Türkiye’de, üniversitelerdeki turizm rehberliği eğitimi veren kurumların artışıyla birlikte son dönemlerde turizm sektörü gelişme göstermekte ve paralel olarak turist sayısı da artmaktadır. Bu bağlamda, turizm rehberliği öğrencilerinin mesleki tutumlarının kariyer planlamaları açısından incelenmesinin önem taşıdığı düşünülmektedir. Ayrıca, turizm endüstrisinde yer alan işletmelerde çalışan personelin mesleki tutumları ile kariyer planlaması, eğitim alınan yıllarda iş yaşamına giriş kararlarını etkilemektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, Mersin Üniversitesi turizm rehberliği bölümünde lisans eğitimi alan öğrencilerin mesleğe yönelik tutumlarının kariyer planlamalarına etkisinin saptanmasıdır. Toplam 305 öğrenciden çevrimiçi ortam ve yüz yüze, 01.06.2023-01.07.2023 tarihleri arasında veri toplanmıştır. Verilerin analizi için ortalama, standart sapma, t-testi, ANOVA, korelasyon ve faktör analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilere uygulanan analizler sonucunda turist rehberi adaylarının, mesleğe yönelik tutumlarının cinsiyet ve gelir düzeyi değişkenlerine bağlı olarak anlamlı farklılıklara sahip oldukları belirlenirken medeni durum, yaş, sınıf ve muzun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir. Buna ek olarak, kariyer planlamaları cinsiyet, aylık gelir düzeyleri ve yaş değişkenlerine bağlı olarak anlamlı farklılık gösterirken, medeni durum, sınıf ve mezun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermemektedir. Diğer bir bulguya göre, turist rehberi adaylarının mesleğe yönelik tutumları ile kariyer planlamaları arsındaki etkinin orta düzeyde ve olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.
Turizm Turist Rehberliği Turist Rehberliği Mesleği Mesleki Tutum Kariyer Planlaması.
In Turkey, with the increase in the number of tourism guidance education institutions in universities, the tourism sector has been developing recently and the number of tourists has been increasing in parallel. In this context, it is thought that it is important to examine the professional attitudes of tourism guidance students in terms of career planning. In addition, the professional attitudes and career planning of the personnel working in the enterprises in the tourism industry affect their decisions to enter business life during the years of education. In this direction, the aim of this study is to determine the effect of the attitudes towards the profession on the career planning of the undergraduate students studying in the Department of Tourism Guidance at Mersin University. Data were collected from 305 students online and face-to-face between 01.06.2023-01.07.2023. Mean, standard deviation, t-test, ANOVA, correlation and factor analysis techniques were used to analyze the data. As a result of the analysis applied to the data, it was determined that tourist guide candidates' attitudes towards the profession had significant differences depending on gender and income level variables, while no significant differences were found according to marital status, age, class and high school type. In addition, while career planning showed significant differences depending on gender, monthly income level and age variables, it did not show significant differences according to marital status, class and type of high school graduated. According to another finding, it was determined that the effect between tourist guide candidates' attitudes towards the profession and their career plans is moderate and positive.
Tourism Tourist Guidance Tourist Guidance Profession Professional Attitude Career Planning.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 25 |