BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğrencilerinin Dil Bilgisi Konularını Öğrenme Düzeyleri

Yıl 2012, Sayı: 32, 199 - 219, 01.06.2012

Öz

Kaynakça

  • AKSAN, Doğan (1999), Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi Ankara.
  • AYDIN, Özgür (1997), “Anadili Eğitimi, Yabancı Dil Öğretimi ve Evrensel Dilbilgisi” Dil Dergisi, 54, s. 23-30.
  • AYTAŞ, Gıyasettin ve ÇEÇEN, Mehmet Akif (2010), “Ana Dili Eğitiminde Dil Bilgisi Öğretiminin Yeri ve Önemi” Türklük Bilimi Araştırmaları (Journal of Turkology Research), Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 27, s. 77-89.
  • BARIN, Erol ve DEMİR, Celal (2008), Türk Dil Bilgisi 2 Biçim Bilgisi, Öncü Kitap, Ankara.
  • BAŞ, Bayram (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi,Pegem Akademi, Ankara.
  • BENTOLİLA, Alain (2006), Rapport de Mission sur l’enseignement de la Grammaire, Universite Paris 5 Sorbonne
  • CALP, Mehrali (2005), Özel Öğretim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi. Eğitim Kitabevi Yayınları, Konya.
  • DEMİREL, Özcan (2002), Türkçe Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • DOLUNAY, Salih Kürşat (2010), “Dil Bilgisi Öğretiminin Önemi”, Türklük Bilimi Araştırmaları (Journal of Turkology Research), Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 27, s. 275-284.
  • EKER, Süer (2003), Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • ERGİN, Muharrem (1976), Türk Dili Dersleri I, Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları, İstanbul.
  • ERGİN, Muharrem (1999), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Basım/Yayın/Tanıtım, İstanbul.
  • GÖĞÜŞ, Beşir (1978), Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Gül Yayınevi, Ankara.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2007), Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayınları, Ankara.
  • HUDSON, Richard (1992), Teaching Grammar: A Guide for the National Curriculum Oxford: Blackwell
  • KAHRAMAN, Mehmet, KILINÇ Aziz, ŞENOL Mehmet (2004), Türkçe Öğretimi, Anadolu Yayıncılık, Ankara.
  • KAPLAN, Mehmet (1993), Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • KARADÜZ, Adnan (2007), İlköğretimde Türkçe Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • KARAHAN, Leyla. (2009), “Dil Bilgisi Öğretiminde Bütün-Parça İlişkisinin Önemi”. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 4(8), s. 23-30.
  • KARAKUŞ, İdris (2006), Atatürk Dönemin Eğitim Sisteminde Türkçe Öğretimi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KARTALLIOĞLU, Nurettin (2008), İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Kazanımlarına Erişi Düzeyi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • KAYGUSUZ, Tuba (2006), İlköğretim İkinci Kademede Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • MEB (2006), Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2009), 7. Sınıf Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2010), Tebliğler Dergisi, Ocak 2010, S. 2628.
  • ONAN, Bilginer (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • ÖZ, M, Feyzi (2006), Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • ÖZBAY, Murat (2009), Özel Öğretim Yöntemleri II, Öncü Kitap, Ankara.
  • SAĞIR, Mukim (2002), İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • ŞAHBAZ, Namık Kemal (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • TEMİZKAN, Mehmet (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • YILDIZ, Cemal (2008), Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara.

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN DİL BİLGİSİ KONULARINI ÖĞRENME DÜZEYLERİ

Yıl 2012, Sayı: 32, 199 - 219, 01.06.2012

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim öğrencilerinin dil bilgisi kazanımlarını öğrenme düzeyleri incelenmiştir. Çalışma, ön test ve son test yarı deneysel modelde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Güneydoğu Anadolu, İç Anadolu ve Batı Karadeniz’de bulunan altı ilköğretim okulundaki 193 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, tekrarlı ölçümler t testi kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğrencilerin fiiller konusunda basit fiiller, birleşik fiiller ve oluş fiillerinde ilerleme sağladıkları; iş fiillerinde, durum fiillerinde ve fiilde anlam konularında ilerleme sağlayamadıkları belirlenmiştir. Ayrıca kipler konusunda öğrencilerin görülen geçmiş zaman kipi hariç, diğer kipleri öğrenmede başarılı oldukları; zaman ve anlam kayması ve ek-fiil konularında ilerleme sağlayamadıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin, zarflar konusunda soru zarfları hariç, diğer zarf konularında ilerleme sağladıkları gözlemlenmiştir. Bu sonuçlarda öğretim araçlarının yetersizliği ve bazı konuların öğrencilerin öğrenme düzeyine uygun olmadığı düşünülebilir. Bunun için Türkçe öğretimi ders araçları ve programı yeniden gözden geçirilmelidir

