Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konaklama İşletmelerinde Etik Uygulamaların İş Değeri Üzerindeki Etkisi: İstanbul Örneği

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 25, 157 - 186, 30.12.2024

Öz

Amaç: Çalışmada hedeflenen, İstanbul’da yer alan konaklama işletmelerindeki etik uygulamaların, çalışanların sahip oldukları iş değeri üzerindeki etkisini değerlendirmektir. Konaklama işletmelerindeki etik yapı ve personelin iş değeri algısının hangi ölçüde olduğu ve bunların demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini saptamak çalışmanın diğer bir hedefidir. Gereç ve Yöntem: Bu hedeflere dayanarak çalışma, İstanbul’da faaliyet gösteren konaklama işletmelerinde personele uygulanan yüz yüze anket uygulaması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen 525 ankete göre güvenirlik ve geçerlik unsurlarını güçlü bir şekilde taşıyan veri seti oluşmuştur. Bulgular: Elde edilen veri üzerinde yapılan analizler neticesinde konaklama işletmelerinde etik uygulamalar ile çalışanların iş değeri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Bu ilişki pozitif yönlü ve %21 oranındadır. Yani personelin iş yerlerinde uygulanan etik uygulamalara karşı düşünceleri olumlu yönde arttıkça iş değeri tutumları da artış göstermektedir. Diğer taraftan hem etik hem iş değeri algısında çalışanların yaşı ve medeni durumuna göre bir farklılık bulunmamaktadır ancak; çalışanların eğitim durumu hem etik hem de iş değeri üzerinde farklılık yaratmaktadır. Sonuç: Konaklama işletmelerinde etik uygulamalar ve iş değeri arasındaki ilişki işletmenin verimliliği ve çalışanların motivasyonu açısından önem taşımaktadır. İşletmelerde etik değer ve uygulamaların daha görünür olması sağlanabilir. Sürdürülebilir başarı için çalışanlara ödül, terfi, ikramiye, tatil gibi motivasyon araçları sunulabilir.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Mutluluk Ahlakı, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Akoğlan K. M. ve Güçlü N. H. (2008). Turizm işletmelerinde duygusal çaba faktörlerinin işe alma sürecinde kullanılması üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 39-56.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlerin Mesleki Etik Dışı Davranışlar Ile Ilgili Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 113-128.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve Öğretimde Etik. Ankara: Pegem.
  • Aydın, İ. (2010). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem. Aydin, M. (1993). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Pegem.
  • Bahadır, İ. (2010). Beş yıldızlı otel işletmelerinde etik uygulamaları: İstanbul örneği (doktora tezi), Sakarya Üniversitesi.
  • Ballı, E. ve Ballı, A. İ. K. (2017). Otel çalışanlarının örgütsel etik iklim algılarının incelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 9(2), 49-64. Beasley, J. (1995). Determining Teaching and Research

The Impact of Ethical Practices on Business Value in Hospitality Businesses: The Case of Istanbul

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 25, 157 - 186, 30.12.2024

Öz

Purpose: The aim of the study is to evaluate the impact of the ethical practices in the workplaces of the personnel of the accommodation establishments in Istanbul on the business value they have. Another aim of the study is to determine to what extent the ethical structure and the perception of the work value of the personnel in the accommodation establishments and whether they differ according to demographic characteristics. Material and Method: Based on these objectives, the study was carried out with a face-to-face questionnaire applied to the personnel in the accommodation enterprises operating in Istanbul. According to the 525 questionnaires obtained from the research, a data set that strongly carries the reliability and validity elements was formed. Findings: As a result of the analyzes made on the data obtained, a significant relationship was determined between ethical practices in accommodation enterprises and the work value of the employees. This relationship is positive and 21%. As the employees' thoughts towards ethical practices in the workplace increase, their attitudes towards work value also increase. On the other hand, there is no difference in the perception of both ethics and business value according to the age and marital status of the employees; The education level of the employees makes a difference on both ethics and business value. Results: The relationship between ethical practices and business value in accommodation businesses is important for the efficiency of the business and the motivation of the employees. Ethical values and practices can be made more visible in businesses. Motivation tools such as awards, promotions, bonuses and vacations can be offered to employees for sustainable success.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (1998). Mutluluk Ahlakı, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Akoğlan K. M. ve Güçlü N. H. (2008). Turizm işletmelerinde duygusal çaba faktörlerinin işe alma sürecinde kullanılması üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 39-56.
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlerin Mesleki Etik Dışı Davranışlar Ile Ilgili Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 113-128.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve Öğretimde Etik. Ankara: Pegem.
  • Aydın, İ. (2010). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem. Aydin, M. (1993). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Pegem.
  • Bahadır, İ. (2010). Beş yıldızlı otel işletmelerinde etik uygulamaları: İstanbul örneği (doktora tezi), Sakarya Üniversitesi.
  • Ballı, E. ve Ballı, A. İ. K. (2017). Otel çalışanlarının örgütsel etik iklim algılarının incelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 9(2), 49-64. Beasley, J. (1995). Determining Teaching and Research
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cihan Yılmaz 0000-0002-4270-8854

Özlem Karataş 0000-0003-4694-8350

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Yılmaz, C., & Karataş, Ö. (2024). Konaklama İşletmelerinde Etik Uygulamaların İş Değeri Üzerindeki Etkisi: İstanbul Örneği. Journal of Travel and Tourism Research, 25(25), 157-186.

21622 20964   download   20965    20966  2162320967  download        download 20969download