Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Turist Rehberliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Kariyer Planlamalarına Etkileri

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 25, 20 - 50, 30.12.2024

Öz

Türkiye’de, üniversitelerdeki turizm rehberliği eğitimi veren kurumların artışıyla birlikte son dönemlerde turizm sektörü gelişme göstermekte ve paralel olarak turist sayısı da artmaktadır. Bu bağlamda, turizm rehberliği öğrencilerinin mesleki tutumlarının kariyer planlamaları açısından incelenmesinin önem taşıdığı düşünülmektedir. Ayrıca, turizm endüstrisinde yer alan işletmelerde çalışan personelin mesleki tutumları ile kariyer planlaması, eğitim alınan yıllarda iş yaşamına giriş kararlarını etkilemektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, Mersin Üniversitesi turizm rehberliği bölümünde lisans eğitimi alan öğrencilerin mesleğe yönelik tutumlarının kariyer planlamalarına etkisinin saptanmasıdır. Toplam 305 öğrenciden çevrimiçi ortam ve yüz yüze, 01.06.2023-01.07.2023 tarihleri arasında veri toplanmıştır. Verilerin analizi için ortalama, standart sapma, t-testi, ANOVA, korelasyon ve faktör analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Verilere uygulanan analizler sonucunda turist rehberi adaylarının, mesleğe yönelik tutumlarının cinsiyet ve gelir düzeyi değişkenlerine bağlı olarak anlamlı farklılıklara sahip oldukları belirlenirken medeni durum, yaş, sınıf ve muzun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir. Buna ek olarak, kariyer planlamaları cinsiyet, aylık gelir düzeyleri ve yaş değişkenlerine bağlı olarak anlamlı farklılık gösterirken, medeni durum, sınıf ve mezun olunan lise türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermemektedir. Diğer bir bulguya göre, turist rehberi adaylarının mesleğe yönelik tutumları ile kariyer planlamaları arsındaki etkinin orta düzeyde ve olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akoğlan, K. M., & Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu Üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 41-52.
  • Altman, L. A., & Brothers, L. R. (1995). Career longevity of hospitality graduates. Hospitality Review, 13(2), 9. Aloudat, A. S. (2017). Undergraduate students’ perceptions of a tour-guiding career. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(4), 333-344.
  • Alpar, R. (2018). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik (5. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Ayyıldız, B. (2023). Turist rehberi adaylarının kariyer kararının mesleğe yönelik tutumlarına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavus, Ş., & Kaya, A. (2015). Turizm lisans eğitimi alan öğrencilerin kariyer planları ve turizm sektörüne yönelik tutumu. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(5), 101-117.
  • Çakıcı, C., & Eser, S. (2017). Lisans düzeyindeki turizm rehberliği öğrencilerinin mesleğe dönük tutumlarına göre kümelendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 48-66.

The Effects of Students' Attitudes Towards Tourist Guiding Profession on Their Career Planning

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 25, 20 - 50, 30.12.2024

Öz

In Turkey, with the increase in the number of tourism guidance education institutions in universities, the tourism sector has been developing recently and the number of tourists has been increasing in parallel. In this context, it is thought that it is important to examine the professional attitudes of tourism guidance students in terms of career planning. In addition, the professional attitudes and career planning of the personnel working in the enterprises in the tourism industry affect their decisions to enter business life during the years of education. In this direction, the aim of this study is to determine the effect of the attitudes towards the profession on the career planning of the undergraduate students studying in the Department of Tourism Guidance at Mersin University. Data were collected from 305 students online and face-to-face between 01.06.2023-01.07.2023. Mean, standard deviation, t-test, ANOVA, correlation and factor analysis techniques were used to analyze the data. As a result of the analysis applied to the data, it was determined that tourist guide candidates' attitudes towards the profession had significant differences depending on gender and income level variables, while no significant differences were found according to marital status, age, class and high school type. In addition, while career planning showed significant differences depending on gender, monthly income level and age variables, it did not show significant differences according to marital status, class and type of high school graduated. According to another finding, it was determined that the effect between tourist guide candidates' attitudes towards the profession and their career plans is moderate and positive.

Kaynakça

  • Akoğlan, K. M., & Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu Üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 41-52.
  • Altman, L. A., & Brothers, L. R. (1995). Career longevity of hospitality graduates. Hospitality Review, 13(2), 9. Aloudat, A. S. (2017). Undergraduate students’ perceptions of a tour-guiding career. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(4), 333-344.
  • Alpar, R. (2018). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik (5. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Ayyıldız, B. (2023). Turist rehberi adaylarının kariyer kararının mesleğe yönelik tutumlarına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavus, Ş., & Kaya, A. (2015). Turizm lisans eğitimi alan öğrencilerin kariyer planları ve turizm sektörüne yönelik tutumu. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(5), 101-117.
  • Çakıcı, C., & Eser, S. (2017). Lisans düzeyindeki turizm rehberliği öğrencilerinin mesleğe dönük tutumlarına göre kümelendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 48-66.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Can Aslan 0000-0002-9887-6275

Sevda Birdir 0000-0002-1568-5837

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2024
Kabul Tarihi 4 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Aslan, S. C., & Birdir, S. (2024). Öğrencilerin Turist Rehberliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Kariyer Planlamalarına Etkileri. Journal of Travel and Tourism Research, 25(25), 20-50.

21622 20964   download   20965    20966  2162320967  download        download 20969download