Kaynakça

  • AKSAN, Doğan (1999), Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi Ankara.
  • AYDIN, Özgür (1997), “Anadili Eğitimi, Yabancı Dil Öğretimi ve Evrensel Dilbilgisi” Dil Dergisi, 54, s. 23-30.
  • AYTAŞ, Gıyasettin ve ÇEÇEN, Mehmet Akif (2010), “Ana Dili Eğitiminde Dil Bilgisi Öğretiminin Yeri ve Önemi” Türklük Bilimi Araştırmaları (Journal of Turkology Research), Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 27, s. 77-89.
  • BARIN, Erol ve DEMİR, Celal (2008), Türk Dil Bilgisi 2 Biçim Bilgisi, Öncü Kitap, Ankara.
  • BAŞ, Bayram (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi,Pegem Akademi, Ankara.
  • BENTOLİLA, Alain (2006), Rapport de Mission sur l’enseignement de la Grammaire, Universite Paris 5 Sorbonne
  • CALP, Mehrali (2005), Özel Öğretim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi. Eğitim Kitabevi Yayınları, Konya.
  • DEMİREL, Özcan (2002), Türkçe Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • DOLUNAY, Salih Kürşat (2010), “Dil Bilgisi Öğretiminin Önemi”, Türklük Bilimi Araştırmaları (Journal of Turkology Research), Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 27, s. 275-284.
  • EKER, Süer (2003), Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • ERGİN, Muharrem (1976), Türk Dili Dersleri I, Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları, İstanbul.
  • ERGİN, Muharrem (1999), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Basım/Yayın/Tanıtım, İstanbul.
  • GÖĞÜŞ, Beşir (1978), Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi, Gül Yayınevi, Ankara.
  • GÜNEŞ, Firdevs (2007), Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayınları, Ankara.
  • HUDSON, Richard (1992), Teaching Grammar: A Guide for the National Curriculum Oxford: Blackwell
  • KAHRAMAN, Mehmet, KILINÇ Aziz, ŞENOL Mehmet (2004), Türkçe Öğretimi, Anadolu Yayıncılık, Ankara.
  • KAPLAN, Mehmet (1993), Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • KARADÜZ, Adnan (2007), İlköğretimde Türkçe Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • KARAHAN, Leyla. (2009), “Dil Bilgisi Öğretiminde Bütün-Parça İlişkisinin Önemi”. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 4(8), s. 23-30.
  • KARAKUŞ, İdris (2006), Atatürk Dönemin Eğitim Sisteminde Türkçe Öğretimi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KARTALLIOĞLU, Nurettin (2008), İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Kazanımlarına Erişi Düzeyi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • KAYGUSUZ, Tuba (2006), İlköğretim İkinci Kademede Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • MEB (2006), Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2009), 7. Sınıf Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2010), Tebliğler Dergisi, Ocak 2010, S. 2628.
  • ONAN, Bilginer (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • ÖZ, M, Feyzi (2006), Uygulamalı Türkçe Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • ÖZBAY, Murat (2009), Özel Öğretim Yöntemleri II, Öncü Kitap, Ankara.
  • SAĞIR, Mukim (2002), İlköğretim Okullarında Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Nobel Yayınları, Ankara.
  • ŞAHBAZ, Namık Kemal (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • TEMİZKAN, Mehmet (2012), Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
  • YILDIZ, Cemal (2008), Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, PegemA Yayıncılık, Ankara.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç. Dr. Halit Karatay Bu kişi benim

Nurettin Kartallıoğlu Bu kişi benim

Seçil Coşkun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 32

Kaynak Göster

MLA Karatay, Doç. Dr. Halit vd. “İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN DİL BİLGİSİ KONULARINI ÖĞRENME DÜZEYLERİ”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 32, 2012, ss. 199-1.