BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretiminde Çok Uyaranlı Bir Öğrenme Ortamı Oluşturmak İçin Seçkin Edebî Ürünlerden Yararlanma

Yıl 2010, Sayı: 27, 341 - 369, 01.01.2010

Öz

Kaynakça

  • ARAS, Gökşen (2008), “Edebiyatın Yabancı Dil Öğretimindeki Rolü, Önemi ve Etkisinin Değerlendirilmesi Üzerine Durum Çalışması ve Analizi” Türki- ye’de Yabancı Dil Eğitimi Ulusal Kongresi (Gazi Ü Gazi Eğitim Fakültesi - 22-23 Kasım), Bildiriler Kitabı, Bizim Büro Basımevi, Ankara, s. 99- 102
  • ATEŞ, Kemal (1998), Gülten Dayıoğlu’nun Çocuk Romanları, Kültür Bakanlığı
  • BANARLI, Ninat Sami (1977), Türkçenin Sırları, 3. Baskı, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • BAŞ, Bayram (2002). “Türkçe Temel Dil Becerilerinin Öğretiminde Atasözleri- nin Kullanımı”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl: 2002 (2), S. 12, s. 60-68.
  • BAYRAKTAR, Nesrin ve Ö. F. Yaşar (2005), “İlköğretim Birinci Kademe Be- şinci Sınıfta Deyim Öğretimine İlişkin Uygulamalar ve Deyim Öğretimi- ne İlişkin Yeni Bir Yaklaşım” Dil Dergisi, S. 127, s. 7-19.
  • DEMİRAY, Kemal (1969), Türkçe Çocuk Edebiyatı, Millî Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • DEMİRAY, Kemal (1977), Açıklamalı Çocuk Edebiyatı Antolojisi, İnkılap ve Aka Kitabevi, İstanbul.
  • DİLİDÜZGÜN, Selahattin (2001), “Türkçe Öğretiminde Çocuk Yazınının Yeri”, Çağdaş Türk Yazını (Ed. Zehra İpşiroğlu), Adam Yayınları, İstanbul.
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican (1997), “Dilin Tadı” Güzel Yazılar – Röportajlar Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • GÖÇER, Ali (1999), “Çocuk ve Ninni”, Erciyes, Yıl: 22, 260, s. 27-28.
  • GÜNAY, Doğan (2007), Metin Bilgisi, 3. Baskı, Multilingual Yayınları, İstan- bul.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2007), Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Ya- yın Dağıtım, Ankara.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2009), “Türkçe Öğretimine Günümüz Gelişmeleri ve Yapılan- dırmacı Yaklaşım, MKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 6, S. 11, s. 1-21.
  • GÜNEY, Eflatun Cem (1997), Masallar, 4. Baskı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • GÜVEN, Nergis-Bal, S. (2000), 0-6 Yaş Dönemindeki Çocuklar İçin Destekleyi- ci Etkinlikler, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • KABADAYI, Abdülkadir (2009), “Ninnilerin Çocuğun Gelişim Alanlarına Katkılarının İçerik Açısından İncelenmesi” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C. 6, S. 1, s. 276-289.
  • KANTARCIOĞLU, Selçuk (1991), Eğitimde Masalın Yeri, Millî Eğitim Bası- mevi, İstanbul.
  • KARATAY, Halit (2007), “Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (3), s. 463-475.
  • KAYA, Doğan (1999), Anonim Halk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • KAYA, Meral (2007), “Okuma Yazma Öğretiminde Çocuk Edebiyatının Öğre- tim Amaçlı Kullanımındaki Yöntem ve Teknikler” II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (04-06 Ekim 2006), Bildiriler Kitabı, An- kara Üniversitesi Basımevi, Ankara, s. 117-122.
