Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KEİR KOLEKSİYONUNDAKİ OSMANLI İZLERİ

Yıl 2021, Sayı: 23, 161 - 176, 14.09.2021
https://doi.org/10.22520/tubaked.2021.23.008

Öz

Budapeşte’de dünyaya gelen ve yaşamının büyük bir bölümünü Londra’da geçiren Edmund de Unger, babasının halı koleksiyonun da etkisiyle her zaman İslami eserlerle iç içe bir hayat sürmüştür. Koleksiyonuna adını veren Keir House’da İslami eserler koleksiyonunu oluşturan Edmund de Unger, 8. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar pek çok İslami eser ile evini müzeye çevirmiştir. Emevi, Abbasi, Memlük, İran ve Hint gibi pek çok uygarlık ve ülkeden gelen İslami eserlere ilgisi olan Unger, Türk sanatını koleksiyonunda ayrı bir yere konumlandırmıştır. Halı, kumaş, seramik, metal ve minyatürlü el yazmaları gibi el sanatlarından üretilen pek çok eserin koleksiyonunu yapmıştır.

Çalışmada Edmund de Unger’in iki binden fazla eserden oluşan koleksiyonunda yer alan Osmanlı eserleri ile ilgili sınıflandırma yapılarak bilimsel bir çalışma hazırlanmıştır. Koleksiyonda yer alan seçili Osmanlı eserleri tanıtılmış, eserlerin koleksiyona ne zaman katıldığı aktarılmış ve Keir koleksiyonun oluşum süreçleri anlatılmıştır. Makalede eserlerin tek tek katalog çalışmasının yapılmasından ziyade, koleksiyonun içerisinde yer alan Osmanlı eserlerinin koleksiyon için önemi ve koleksiyona katkısı üzerinde durulmuştur

Kaynakça

  • Anonim, (1907). Magyar Iparművészet Böngészés a megjelenés dátuma szerint.
  • Aslanapa, O. (2005). Türk Halı Sanatının Bin Yılı, İnkılap Yayınları: İstanbul.
  • Atasoy, N. ve Atlıhan, Ş. (2001). İpek, Teb Yayınevi: İstanbul.
  • Bilgi, H. (2005). Kütahya Çini ve Seramikleri, Pera Yayınları: İstanbul.
  • Carswell, J. Dowsett, C. F. (1972). Kütahya Tiles and Pottery from the Armenian Cathedral of St. James, Jerusalem, Oxford University Press: Oxford.
  • Carswell, J. (2008). “Edmund de Unger: Prime collector”, Halı, Summer, no.156, s.44-47.
  • De Unger, Edmund. (2007).” Introduction”, A Collector’s Fortune Islamic Art from the Collection of Edmund de Unger, (ed. Haase, Claus-Peter ), s.7-9.
  • Demirsar Arlı, B. (1998). “Kütahya Çini ve Seramikleri”, Osmanlı’da Çini ve Seramik Öyküsü, (Ed.Ara Altun), İstanbul, s. 237-255. Demirsar Arlı, B. (2007). “Kütahya Çiniciliği”, Anadolu'da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, İstanbul, s.329-345.
  • Fehérvári, G. (1976). Islamic Metalwork of the Eighth to the Fifteenth Century in the Keir Collection, Faber and Faber: Londra.
  • Fehervari, G. (1988). “Metalwork”. Islamic Art in the Keir Collection, Faber and Faber, Londra, s.107-136.
  • Grube, E.J. (1976). Islamic Pottery of the Eighth to the Fifteenth Century in the Keir Collection, Faber and Faber: Londra.
  • Haase, C. P. (2007). “Calipraphy and Book Art”, A Collector’s Fortune Islamic Art from the Collection of Edmund de Unger, Hirmer Publishers: Almanya, s.14-55.
  • Helmecke, G. (2007). “Brocade and Velvet”, A collector’s Fortune Islamic Art from the Collection of Edmund de Unger, Hirmer Publishers: Almanya, s. 80-97.
  • József, M. (2010). Islamic Art: Edmund De Unger's World Famous Collection in The Manor House, Acropolis Artium: Budapeşte.
  • Karaduman, H. (2005). “David Koleksiyonu’nda Bulunan Bazı Türk Eserleri ve Düşündürdükleri”, Vakıflar Dergisi, 29, s. 481-496.
  • King, M. ve King, D. (1990). European Textiles in the Keir Collection: 400 BC to 1800 AD, Faber and Faber: Londra.
  • Koç, A. (2011). “Dulkadir Beyliği ve Osmanlı Devleti İlişkilerinde Sanatsal Açıdan Bir Yaklaşım: Hattat Hayreddđn Maraşi”, Uluslararası Dulkadir Beyliği Sempozyumu, 29 Nisan – 1 Mayıs 2011, Kahramanmaraş.
  • Kröger, J. (2007). “Unusual Ceramics”, A Collector’s Fortune Islamic Art from the Collection of Edmund de Unger, Hirmer Publishers: Almanya, s. 70-89.
  • Kürkman, G. (2005). Toprak, Ateş, Sır: Tarihsel Gelişimi Atölyeleri ve Ustalarıyla Kütahya Çini ve Seramikleri, Suna İnan Kıraç Yayınları: İstanbul.
  • Ölçer, N. (2002). Türk İslam Eserleri Müzesi, Akbank Yayınları: İstanbul.
  • Petsopoulos, Y. (1982). Tulips, Arabesques and Turbans, Londra.
  • Rackham, B. (1959). Islamic Pottery and Italian Maiolica, Londra.
  • Robinson, B. W. (1976). Islamic Painting and The Arts of the Book, Faber and Faber: Londra.
  • Robinson, B. W. (1988). “The Arts of the Book”, Islamic Art in the Keir Collection, Faber and Faber, Londra, s. 1-32.
  • Spuhler, F. (1978). Islamic Carpets and Textiles in the Keir Collection, Faber and Faber: Londra.
  • Spuhler, F. (1988). “Carpets and Textiles”, Islamic Art in the Keir Collection, Faber and Faber, Londra, s. 49-106. Von Gladiss, A. (2007).” Islamic Metal Art”, A Collector’s Fortune Islamic Art from the Collection of Edmund de Unger, Hirmer Publishers: Almanya, s. 106-129.
  • Yetkin, Ş. (1974). Türk Halı Sanatı, İş Bankası Yayınları: İstanbul.
  • Watson, O. (1988). “ Ceramics”, Islamic Art in the Keir Collection, Faber and Faber, Londra, s. 137-286.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Diri Apaydın 0000-0001-9197-9098

Yayımlanma Tarihi 14 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Diri Apaydın, T. (2021). KEİR KOLEKSİYONUNDAKİ OSMANLI İZLERİ. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi(23), 161-176. https://doi.org/10.22520/tubaked.2021.23.008

Yayıncı

34414

Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA


tuba-ked@tuba.gov.tr
(+90) (212) 219 16 60


34415      34417  34418  34419   34420


TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi / Turkish Academy of Sciences Journal of Cultural Inventory (TÜBA-KED), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.