Ülkemizde bitümlü sıcak karışım (BSK) kaplamalı dönel kavşaklar trafik kaza riskini azaltmak için yatay yavaşlama ve ön uyarı (YÖU) çizgileriyle işaretlenmektedir. Belirli kalınlık ve genişlikte olan bu çizgiler kaplamanın Uluslararası Düzgünsüzlük İndeksi’ni (IRI) değiştirerek taşıt işletme maliyetlerini artırmaktır. Kavşaklarda bu maliyet değişimi Bingöl Karakoçan Ayrım güzergâhının BSK’lı 26,80 kilometrelik kesiminde, mevcut altı adet dönel kavşakta araştırılmıştır. Kavşakların statik seviye ölçüm metoduna göre hesaplanan IRI, güzergâh IRI’ni 0,042985 m/km artırmıştır. Güzergâhta yıllık ortalama günlük trafikte (YOGT) en fazla sayıda olan otomobillere 2021/Aralık ayında yapılan anket sonuçlarına göre IRI artışının faiz, genel giderler ve ekip maliyeti hariç otomobillerin hareketiyle ilgili işletme maliyetlerini yıllık yaklaşık 59,482 TL artırdığı hesaplanmıştır. Bu güzergâhta günlük 2581 adet otomobil için hesaplanan maliyet diğer taşıtlarda göz önüne alındığında, dönel kavşaklarda taşıt işletme maliyeti artışı daha fazla olacaktır. Bu nedenle IRI artışına neden olan YÖU çizgilerinin kalınlıklarının azaltılması ve kavşağa giriş hızına göre sayılarının belirlenmesinin maliyetlerde önemli azalmalar sağlayacağı tespit edilmiştir.
In our country, bituminous hot mix (BHM) coated roundabouts are marked with horizontal deceleration and pre-warning (DPW) lines to reduce the risk of traffic accidents. These lines, which are of certain thickness and width, increase the vehicle operating costs by changing the International Roughness Index (IRI) of the pavement. This cost variation at the intersections was investigated at the six existing roundabouts in the 26.80-kilometer part of the Bingöl Karakoçan separation route with BSK. The IRI calculated according to the static level measurement method of the intersections increased the route IRI by 0.042985 m/km. According to the results of the survey conducted in 2021/December, on the cars with the highest annual average daily traffic (AADT) on the route, the increase in IRI is related to interest, general expenses. It has been calculated that the operating costs related to the movement of cars excluding crew costs, increase by approximately 59,482 TL per year. When the cost calculated for 2581 cars per day on this route is considered in other vehicles, the increase in vehicle operating costs will be higher at roundabouts. For this reason, it has been determined that reducing the thickness of the DPW lines that cause IRI increase and determining their number according to the intersection entry speed will provide significant reductions in costs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.