  • KORAŞ, Hikmet- Baykoca, A. Naci (2000), Dil ve Anlatım, Arslansoy Yayıncı- lık, Niğde.
  • MEB (2005), İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7 ve 8. Sınıflar; Taslak Basım), Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • MEB - Komisyon (2006), İlköğretim 3 Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, 2. Bas- kı, Devlet Kitapları (Cem-Web Ofset), Ankara.
  • MEB - Komisyon (2007), İlköğretim 5 Türkçe Ders Kitabı, 3. Baskı, Devlet Kitapları (Milsan Basın San, A.Ş.), İstanbul.
  • OĞUZKAN, A. Ferhan (1987), Yerli ve Yabancı Yazarlardan Örneklerle Çocuk Edebiyatı, 4. Baksı, Emel Matbaacılık, Ankara.
  • ÖNAL, Mehmet Naci (2002), “Türkçenin Eğitim ve Öğretiminde Oyun Teker- lemelerinin Yeri ve Önemi” Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 9, s. 1-17.
  • ÖZBAY, Murat (2001), “Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisini Geliştirme Yolları”, Türk Dili, S. 589, s. 9-14.
  • ÖZBAY, Murat (2006/1), Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I, Öncü Kitap Yayın- ları, Ankara.
  • ÖZBAY, Murat (2006/2), Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II, Öncü Kitap Ya- yınları, Ankara.
  • ÖZBAY, Murat- Melanlıoğlu, Deniz (2009), “Türkçe Öğretiminde Deyimlerin Öğretme Öğrenme Süreci Bakımından Değerlendirilmesi” Millî Eğitim, S. 181, s. 8-19.
  • ÖZDEMİR, Emin (1991), “Dil ve Edebiyat Öğretiminde Yeni Yönelimler” Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi (Editör: Bekir Özer), Anadolu Üniversitesi AÖF Yayını, Eskişehir, s. 12-29.
  • ÖZTÜRK, Cemil-Otluoğlu, Rahmi (2002), “Sosyal Bilgiler öğretiminde Yazılı Edebiyat Ürünlerini Ders Aracı Olarak Kullanmanın Duyuşsal Davranış Özelliklerini Kazanmaya Etkisi”, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, S. 15, s. 173-182.
  • PARLAKYILDIZ, Hayrettin (2008), “Türkçenin Dil Zenginliği İçinde Atasözle- ri ve Deyimler”, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, S. 20, s. 10-11.
  • SEVER, Sedat (2004), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Anka- ra.
  • SEVER, Sedat (2006), “Türkçe Öğretiminin Çözülemeyen Sorunları”, Varlık, Ekim, s. 8-16.
  • SEVER, Sedat (2007), “Türkçe Öğretiminde Sanatsal Bir Uyaran Olarak Karika- türün Kullanılması”, VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (27-29 Nisan 2007), Bildiriler Kitabı, Nobel Yayınları, Ankara, s. 222- 229.
  • SEVER, Sedat (2008), Çocuk ve Edebiyat, Tudem Yayınları, İzmir.
  • ŞAHBAZ, Namık Kemal (2008), “Çocuk Edebiyatında İhmal Edilmiş Bir Edebî Tür: Deneme”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 9, S. 15, s. 189-203.
  • TDK (1997), Röportaj Üzerine, Güzel Yazılar – Röportajlar, Türk Dil Kurumu
  • TDK (2005), Türkçe Sözlük, 10. Baskı, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • YAVUZ, Muhsine Helimoğlu (1997), Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, Ürün Yayınları, Ankara.
  • YILAR, Ömer (2007), “Atasözleri ve Deyimlerin Eğitimdeki Yeri ve Önemi”, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, S. 8, s. 18-20.
  • YURTBAŞI, Metin (1996), Örnekleriyle Deyimler Sözlüğü, Özdemir Yayıncılık, İstanbul.

