BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 37, 11 - 26, 14.06.2015
https://doi.org/10.17133/tba.63303

Öz

Products of oral culture are the sources of different narrations as they change and transform in time. These products are sometimes written and transferred into literary texts, and sometimes they are adapted to scenarios. Animation films are among fields of arts benefiting from the traditional sources of oral culture. Myths, fables, folktales, epics, lullabies and other traditional narrations generate sources of cartoon scenarios. World’s leading animation studios like Walt Disney in the West and Studio Ghibli in the East update classic elements of traditional narrations by reusing and reproducing. Therefore; cultural memories gain continuity. In Turkey, main problems about cinema and cartoon scenarios are genuineness and creativity. However, cultural heritage of Turkey as the source of scenarios is quite rich. It’s important to know and use this cultural accumulation. Here in this study, it was aimed to put forward how to use traditional narrations in animation movie scenarios. Students taking “Story Design” course, at Anadolu University Animation Department, designed different scenarios by using cultural heritage of their geography in a practice named “the usage of traditional narration in animation movie scenarios”. The practice was aimed at indicating how rich the cultural heritage is for creating original and national movie tradition

Kaynakça

  • ALSAÇ, Üstün (1994), Türkiye’de Karikatür, Çizgi Roman ve Çizgi Film, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÇEVİKER, Turgut (Yapımcı-Yönetmen) (1995), Türk Canlandırma Si- neması Tarihi / 1931-1995, [Film], İris Film, İstanbul.
  • ERGİN, Muharrem (2001), Dede Korkut Kitabı. (23. Baskı), Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • ERSOY, Ruhi. (2004), “Sözlü Kültür Ortamı Kaynaklarının Medyada Kullanımı Bağlamında Gaziantep’de Nevruzla İlgili Bir İnanışın Dansa Dönüştürülmesi.”, Türklük Bilimi Araştırmaları, (Güz): 85– 94.
  • KABA, Fethi ( 2014), “Çizgi Filmlerde Grafik İfade ve Konu Açısından Kültürel Etkiler: Türk Çizgi Film Örnekleri”, Selçuk İletişim, Der- gisi, 8 (3): 163-181.
  • TAŞ ALİCENAP, Çiğdem (2012), Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı Ha- yao Miyazaki Çözümlemesive Türkiye Örneği, Doktora Tezi Ana- dolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst., Eskişehir.
  • Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2013), Gelenekten Geleceğe: Türkiye’de Somut Olmayan Kültürel Miras, TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • OĞUZ, Esin Sultan (2011), “Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı”, Ha- caettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 28, Sayı: 2, (09.03.2015),www.bby.hacettepe.edu.tr/ebulten/dosyalar/file/mart2 012/esinsultan_efd.pdf
  • OĞUZ, M. Öcal (2009),“Somut Olmayan Kültürel Miras ve Kültürel İfa- de Çeşitliliği”, Milli Folklor Dergisi, Sayı:82, 6-12, (15.09. 2014), http://www.millifolklor.com/tr/sayfalar/82/01.pdf
  • ÖGEL, Bahaeddin (1971), Türk Mitolojisi. M.E.B. İstanbul.
  • SCOOT, Jeffery, “FADE IN: on Screenwriting, byJeffreyScott”, (17.09.2014), http://www.jeffreyscott.tv/

