  • Güngör, A. (1989). Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeyini Etkileyen Etmenler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Harter, S., Marold (1991). A Model Of The Determinent And Mediationel Role Of Self- Worth: Implications For Adolesecent Depression And Suicidal Ideation. 66-92. The Self: Interdisciplinary Approches. Springer- Verlag, Newyork Inc.
  • La relation et l’attechement entre les enfants et les auxiliares de puériculture en créche collective. Mémoire de recherche de DESS (Emanuelle). http://www.multiminia. com/famjanin.
  • Jersild, A.T. (1987). Çocuk Psikolojisi. Çev: Gülseren Günçe. S Yayınları, Ankara.
  • Kaya (Mengeş), Y. (1997). Yatılı ve Ailesinin Yanında Okuyan 16 Yaş Grubundaki Kız Ergenlerin Özsaygı- Uyum Düzeyi Yönünden Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Koşar, N. (1987). “Bir Yetiştirme Yurdundaki Çocuklarla İlgili Kayıtların İncelenmesi”, Sosyal Hizmetler Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 2–3, 99–117, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Lotery, F., Melchiorre, S. (1997). Özbenliği Yaşamak. Çev: Ahmet Madenli. Epsilon Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul.
  • Pişkin, M. (1997). Türk ve İngiliz Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Yönünden Karşılaştırılması. Ulusal 3. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. 15-16 Nisan 1996 Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Balcalı, 21-35.
  • Robergelanchet, S. (1996). “L’album de conte et l’estime de soi chez les enfants”. Littérature de jeunesse, XXIV (1): 2, L’ Association Canadienne Éducation de Langue Française.
  • Saint Paul, J. (1999). Estime de Soi, Confiance En Soi. Inter Editions, Paris.
  • Tufan, B. (1990). “Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı Üzerine Bir İnceleme”. XXIV. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi GATA 90, Bildiriler II. 19–23 Eylül 1988, Uzak Doğu Kültür Yayınları, 471–474, Ankara.
  • Voltan-Acar, N. (1995). Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri. 1. Baskı, Ankara.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bircan Reçber

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2011
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Reçber, B. (2011). BİR ÖZSAYGI GELİŞTİRME PROGRAMININ YETİŞTİRME YURDUNDA YAŞAYAN ERGENLERİN ÖZSAYGI DÜZEYLERİ ÜZERİNDE ETKİLİLİĞİ. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 22(1), 115-132.