Amaç: Çalışmada hedeflenen, İstanbul’da yer alan konaklama işletmelerindeki etik uygulamaların, çalışanların sahip oldukları iş değeri üzerindeki etkisini değerlendirmektir. Konaklama işletmelerindeki etik yapı ve personelin iş değeri algısının hangi ölçüde olduğu ve bunların demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini saptamak çalışmanın diğer bir hedefidir. Gereç ve Yöntem: Bu hedeflere dayanarak çalışma, İstanbul’da faaliyet gösteren konaklama işletmelerinde personele uygulanan yüz yüze anket uygulaması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen 525 ankete göre güvenirlik ve geçerlik unsurlarını güçlü bir şekilde taşıyan veri seti oluşmuştur. Bulgular: Elde edilen veri üzerinde yapılan analizler neticesinde konaklama işletmelerinde etik uygulamalar ile çalışanların iş değeri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Bu ilişki pozitif yönlü ve %21 oranındadır. Yani personelin iş yerlerinde uygulanan etik uygulamalara karşı düşünceleri olumlu yönde arttıkça iş değeri tutumları da artış göstermektedir. Diğer taraftan hem etik hem iş değeri algısında çalışanların yaşı ve medeni durumuna göre bir farklılık bulunmamaktadır ancak; çalışanların eğitim durumu hem etik hem de iş değeri üzerinde farklılık yaratmaktadır. Sonuç: Konaklama işletmelerinde etik uygulamalar ve iş değeri arasındaki ilişki işletmenin verimliliği ve çalışanların motivasyonu açısından önem taşımaktadır. İşletmelerde etik değer ve uygulamaların daha görünür olması sağlanabilir. Sürdürülebilir başarı için çalışanlara ödül, terfi, ikramiye, tatil gibi motivasyon araçları sunulabilir.
Purpose: The aim of the study is to evaluate the impact of the ethical practices in the workplaces of the personnel of the accommodation establishments in Istanbul on the business value they have. Another aim of the study is to determine to what extent the ethical structure and the perception of the work value of the personnel in the accommodation establishments and whether they differ according to demographic characteristics. Material and Method: Based on these objectives, the study was carried out with a face-to-face questionnaire applied to the personnel in the accommodation enterprises operating in Istanbul. According to the 525 questionnaires obtained from the research, a data set that strongly carries the reliability and validity elements was formed. Findings: As a result of the analyzes made on the data obtained, a significant relationship was determined between ethical practices in accommodation enterprises and the work value of the employees. This relationship is positive and 21%. As the employees' thoughts towards ethical practices in the workplace increase, their attitudes towards work value also increase. On the other hand, there is no difference in the perception of both ethics and business value according to the age and marital status of the employees; The education level of the employees makes a difference on both ethics and business value. Results: The relationship between ethical practices and business value in accommodation businesses is important for the efficiency of the business and the motivation of the employees. Ethical values and practices can be made more visible in businesses. Motivation tools such as awards, promotions, bonuses and vacations can be offered to employees for sustainable success.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 25 |