BibTex RIS Kaynak Göster

Yazarı Bilinmeyen Dînî-Tasavvufî Bir Eser: “Hakikat-i Muhammediyye”

Yıl 2006, Sayı: 20, 125 - 139, 01.03.2006

Öz

Kaynakça

  • Aclûnî, Keşfü’l-Hafâ, 1. C., Beyrut, 1418/1997; 2. C., Beyrut 1418/1997.
  • Demirci, Mehmet, “Nûr-ı Muhammedi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahi- yat Fakültesi Dergisi I, İzmir 1983, s. 239-258.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki, “Hakikat-i Muhammediye”, Türk Ansiklopedisi, C. XVIII, Ankara 1970.
  • Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul 1985.
  • Kılıç, Atabey, Ege Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Yazmaları Alfabetik Kataloğu I (Türkçe-Arapça-Farsça), Kayseri 2001.
  • Sarıhan, Mücâhide, Hakîkat-ı Muhammediyye, Bitirme Tezi (Ege Üni- versitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü), İzmir 1999.
  • Türer, Osman, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, İstanbul 1995.
  • ; Prof. Dr. Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, İstanbul 1995, s. 116.

YAZARI BİLİNMEYEN DÎNÎ-TASAVVUFÎ BİR ESER: “HAKİKAT-İ MUHAMMEDİYYE”

Yıl 2006, Sayı: 20, 125 - 139, 01.03.2006

Öz

Klâsik Türk Edebiyatının mahsulleri arasında önemli bir yer teşkil eden dinî tasavvufî eserlerimizden birisi olan Hakîkat-i Muhammediyye hakkında daha önce ilmî olarak bilgi verilmemiştir. Amacımız, önce eserin Ege Üniversitesi Merkez Kütüphanesinde bulunan iki nüshasının tavsifini yapmak, sonra da aynı kütüphanede 39 numara ile kayıtlı bulunan nüshadan hareketle Hakîkat-i Muhammediyye hakkında ana hatlarıyla bilgi vermektir. Eser, Uşşâkî tarikatı esas ve âdâbı hakkında, büyük bir ihtimalle tarikat ehlini bilgilendirmek amacıyla, kaleme alınmıştır. Bizce eserin orijinal metni, Uşşâkî tarikatı ehline tarikatın ileri gelenlerinden bir şeyhin yaptığı konuşmalardan oluşmaktadır ve bunlar, muhtemelen hakkında kaynaklarda bilgiye ulaşamadığımız, Lutfî mahlası ile klâsik tarzda tasavvufî şiirler yazan mürid tarafından yazıya geçirilmiştir. Eserin her iki nüshasında da müellife dair açık bir bilgi yoktur. Mensur kısımlara baktığımızda müellifin iyi bir eğitim gördüğünü söyleyebiliriz ki mensur kısımların manzum örneklere göre daha seviyeli olduğu da âşikârdır

Kaynakça

  • Aclûnî, Keşfü’l-Hafâ, 1. C., Beyrut, 1418/1997; 2. C., Beyrut 1418/1997.
  • Demirci, Mehmet, “Nûr-ı Muhammedi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahi- yat Fakültesi Dergisi I, İzmir 1983, s. 239-258.
  • Gölpınarlı, Abdülbaki, “Hakikat-i Muhammediye”, Türk Ansiklopedisi, C. XVIII, Ankara 1970.
  • Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul 1985.
  • Kılıç, Atabey, Ege Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Yazmaları Alfabetik Kataloğu I (Türkçe-Arapça-Farsça), Kayseri 2001.
  • Sarıhan, Mücâhide, Hakîkat-ı Muhammediyye, Bitirme Tezi (Ege Üni- versitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü), İzmir 1999.
  • Türer, Osman, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, İstanbul 1995.
  • ; Prof. Dr. Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, İstanbul 1995, s. 116.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç. Dr. Atabey Kılıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2006
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 20

Kaynak Göster

MLA Kılıç, Doç. Dr. Atabey. “YAZARI BİLİNMEYEN DÎNÎ-TASAVVUFÎ BİR ESER: ‘HAKİKAT-İ MUHAMMEDİYYE’”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 20, 2006, ss. 125-39.