Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İslam ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi

Yıl 1986, Cilt: 50 Sayı: 196, 169 - 200, 20.04.1986

Öz

Usul hukukunun en çok tartışmalı olan konularından biri de gıyapta yargılama müessesesidir. Bu konu hukukçuları, kanun koyucuları ve uygulayıcıları tarih boyunca meşgul etmiş ve tarihin değişik devirlerinde, değişik din ve toplumlarda farklı şekilde düzenlenmiştir. Bazıları hukuk usulünde sürat ve sadeliği engelleyen bu müessesenin lüzumsuzluğuna dahi inanmışlardır. Buna rağmen çoğu hukukçular, gıyap halinin gâibin iddia veya savunma hakkını sınırladığını gözönüne alarak bu konuda ihtiyatlı davranılmasını uygun görmüşlerdir. Bü müesseseyi hukuk sistemleri de değişik biçimlerde düzenlemişlerdir. Roma hukuku böyle bir müesseseyi asla kabul etmemektedir. Roma hukukunda, davacı, davalıyı mahkemeye getirmek zorundadır. Bu konuda davacıya zor kullanmak yetkisi de tanınmıştır. Kilise hukukunda ise, gıyap müessesesi yoktur. Gelmeyen tarafın celseye getirilmesini sağlamak için bir takım cezalar tertip olunmuştur. Modern hukuk sistemleri denilebilir ki tüm olarak gıyap müessesesini benimsemişlerdir. Ancak gıyabın sonuçlarını ağır veya hafif şartlara bağlamak hususunda değişik sistemler ortaya çıkmıştır. Örneğin Türk Usul Kanunu'nun sistemi, ortalama bir yol tutmuş bulunmaktadır. Yani kanun koyucumuz, en dikkatli davranan bir tarafın bile tayin olunan bir celsede bulunamayacağı ihtimaline binaen, bu durumun hemen gıyabın hukukî sonuçlarını meydana getirmesine imkân vermemiş ve bunu bazı şartlara bağlamıştır. Bilindiği gibi İslam hukuku ve dolayısıyla Osmanlı hukuku da, orijinal bir hukuk sistemidir. Özellikle Türk Hukuk tarihi açısından, bu hukuk sisteminin, gıyap müessesesini nasıl düzenlediğini incelemek ve araştırmak yararlı ve ilginçtir. Gıyap müessesesi İslam hukukundaki değişik mezhepler açısından farklı şekillerde kabul ve izah edilmiştir. Osmanlı hukuku ise her konuda olduğu gibi bu konuda da, İslam hukukunun Hanefi ekolüne ait görüşleri aynen benimsemiş bulunmaktadır. Tanzimat hareketi gıyap müessesesinde ancak son zamanlara doğru etkisini göstermiştir. Kanunlaştırma hareketlerinin sözkonusu etkilerini ilk olarak 1330/1331 tarihli Nizamname'de ve daha sonra ise 1333/1336 tarihli Usul-i Mahkeme-i Şer'iye Kararnamesinde görmek mümkündür. İşte makalemizin konusunu, tarihi kadar kendisi de orijinal olan "İslam ve Osmanlı hukukunda gıyapta yargılama müessesesi" teşkil edecektir. Biz tarihî gelişmeyi takip ederek, önce gıyap müessesesinin münakaşasını; sonra Osmanlı'nın son zamanlarına doğru kabul görmeye başlayan Şafiî, Malikî ve Hanbelî ekollerinin görüşlerini; bunu müteakiben Hanefi ekolünün görüşünü ve en son olarak da 1330'lardan sonra kabul edilen gıyabi yargılama usulünü incelemeye çalışacağız.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Akgündüz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 1986
Yayımlandığı Sayı Yıl 1986 Cilt: 50 Sayı: 196

Kaynak Göster

APA Akgündüz, A. (1986). İslam ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi. BELLETEN, 50(196), 169-200.
AMA Akgündüz A. İslam ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi. TTK BELLETEN. Nisan 1986;50(196):169-200.
Chicago Akgündüz, Ahmet. “İslam Ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi”. BELLETEN 50, sy. 196 (Nisan 1986): 169-200.
EndNote Akgündüz A (01 Nisan 1986) İslam ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi. BELLETEN 50 196 169–200.
IEEE A. Akgündüz, “İslam ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi”, TTK BELLETEN, c. 50, sy. 196, ss. 169–200, 1986.
ISNAD Akgündüz, Ahmet. “İslam Ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi”. BELLETEN 50/196 (Nisan 1986), 169-200.
JAMA Akgündüz A. İslam ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi. TTK BELLETEN. 1986;50:169–200.
MLA Akgündüz, Ahmet. “İslam Ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi”. BELLETEN, c. 50, sy. 196, 1986, ss. 169-00.
Vancouver Akgündüz A. İslam ve Osmanlı Hukukunda Gıyapta Yargılama Müessesesi. TTK BELLETEN. 1986;50(196):169-200.