KÜLTÜREL MİRASIN ÇİZGİ FİLM SENARYOLARINDA KULLANILMASI

Yıl 2015, Sayı: 37, 11 - 26, 14.06.2015
https://doi.org/10.17133/tba.63303

Öz

Toplumların sözlü kültürlerine ait ürünler zaman içerisinde değişip dönüştürülerek farklı anlatılara kaynak oluşturmuşlardır. Bu sözlü kültür ürünleri kimi zaman bir edebi metne, kimi zamansa bir senaryoya aktarılmışlardır. Çizgi filmler de bu sözlü kültürün getirisi geleneksel kaynaklardan faydalanan sanat dalları arasındadır. Mitolojiler, masallar, halk hikâyeleri, efsaneler, destanlar, ninniler ve daha pek çok geleneksel anlatı çizgi film senaryoları için önemli birer kaynak oluşturmaktadır. Batı’da Walt Disney, Doğu’da ise Stüdyo Ghibli gibi Dünya’nın önde gelen animasyon stüdyoları geleneksel anlatıların klasikleşmiş unsurlarını çizgi film senaryolarında yeniden kullanmak ve yinelemek yoluyla güncellemektedirler. Böylece kültürel hafıza süreklilik göstermektedir. Türkiye’de ise sinema ve çizgi filmde senaryo anlamında özgünlük ve yaratıcılık en temel sorundur. Bu çerçevede Türkiye’de çizgi film senaryolarının konu ve yaratıcılık anlamında yaşadığı kısır döngüden kurtulmasının, Türk kültürü içerisinde süregelen geleneksel anlatıların senaryolarda kullanmaya başlamasıyla mümkün olacağı düşünülmektedir. Bu araştırmada, çizgi film senaryolarında geleneksel anlatılardan nasıl yararlanılabileceğini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Türkiye’de Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Animasyon Bölümünde yürütülmekte olan “Öykü Tasarımı” dersinde “geleneksel anlatıların çizgi film senaryolarında kullanımı”na yönelik gerçekleştirilen çalışmada öğrenciler kendi coğrafyalarının kültürel miraslarını kullanarak farklı içeriklerde senaryo uygulamaları gerçekleştirmişlerdir. Böylece özgün ve ulusal bir çizgi film geleneğinin ortaya çıkarılmasında kültürel mirasın ne denli zengin bir kaynak oluşturduğu ortaya konmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • ALSAÇ, Üstün (1994), Türkiye’de Karikatür, Çizgi Roman ve Çizgi Film, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÇEVİKER, Turgut (Yapımcı-Yönetmen) (1995), Türk Canlandırma Si- neması Tarihi / 1931-1995, [Film], İris Film, İstanbul.
  • ERGİN, Muharrem (2001), Dede Korkut Kitabı. (23. Baskı), Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • ERSOY, Ruhi. (2004), “Sözlü Kültür Ortamı Kaynaklarının Medyada Kullanımı Bağlamında Gaziantep’de Nevruzla İlgili Bir İnanışın Dansa Dönüştürülmesi.”, Türklük Bilimi Araştırmaları, (Güz): 85– 94.
  • KABA, Fethi ( 2014), “Çizgi Filmlerde Grafik İfade ve Konu Açısından Kültürel Etkiler: Türk Çizgi Film Örnekleri”, Selçuk İletişim, Der- gisi, 8 (3): 163-181.
  • TAŞ ALİCENAP, Çiğdem (2012), Japon Çizgi Film (Anime) Sanatı Ha- yao Miyazaki Çözümlemesive Türkiye Örneği, Doktora Tezi Ana- dolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst., Eskişehir.
  • Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2013), Gelenekten Geleceğe: Türkiye’de Somut Olmayan Kültürel Miras, TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • OĞUZ, Esin Sultan (2011), “Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı”, Ha- caettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 28, Sayı: 2, (09.03.2015),www.bby.hacettepe.edu.tr/ebulten/dosyalar/file/mart2 012/esinsultan_efd.pdf
  • OĞUZ, M. Öcal (2009),“Somut Olmayan Kültürel Miras ve Kültürel İfa- de Çeşitliliği”, Milli Folklor Dergisi, Sayı:82, 6-12, (15.09. 2014), http://www.millifolklor.com/tr/sayfalar/82/01.pdf
  • ÖGEL, Bahaeddin (1971), Türk Mitolojisi. M.E.B. İstanbul.
  • SCOOT, Jeffery, “FADE IN: on Screenwriting, byJeffreyScott”, (17.09.2014), http://www.jeffreyscott.tv/
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Çiğdem Taş Alicenap

Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 37

Kaynak Göster

MLA Taş Alicenap, Yrd. Doç. Dr. Çiğdem. “KÜLTÜREL MİRASIN ÇİZGİ FİLM SENARYOLARINDA KULLANILMASI”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 37, 2015, ss. 11-26, doi:10.17133/tba.63303.