Okul yaşamında öğrenme, ders çalışma ve sınavlarla baş etmede okuduğunu kavrama becerilerinin önemli bir yeri vardır. Okuma becerisinin yeterliliği, okunanı kavrama, analiz etme ve değerlendirmedeki başarı düzeyiyle belirlenmektedir. Bu başarıyı yakalamak, kavramaya ilişkin bilişsel bir donanıma sahip olmaya bağlıdır. Bilişsel açıdan donanımlı okuyucuların, okuma sürecinde kavrama güçlükleriyle baş etmek için önceden hazırladıkları stratejiler vardır ve bunları okunan metne karşı ne zaman ve nasıl kullanacaklarının da farkındadırlar. Bu araştırmada, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin okuduğunu kavrama sürecinde kullanmaları gereken planlama, düzenleme ve değerlendirme stratejileri ile ilgili bilişsel farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Elde edilen veriler, öğrencilerin okumayı planlama, düzenleme ve değerlendirme stratejileri ile ilgili bilişsel farkındalık düzeyleri arasında anlamlı bir farkın olduğunu; okumayı planlamada iyi, düzenleme ve değerlendirmede orta düzeyde bilişsel farkındalığa sahip olduklarını ortaya koymuştur. Ayrıca veriler “cinsiyet”, “okuma alışkanlığı” ve “akademik başarı” değişkenleri açısından incelenmiştir. Öğrencilerin okuduğunu kavrama ile ilgili bilişsel farkındalık düzeyleri cinsiyet, okuma alışkanlığı ve akademik başarı durumlarına göre anlamlı farklar gösterdiği belirlenmiştir. Çalışmada betimsel bir alan araştırmasıdır. Verilere ulaşmak için “Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Ölçeği”, elde edilen verilerin analizinde de SPSS programı kullanılmıştır
okuma stratejileri bilişsel farkındalık okuduğunu kavrama okuma alışkanlığı ilköğretim öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2010 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 27 |