Yazarı, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesinin Yunanca Dil ve Edebiyatı profesörü olup klasik öğretimin yurdumuzda yerleşmesi için sebatlı çalışmalarıyla tanınmış olan bu kitap, denebilir ki, hem ele aldığı konu, hem bu konuyu işlemesi açısından son yıllarda yurd içinde yayınlanmış eserlerin önem bakımından en ileri gelenlerinden biridir. Çünkü, sadece başlığa bakılacak olursa, eserin geleceğin Humanismasını incelediği sanılır, oysaki yazar, Humanismanın asıl anlamına sadık kalmıştır ve onun filolojik-tarihsel bir incelemesiyle yetinmekten çok uzaktır; aksine, Türkiye hattâ dünya için mümkün olan biricik eğitim ilkelerinin neler olabileceği konusu üzerinde durmaktadır. Yazar, şimdiye kadar gösterilen bütün çabalara rağmen yurdumuza gerçek Batılı eğitimin neden giremediğini incelemekle işe başlamaktadır: Batıda tahsilde bulunmuş olan genç öğrenci, orada içinde bulunduğu şartların ona bağışladığı vecdin içinde, kendi yurdunda eğemen olan durumu kolayca unutuyor; fakat bu durumla karşı karşıya gelince, bir insan topluluğuna yüzyıllardan beri yerleşmiş olan inançları, alışkanlıkları, yani toplumun normlarını teşkil eden esasları bir çırpıda söküp atmanın nekadar güç bir iş olduğunu gözden kaçırmış olduğu için, hayal kırıklığına uğruyor. 'üstelik yurdunu değiştirmek karariyle çalışmak isteyen genç, iki yanlı bir durumun içindedir: Bir yandan, kendisi, aldığı eğitim gereğince, gözlemlerini genelleştirip kavram haline sokuyor, öte yandan, toplum, Batının dinamizmini kabul etmek istediği halde, içine gömülü bulunduğu birkaç yüzyıllık törelerden ve alışkanlıklardan kendini kurtaramıyor.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Kitap İncelemesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 1961 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 1961 Cilt: 25 Sayı: 98 |
Belleten Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.