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÇOK UYARANLI BİR ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMAK İÇİN SEÇKİN EDEBÎ ÜRÜNLERDEN YARARLANMA

Yıl 2010, Sayı: 27, 341 - 369, 01.01.2010

Öz

Eğitimin en temel hedefi sınıf düzeylerine göre öğrencileri belirlenen kazanımlarla donanımlı hâle getirmektir. Yani, onları bir üst eğitim kademesine daha da önemlisi hayata hazırlamaktır. Öğrenmeöğretme sürecine öğrencilerin etkin katılımını sağlamak ve temel dil becerileriyle ilgili hedeflere ulaşabilmek için seçkin edebî ürünlerden yararlanmak gerekir. Bu çalışmada, öğrenme ve öğretme sürecini öğrenciler için çekici kılmak için edebî ürünlerin kullanımının önemi üzerinde durulmaktadır. Bu amaçla işlevsel ve yaygın kullanıma sahip edebî türlerin örnekleri, özellikleri ve dil eğitimi etkinliklerinde kullanılma biçimlerine değinilmektedir

Kaynakça

  • ARAS, Gökşen (2008), “Edebiyatın Yabancı Dil Öğretimindeki Rolü, Önemi ve Etkisinin Değerlendirilmesi Üzerine Durum Çalışması ve Analizi” Türki- ye’de Yabancı Dil Eğitimi Ulusal Kongresi (Gazi Ü Gazi Eğitim Fakültesi - 22-23 Kasım), Bildiriler Kitabı, Bizim Büro Basımevi, Ankara, s. 99- 102
  • ATEŞ, Kemal (1998), Gülten Dayıoğlu’nun Çocuk Romanları, Kültür Bakanlığı
  • BANARLI, Ninat Sami (1977), Türkçenin Sırları, 3. Baskı, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul.
  • BAŞ, Bayram (2002). “Türkçe Temel Dil Becerilerinin Öğretiminde Atasözleri- nin Kullanımı”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl: 2002 (2), S. 12, s. 60-68.
  • BAYRAKTAR, Nesrin ve Ö. F. Yaşar (2005), “İlköğretim Birinci Kademe Be- şinci Sınıfta Deyim Öğretimine İlişkin Uygulamalar ve Deyim Öğretimi- ne İlişkin Yeni Bir Yaklaşım” Dil Dergisi, S. 127, s. 7-19.
  • DEMİRAY, Kemal (1969), Türkçe Çocuk Edebiyatı, Millî Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • DEMİRAY, Kemal (1977), Açıklamalı Çocuk Edebiyatı Antolojisi, İnkılap ve Aka Kitabevi, İstanbul.
  • DİLİDÜZGÜN, Selahattin (2001), “Türkçe Öğretiminde Çocuk Yazınının Yeri”, Çağdaş Türk Yazını (Ed. Zehra İpşiroğlu), Adam Yayınları, İstanbul.
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican (1997), “Dilin Tadı” Güzel Yazılar – Röportajlar Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • GÖÇER, Ali (1999), “Çocuk ve Ninni”, Erciyes, Yıl: 22, 260, s. 27-28.
  • GÜNAY, Doğan (2007), Metin Bilgisi, 3. Baskı, Multilingual Yayınları, İstan- bul.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2007), Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Ya- yın Dağıtım, Ankara.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2009), “Türkçe Öğretimine Günümüz Gelişmeleri ve Yapılan- dırmacı Yaklaşım, MKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 6, S. 11, s. 1-21.
  • GÜNEY, Eflatun Cem (1997), Masallar, 4. Baskı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • GÜVEN, Nergis-Bal, S. (2000), 0-6 Yaş Dönemindeki Çocuklar İçin Destekleyi- ci Etkinlikler, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • KABADAYI, Abdülkadir (2009), “Ninnilerin Çocuğun Gelişim Alanlarına Katkılarının İçerik Açısından İncelenmesi” Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C. 6, S. 1, s. 276-289.
  • KANTARCIOĞLU, Selçuk (1991), Eğitimde Masalın Yeri, Millî Eğitim Bası- mevi, İstanbul.
  • KARATAY, Halit (2007), “Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Sürecinde Masalın Önemi ve İşlevi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (3), s. 463-475.
  • KAYA, Doğan (1999), Anonim Halk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • KAYA, Meral (2007), “Okuma Yazma Öğretiminde Çocuk Edebiyatının Öğre- tim Amaçlı Kullanımındaki Yöntem ve Teknikler” II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (04-06 Ekim 2006), Bildiriler Kitabı, An- kara Üniversitesi Basımevi, Ankara, s. 117-122.
