Öğretim Uygulaması
BibTex RIS Kaynak Göster

THE CHILDREN’S LIMYRA: A PROJECT FOR PROTECTING THE FUTURE OF CULTURAL HERITAGE

Yıl 2022, Sayı: 25, 53 - 68, 19.08.2022
https://doi.org/10.22520/tubaked2022.25.002

Öz

The ancient town of Limyra is located in the village of Saklısu in the province of Antalya. With its ruins and natural landscape it represents cultural and natural treasure that must be preserved. The inhabitants of the Saklısu village, which is directly located on the ruins, use the land extensively for greenhouse agriculture. Having never experienced any attempt to bring them closer to these cultural and natural values of their village they always live in fear of being expropriated and their children grow up with the prejudices built by their families. The “Children’s Limyra” summer school was launched by the excavation team in order to reach out to children at an early age to preempt prejudices building up. The objective was to sensitize the children to their historical and natural environment; like a friend with whom they share daily life. Students from undergraduate and graduate education of ITU architecture developed and implemented workshops between 2011and 2016 over a period of 8 days. Every year 40-50 children of Saklısu aged between 5-14 joined these summer schools. The program was ended as excavation activities were halted due to non-archaeological reasons.

Kaynakça

  • ATALAY, S. 2010. “We Do Not Talk About Çatalhöyük, We Live It”. Sustainable Archaeological Practise Through Community Based Participatory Research, WorldA 42/3, 418–429.
  • ATALAY, S. 2012. Community Based Archaeology: Research with, by and for Indigenous and Local Communities, Berkeley.
  • DERİN, Z. 2010. “New Educational Methods at İzmir-Yeşilova: Time Travel”, TÜBA KED 8, 263– 275.
  • DERİN, Z. 2020. “Yeşilova Höyüğünde Çocuklar İçin Kültürel Miras Çalışmaları”, Çocuklar İçin (0-18) Kültürel Miras Çalışmaları, Vekam, (Ed. Ç. Maner ve Ö. D. Uğur), 103-117, Ankara.
  • ICOMOS 2008. The ICOMOS Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites, Quebec. http://icip.icomos.org/downloads/ICOMOS_Interpretation_Charter_ENG_04_10_08.pdf
  • KUBAN, Z. 2006. “From Hisar to Hisar: How to Look, What to See and What Might be Done”, 6th International MAAN Conference Tokyo Proceedings, 51-59, Tokyo.
  • KUBAN, Z. 2014. Limyra Boyama Kitabı, Arkeoloji ve Sanat Çocuk Yayınları, İstanbul. KUBAN, Z. 2015. ”Das Andere Tor”, Turm und Tor ed. S. Ladstaetter- B. Brandt- B. Marksteiner-Yener, Gedenkkolloqium Thomas Marksteiner 2012, Wien 2015, 239-249.
  • KUBAN, Z. 2015. “Çocukların Limyrası-The Children’s Limyra: A Project with local children on an archaeological site in Turkey“, Managing Archaeological Heritage, 68-82.
  • KUBAN, Z. 2016. “Das Limyra der Kinder, Ein Projekt zur Zukunftssicherung des antiken Erbes”, Angekommen auf Ithaka, Festgabe für Jürgen Borchhardt zum 80. Geburtstag, Phoibos Verlag Wien 2016, 315-326.
  • KUBAN, Z. 2020. “Architekturgeschichte für große und kleine Kinder”, Festschrift Klaus Rheidt: Von der Kunst ein Bauwerk zu verstehen. Nünnerich-Asmus Verlag.
  • MANER, Ç. ve UĞUR, D. 2020. Çocuklar için Kültürel Miras Çalışmaları Çalıştayı (0-18) VEKAM, Ankara 2020
  • SERT, G. 2002-2012. Çatalhöyük Summer School Workshop Report, Çatalhöyük Archive Report 2002-2012, http://www.catalhoyuk.com/sites/default/files/media/pdf/Archive_Report_2012.pdf
  • SÖNTGEN, B. 2016. “Das Limyra der Kinder”, Frankfurter Allgemeine Zeitung 11.1.2016, Nr.8 S.15. TRINGHAM, R. 2012. “The Public Face of Çatalhöyük”, Monumenta Archaeologica 2012-Last House on the Hill, BACH Area Reports from Catalhoyuk, (ed. R. Tringham ve M. Stevanovic), Turkey, 503-530.
  • URL-1: https://www.catalhoyuk.com/project/newsletter erişim tarihi: 23.3.2022
  • URL-2: https://www.facebook.com/CocuklarinLimyrasi/ erişim tarihi: 23.3.2022
  • URL-3: https://cocuklarinlimyrasi.tumblr.com/ erişim tarihi: 23.3.2022

ÇOCUKLARIN LİMYRASI: KÜLTÜREL MİRASIN GELECEĞİNE SAHİP ÇIKMAK İÇİN BİR PROJE

Yıl 2022, Sayı: 25, 53 - 68, 19.08.2022
https://doi.org/10.22520/tubaked2022.25.002

