II. Meşrutiyet Dönemi Osmanlı Ordusunda Okuma Yazma Öğretimi
Yıl 2010,
Sayı: 27, 581 - 593, 01.01.2010
Yrd. Doç. Dr. N. Kemal Şahbaz
Kaynakça
- BİNBAŞIOĞLU, Cavit (2005), Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi, Anı Yayıncılık, Ankara.
- ERGİN, Osman (1942), Türkiye Maarif Tarihi. C. 4, Osmanbey Matbaası, İstan- bul.
- NEŞET, Hasan, (1327/1911), Askere Mahsus Kıraat Dersleri Birinci Kısım Elif- ba, Reşadiye Matbaası, İstanbul.
- KAFADAR Osman, (1997), Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma, Vadi Yayın- ları, İstanbul
- KOÇER, Hasan Ali (1992), Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
- LEVEND, Agâh Sırrı, (1960), Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Türk Dil Kurumu, Ankara.
- ÖZ, Feyzi (2002), Türkiye Cumhuriyeti’nde Okuma-Yazma Seferberlikleri ve Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
- SADOĞLU, Hüseyin (2003), Türkiye’de Ulusçuluk ve Dil Politikaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
- SAKAOĞLU, Necdet (2003), Osmanlı’dan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
- ŞAHBAZ, Namık Kemal (2005), Tanzimat’tan Cumhuriyetin İlk Yıllarına Kadar Türkiye’de İlkokuma ve Yazma Öğretimi, (Gazi Üniversitesi Eğitimi Bi- limleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
- (1326/1910-1911), Orduda Yeni Osmanlı Elifbası
- UNAT, Faik Reşit (Mart 1953), “Latin Alfabesinden Türk Alfabesine”, Türk Dili, S. 23, s. 721-734
II. MEŞRUTİYET DÖNEMİ OSMANLI ORDUSUNDA OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ
Yıl 2010,
Sayı: 27, 581 - 593, 01.01.2010
Yrd. Doç. Dr. N. Kemal Şahbaz
Öz
Bu çalışmada, II. Meşrutiyet dönemi Türk ordusunun okuma yazma bilmeyen erler için nasıl bir okuma yöntem ve tekniği geliştirdiği, bu yöntem ve teknikleri hangi eserler aracılığıyla uyguladığı üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda II. Meşrutiyet döneminde yayımlanan ve hedef kitlenin özelliklerini gözeten Askere Mahsus Kıraat Dersleri Birinci Kısım Elifba adlı eser ve Islah-ı Huruf Cemiyetinin önerdiği yeni harflerden oluşan ve Enver Paşa’nın Harbiye Nazırlığı döneminde yayımlanan Orduda Yeni Osmanlı Elifbası adlı iki eser çözümlenmiştir. II. Meşrutiyet Dönemi Osmanlı Ordusunda okuma yazma öğretimi hakkında ayrıntılı bilgi vermeden önce Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze Türk Silahlı Kuvvetlerinde okuma-yazma seferberliği genel hatlarıyla tanıtılmıştır. Çalışma nitel bir araştırma olup doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır
Kaynakça
- BİNBAŞIOĞLU, Cavit (2005), Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi, Anı Yayıncılık, Ankara.
- ERGİN, Osman (1942), Türkiye Maarif Tarihi. C. 4, Osmanbey Matbaası, İstan- bul.
- NEŞET, Hasan, (1327/1911), Askere Mahsus Kıraat Dersleri Birinci Kısım Elif- ba, Reşadiye Matbaası, İstanbul.
- KAFADAR Osman, (1997), Türk Eğitim Düşüncesinde Batılılaşma, Vadi Yayın- ları, İstanbul
- KOÇER, Hasan Ali (1992), Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
- LEVEND, Agâh Sırrı, (1960), Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Türk Dil Kurumu, Ankara.
- ÖZ, Feyzi (2002), Türkiye Cumhuriyeti’nde Okuma-Yazma Seferberlikleri ve Yönetimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
- SADOĞLU, Hüseyin (2003), Türkiye’de Ulusçuluk ve Dil Politikaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
- SAKAOĞLU, Necdet (2003), Osmanlı’dan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
- ŞAHBAZ, Namık Kemal (2005), Tanzimat’tan Cumhuriyetin İlk Yıllarına Kadar Türkiye’de İlkokuma ve Yazma Öğretimi, (Gazi Üniversitesi Eğitimi Bi- limleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
- (1326/1910-1911), Orduda Yeni Osmanlı Elifbası
- UNAT, Faik Reşit (Mart 1953), “Latin Alfabesinden Türk Alfabesine”, Türk Dili, S. 23, s. 721-734