BibTex RIS Kaynak Göster

Mezun Oldukları Bölümlerin Öğretmenlerin Dilbilgisi Öğretimine İlişkin Görüşleri Üzerindeki Etkisi

Yıl 2010, Sayı: 27, 321 - 339, 01.01.2010

Öz

Kaynakça

  • AYDIN, İ. (2009), “Anadili Dersinin Etkinlik Alanları ve Dil bilgisi”, Millî Eği- tim, 37(181), s. 20-52.
  • BÖREKÇİ, M. (1997), “Türk Dilinin En Büyük Sorunlarından Biri: Dilbilimin Dil Öğretimine Yansımamış Olması” Dil Dergisi, S. 56, s. 12-17.
  • BÖREKÇİ, M. (1999), “Türkçe Öğretiminin Yüzeysel Yapıyı Esas Alan Yakla- şımı ve Bunun Sonuçları” Dil Dergisi, (77), s. 27-35.
  • ÇEÇEN, M. A. (2007), Metne Dayalı Dil Bilgisi Öğretimi, (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • DOLUNAY, S. K. (2009), İlköğretim İkinci Kademede Zaman Ekleri ve Fonksi- yonlarının Öğretimi, (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ya- yımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • EDİSKUN, H. (1988), Türk Dilbilgisi, 3. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ERDEM, İ. (2007), İlköğretim II. Kademede Dil Bilgisi Öğretiminin Sorunları Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • ERDEM, İlhan (2008), “Dil Bilgisi Öğretimi Açısından Dil Bilgisi Kaynaklarıy- la İlgili Bir Değerlendirme” I. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempoz- yumu Başkent Üniversitesi. 20-21 Kasım 2008.
  • HUDSON, R. (1992), Teaching Grammar: A Guide fort he National Curriculum, Blackwell, Oxford.
  • HUTCHİNSON, D. ; McCAVİTT, S.; KUDE, K.; VALLOW, D. (2002), Improving Student Achievement Through Grammar Instruction, Chicago, Illinois: St. Xavier University, Ma y.
  • MURCİA, M. C., HİLLES, S. (1988), Techniques and Resources In Teaching Grammar, Oxford University Pres, Oxford.
  • ONAN, B. (2005), İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretiminde Dil Yapıları- nın Anlama Becerilerini (Okuma/Dinleme) Geliştirmedeki Rolü. (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi ), Ankara.
  • SAĞIR, M. (2002), İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • SEZER, A., Oğuzkan, F., Özdemir, E. ve Göğüş B. (1991), Türk Dili ve Edebi- yatı Öğretimi, Özer, B. (Ed.) Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakülte- si Yayınları, Eskişehir.
  • TOMPKINS, G. E. (1998), Language Arts: Content and Teaching Strategies, (4th Edition), Prentice-Hall. Inc, New Jersey.
  • YAPICI, M. (2009), “İlköğretimde Dilbilgisi ve Bilişsel Gelişim”, İlköğretmen. S. 27. Mart 2009.

MEZUN OLDUKLARI BÖLÜMLERİN ÖĞRETMENLERİN DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2010, Sayı: 27, 321 - 339, 01.01.2010

Öz

Anlama ve anlatma dil becerilerini oluşturan dildeki koordinasyonu sağlayan temel araç o dilin dil bilgisidir. Dil bilgisinden yoksun dil becerileri öğretiminden istenilen başarıya ulaşmak mümkün değildir. Bu araştırma, dil bilgisi öğretimini gerçekleştiren öğretmenlerin bu konuya ilişkin görüşlerini almak için yapılmıştır. İlk bölümde öğretmenlerin dil bilgisi öğretiminin faydalarına ilişkin görüşleri alınmıştır. Sonra da mezun olunan bölüm değişkeni açısından dil bilgisi öğretimine bakışta bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma, Ankara ilinde merkeze bağlı sekiz ilçede ilköğretim II. kademede görev yapan öğretmenleri kapsamaktadır. Araştırmacı tarafından geliştirilen anket, 245 Türkçe öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenler, dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisinin önemli bir işleve sahip olduğunu belirtmişlerdir. Genel olarak mezun oldukları bölümlerin (Türkçe öğretmenliği, TDE öğretmenliği ve fen edebiyat fakültelerinin TDE bölümü olmak üzere) öğretmenlerin dil bilgisi öğretimi ile ilgili düşünce ve beklentileri üzerinde bir etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • AYDIN, İ. (2009), “Anadili Dersinin Etkinlik Alanları ve Dil bilgisi”, Millî Eği- tim, 37(181), s. 20-52.
  • BÖREKÇİ, M. (1997), “Türk Dilinin En Büyük Sorunlarından Biri: Dilbilimin Dil Öğretimine Yansımamış Olması” Dil Dergisi, S. 56, s. 12-17.
  • BÖREKÇİ, M. (1999), “Türkçe Öğretiminin Yüzeysel Yapıyı Esas Alan Yakla- şımı ve Bunun Sonuçları” Dil Dergisi, (77), s. 27-35.
  • ÇEÇEN, M. A. (2007), Metne Dayalı Dil Bilgisi Öğretimi, (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • DOLUNAY, S. K. (2009), İlköğretim İkinci Kademede Zaman Ekleri ve Fonksi- yonlarının Öğretimi, (Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ya- yımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • EDİSKUN, H. (1988), Türk Dilbilgisi, 3. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ERDEM, İ. (2007), İlköğretim II. Kademede Dil Bilgisi Öğretiminin Sorunları Üzerine Bir Araştırma, (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • ERDEM, İlhan (2008), “Dil Bilgisi Öğretimi Açısından Dil Bilgisi Kaynaklarıy- la İlgili Bir Değerlendirme” I. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempoz- yumu Başkent Üniversitesi. 20-21 Kasım 2008.
  • HUDSON, R. (1992), Teaching Grammar: A Guide fort he National Curriculum, Blackwell, Oxford.
  • HUTCHİNSON, D. ; McCAVİTT, S.; KUDE, K.; VALLOW, D. (2002), Improving Student Achievement Through Grammar Instruction, Chicago, Illinois: St. Xavier University, Ma y.
  • MURCİA, M. C., HİLLES, S. (1988), Techniques and Resources In Teaching Grammar, Oxford University Pres, Oxford.
  • ONAN, B. (2005), İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretiminde Dil Yapıları- nın Anlama Becerilerini (Okuma/Dinleme) Geliştirmedeki Rolü. (Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi ), Ankara.
  • SAĞIR, M. (2002), İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • SEZER, A., Oğuzkan, F., Özdemir, E. ve Göğüş B. (1991), Türk Dili ve Edebi- yatı Öğretimi, Özer, B. (Ed.) Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakülte- si Yayınları, Eskişehir.
  • TOMPKINS, G. E. (1998), Language Arts: Content and Teaching Strategies, (4th Edition), Prentice-Hall. Inc, New Jersey.
  • YAPICI, M. (2009), “İlköğretimde Dilbilgisi ve Bilişsel Gelişim”, İlköğretmen. S. 27. Mart 2009.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. İlhan Erdem/arş. Gör. Must Başaran Bu kişi benim

İlhan Erdem Bu kişi benim

Mustafa Başaran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2010
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 27

Kaynak Göster

MLA Başaran, Yrd. Doç. Dr. İlhan Erdem/arş. Gör. Must vd. “MEZUN OLDUKLARI BÖLÜMLERİN ÖĞRETMENLERİN DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 27, 2010, ss. 321-39.