Öz

Antalya’nın Saklısu köyünde bulunan antik Limyra kenti harabeleri özel doğal peyzajıyla birlikte korunması gereken önemli kültürel ve doğal bir değerdir. Harabelerle iç içe yaşayan ve yoğun olarak seracılıkla uğraşan Saklısu sakinleri, eğitimlerinin hiçbir kademesinde antik kent ve doğal peyzajı ile ilgili bir şey öğrenmediler. SİT alanı içerisinde kalan kimi tarım arazilerinin istimlak olasılığı karşısında tedirgin yaşayan köylülerin çocukları da ailelerinin önyargılarıyla büyümektedir. Önyargıları henüz yerleşmemiş bir yaştaki çocuklara seslenen, onlara tarihi ve doğal çevreyi ve arkeolojik alanı, birlikte yaşadıkları bir arkadaş gibi görmelerine aracı olmak için Limyra kazısı tarafından “Çocukların Limyrası” adlı yaz okulları planlandı. İTÜ Mimarlık lisans ve yüksek lisans öğrencilerinin geliştirip yürüttüğü çok çeşitli yaratıcı atölyelerle 2011-2016 yılları arasında 6 yıl boyunca her yaz 8 günlük yaz okulları organize edildi. Her yıl 5-14 yaş arasında 40 ila 50 çocuğa ulaşan çalışmalar kazının arkeoloji dışı nedenlerden dolayı durdurulmasıyla sonlanmıştır.

Destekleyen Kurum

Akmed, İTÜ, Avusturya Arkeoloji Enstitüsü

Kaynakça

  • ATALAY, S. 2010. “We Do Not Talk About Çatalhöyük, We Live It”. Sustainable Archaeological Practise Through Community Based Participatory Research, WorldA 42/3, 418–429.
  • ATALAY, S. 2012. Community Based Archaeology: Research with, by and for Indigenous and Local Communities, Berkeley.
  • DERİN, Z. 2010. “New Educational Methods at İzmir-Yeşilova: Time Travel”, TÜBA KED 8, 263– 275.
  • DERİN, Z. 2020. “Yeşilova Höyüğünde Çocuklar İçin Kültürel Miras Çalışmaları”, Çocuklar İçin (0-18) Kültürel Miras Çalışmaları, Vekam, (Ed. Ç. Maner ve Ö. D. Uğur), 103-117, Ankara.
  • ICOMOS 2008. The ICOMOS Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites, Quebec. http://icip.icomos.org/downloads/ICOMOS_Interpretation_Charter_ENG_04_10_08.pdf
  • KUBAN, Z. 2006. “From Hisar to Hisar: How to Look, What to See and What Might be Done”, 6th International MAAN Conference Tokyo Proceedings, 51-59, Tokyo.
  • KUBAN, Z. 2014. Limyra Boyama Kitabı, Arkeoloji ve Sanat Çocuk Yayınları, İstanbul. KUBAN, Z. 2015. ”Das Andere Tor”, Turm und Tor ed. S. Ladstaetter- B. Brandt- B. Marksteiner-Yener, Gedenkkolloqium Thomas Marksteiner 2012, Wien 2015, 239-249.
  • KUBAN, Z. 2015. “Çocukların Limyrası-The Children’s Limyra: A Project with local children on an archaeological site in Turkey“, Managing Archaeological Heritage, 68-82.
  • KUBAN, Z. 2016. “Das Limyra der Kinder, Ein Projekt zur Zukunftssicherung des antiken Erbes”, Angekommen auf Ithaka, Festgabe für Jürgen Borchhardt zum 80. Geburtstag, Phoibos Verlag Wien 2016, 315-326.
  • KUBAN, Z. 2020. “Architekturgeschichte für große und kleine Kinder”, Festschrift Klaus Rheidt: Von der Kunst ein Bauwerk zu verstehen. Nünnerich-Asmus Verlag.
  • MANER, Ç. ve UĞUR, D. 2020. Çocuklar için Kültürel Miras Çalışmaları Çalıştayı (0-18) VEKAM, Ankara 2020
  • SERT, G. 2002-2012. Çatalhöyük Summer School Workshop Report, Çatalhöyük Archive Report 2002-2012, http://www.catalhoyuk.com/sites/default/files/media/pdf/Archive_Report_2012.pdf
  • SÖNTGEN, B. 2016. “Das Limyra der Kinder”, Frankfurter Allgemeine Zeitung 11.1.2016, Nr.8 S.15. TRINGHAM, R. 2012. “The Public Face of Çatalhöyük”, Monumenta Archaeologica 2012-Last House on the Hill, BACH Area Reports from Catalhoyuk, (ed. R. Tringham ve M. Stevanovic), Turkey, 503-530.
  • URL-1: https://www.catalhoyuk.com/project/newsletter erişim tarihi: 23.3.2022
  • URL-2: https://www.facebook.com/CocuklarinLimyrasi/ erişim tarihi: 23.3.2022
  • URL-3: https://cocuklarinlimyrasi.tumblr.com/ erişim tarihi: 23.3.2022
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Kuban Tokgöz 0000-0002-4385-6875

Özlem Özcan Bu kişi benim 0000-0003-1044-4054

Erken Görünüm Tarihi 18 Ağustos 2022
Yayımlanma Tarihi 19 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Kuban Tokgöz, Z., & Özcan, Ö. (2022). ÇOCUKLARIN LİMYRASI: KÜLTÜREL MİRASIN GELECEĞİNE SAHİP ÇIKMAK İÇİN BİR PROJE. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi(25), 53-68. https://doi.org/10.22520/tubaked2022.25.002

Yayıncı

34414

Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA


tuba-ked@tuba.gov.tr
(+90) (212) 219 16 60


34415      34417  34418  34419   34420


TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi / Turkish Academy of Sciences Journal of Cultural Inventory (TÜBA-KED), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.