  • KORAŞ, Hikmet- Baykoca, A. Naci (2000), Dil ve Anlatım, Arslansoy Yayıncı- lık, Niğde.
  • MEB (2005), İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7 ve 8. Sınıflar; Taslak Basım), Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • MEB - Komisyon (2006), İlköğretim 3 Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı, 2. Bas- kı, Devlet Kitapları (Cem-Web Ofset), Ankara.
  • MEB - Komisyon (2007), İlköğretim 5 Türkçe Ders Kitabı, 3. Baskı, Devlet Kitapları (Milsan Basın San, A.Ş.), İstanbul.
  • OĞUZKAN, A. Ferhan (1987), Yerli ve Yabancı Yazarlardan Örneklerle Çocuk Edebiyatı, 4. Baksı, Emel Matbaacılık, Ankara.
  • ÖNAL, Mehmet Naci (2002), “Türkçenin Eğitim ve Öğretiminde Oyun Teker- lemelerinin Yeri ve Önemi” Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 9, s. 1-17.
  • ÖZBAY, Murat (2001), “Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisini Geliştirme Yolları”, Türk Dili, S. 589, s. 9-14.
  • ÖZBAY, Murat (2006/1), Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I, Öncü Kitap Yayın- ları, Ankara.
  • ÖZBAY, Murat (2006/2), Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II, Öncü Kitap Ya- yınları, Ankara.
  • ÖZBAY, Murat- Melanlıoğlu, Deniz (2009), “Türkçe Öğretiminde Deyimlerin Öğretme Öğrenme Süreci Bakımından Değerlendirilmesi” Millî Eğitim, S. 181, s. 8-19.
  • ÖZDEMİR, Emin (1991), “Dil ve Edebiyat Öğretiminde Yeni Yönelimler” Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi (Editör: Bekir Özer), Anadolu Üniversitesi AÖF Yayını, Eskişehir, s. 12-29.
  • ÖZTÜRK, Cemil-Otluoğlu, Rahmi (2002), “Sosyal Bilgiler öğretiminde Yazılı Edebiyat Ürünlerini Ders Aracı Olarak Kullanmanın Duyuşsal Davranış Özelliklerini Kazanmaya Etkisi”, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, S. 15, s. 173-182.
  • PARLAKYILDIZ, Hayrettin (2008), “Türkçenin Dil Zenginliği İçinde Atasözle- ri ve Deyimler”, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, S. 20, s. 10-11.
  • SEVER, Sedat (2004), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Anka- ra.
  • SEVER, Sedat (2006), “Türkçe Öğretiminin Çözülemeyen Sorunları”, Varlık, Ekim, s. 8-16.
  • SEVER, Sedat (2007), “Türkçe Öğretiminde Sanatsal Bir Uyaran Olarak Karika- türün Kullanılması”, VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (27-29 Nisan 2007), Bildiriler Kitabı, Nobel Yayınları, Ankara, s. 222- 229.
  • SEVER, Sedat (2008), Çocuk ve Edebiyat, Tudem Yayınları, İzmir.
  • ŞAHBAZ, Namık Kemal (2008), “Çocuk Edebiyatında İhmal Edilmiş Bir Edebî Tür: Deneme”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C. 9, S. 15, s. 189-203.
  • TDK (1997), Röportaj Üzerine, Güzel Yazılar – Röportajlar, Türk Dil Kurumu
  • TDK (2005), Türkçe Sözlük, 10. Baskı, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • YAVUZ, Muhsine Helimoğlu (1997), Masallar ve Eğitimsel İşlevleri, Ürün Yayınları, Ankara.
  • YILAR, Ömer (2007), “Atasözleri ve Deyimlerin Eğitimdeki Yeri ve Önemi”, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, S. 8, s. 18-20.
  • YURTBAŞI, Metin (1996), Örnekleriyle Deyimler Sözlüğü, Özdemir Yayıncılık, İstanbul.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Ali Göçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2010
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 27

Kaynak Göster

MLA Göçer, Yrd. Doç. Dr. Ali. “TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÇOK UYARANLI BİR ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMAK İÇİN SEÇKİN EDEBÎ ÜRÜNLERDEN YARARLANMA”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 27, 2010, ss. 341-69.