BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE TÜRKÇESİ ÖĞRENEN KAZAKİSTANLILARIN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR

Yıl 2015, Sayı: 37, 257 - 277, 14.06.2015
https://doi.org/10.17133/tba.15106

Öz

Bu çalışma Kazakistanlı öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğrenirken yaşadığı sıkıntıları tespit etmek ve bu tespitler ışığında öneriler geliştirmek amacıyla kaleme alınmıştır. Tarama modeliyle yapılan çalışmada Kazakistan’da Süleyman Demirel Üniversitesi, Abay Üniversitesi, El-Farabi Üniversitesi, Merkez Orta Asya Üniversitesi ve Ablay Han Üniversitesi’nde okuyan 180 öğrenciden dinleme, okuma, konuşma ve yazma alanlarında yaşadıkları sıkıntıları yazmaları istenmiştir. Sonrasında öğrencilerin yazdıkları metinler öğrencilerden alınarak içerik analizine tabi tutulmuş, SPSS 15 programı vasıtasıyla yaşanılan sorunların frekans ve yüzdeleri verilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin ayrı ayrı her bir beceri alanında pek çok sıkıntı yaşadıkları tespit edilmiştir. Bu sıkıntıların başında kelime hazinesinin yetersiz olması ve uygulamada yaşanan eksiklikler gelmektedir.

Kaynakça

  • Basılı Kaynaklar
  • ARSLAN, Mustafa (2012), “Tarihi Süreçte Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi-Öğrenimi Çalışmaları”. KSU Sosyal Bilimler Dergisi, S: 9/2, s. 167-188.
  • BARIN, Erol (2004), “Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler”, Ha- cettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S: 1, s. 9- 30.
  • BİÇER, Nurşat (2012), “Hunlardan Günümüze Yabancılara Türkçe Öğretimi”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergi- si, S: 1/4, s. 107-133.
  • DEMİR, Ahmet (2010), Yabancılara Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürlerarası Yaklaşımdan Hareketle Metinlerin İncelenme- sinde Dikkat Edilecek Noktalar, Gazi Üni. Eğitim Bilimleri Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • HAKİM, Meryem (2009), “Kazakistan Tarihindeki Tarih Anlayışı ve Uluslararası Boyutları”, bilig: Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, S: 50, s. 51-64.
  • HENGİRMEN, Mehmet (1993), “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğ- retimi”, Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, S: 10, s. 5.
  • İŞCİ, Cenan (2012), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kul- lanılan “Yeni Hitit” Ders Kitabının Dört Temel Dil Becerisi ve Kültür Açısından İncelenmesi, Dokuz Eylül Üni. Eğitim Bilim- leri Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • KINACI, Cemile (2010), “Sovyetlerden Günümüze Kazakistan’da Kazak Dilinde Eğitim Politikaları”, Turkish Studies, S: 5/4, s. 1304-1319.
  • OZİL, Şeyda (1991), “Dil ve Kültür”, Çağdaş Kültürümüz, Olgular- Sorunlar, Cem Yayınevi, İstanbul, s. 95-115.
  • ÖZKAN, İsa (2007), “Bağımsızlıklarının 15. Yılında Türk Cumhuri- yetlerinde Eğitim ve Sosyal Değişme”, Bağımsızlıklarının 15. Yılında Türk Cumhuriyetleri. Ankara Ticaret Odası Türk Ocağı Yay., Ankara, s. 91-135.
  • ŞİMŞEK, Pınar (2011), Yabancılara Türkçe Öğretiminde Okuma Me- tinleri ve Yardımcı Okuma Kitapları Üzerinde Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üni. Sosyal Bilimler Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • TAPAN, Nilüfer (1990), “Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Kültür Bağlamının Değerlendirilmesi”, Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, S: 7, s. 55-68.
  • TÜRKPA (2012), Türk Cumhuriyetleri Anayasaları. TÜRKPA Yayın- ları, Ankara.
  • YAZGAN, Turan (2003), "Türkiye'nin Türk Dünyasındaki Eğitim- Öğretim Faaliyetleri", Kamu-İş, S: 2, s. 183-202. İnternet Kaynakları
  • http://www.altayli.net/, 27.01.2014
  • http://www.katev.kz/, 27.01.2014
  • http://www.minber.kz/, 31.01.2014
  • http://www.news.nur.kz/, 01.02.2014
  • http://www.tika.gov.tr/, 28.01.2014
  • http://www.turan.org.tr/, 27.01.2014
  • http://www.turksoy.org.tr/, 25.01.2014
  • http://www.yee.org.tr/, 27.01.2014

-

Yıl 2015, Sayı: 37, 257 - 277, 14.06.2015
https://doi.org/10.17133/tba.15106

Öz

This study is to reveal the difficulties of Kazakh students in learning Turkish and to suggest propositions that would ameliorate these problems. In study conducted through descriptive survey method. 180 students studying at Suleyman Demirel University, Kazakh National Pedagogical University named after Abai, Kazakh University of International Relations and World Languages named after Ablai Khan, Central-Asian University, Kazakh State University named after El-Farabi. Kazakhstan were asked to note their

Kaynakça

  • Basılı Kaynaklar
  • ARSLAN, Mustafa (2012), “Tarihi Süreçte Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi-Öğrenimi Çalışmaları”. KSU Sosyal Bilimler Dergisi, S: 9/2, s. 167-188.
  • BARIN, Erol (2004), “Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler”, Ha- cettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S: 1, s. 9- 30.
  • BİÇER, Nurşat (2012), “Hunlardan Günümüze Yabancılara Türkçe Öğretimi”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergi- si, S: 1/4, s. 107-133.
  • DEMİR, Ahmet (2010), Yabancılara Türkiye Türkçesi Öğretiminde Kültürlerarası Yaklaşımdan Hareketle Metinlerin İncelenme- sinde Dikkat Edilecek Noktalar, Gazi Üni. Eğitim Bilimleri Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • HAKİM, Meryem (2009), “Kazakistan Tarihindeki Tarih Anlayışı ve Uluslararası Boyutları”, bilig: Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, S: 50, s. 51-64.
  • HENGİRMEN, Mehmet (1993), “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğ- retimi”, Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, S: 10, s. 5.
  • İŞCİ, Cenan (2012), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kul- lanılan “Yeni Hitit” Ders Kitabının Dört Temel Dil Becerisi ve Kültür Açısından İncelenmesi, Dokuz Eylül Üni. Eğitim Bilim- leri Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • KINACI, Cemile (2010), “Sovyetlerden Günümüze Kazakistan’da Kazak Dilinde Eğitim Politikaları”, Turkish Studies, S: 5/4, s. 1304-1319.
  • OZİL, Şeyda (1991), “Dil ve Kültür”, Çağdaş Kültürümüz, Olgular- Sorunlar, Cem Yayınevi, İstanbul, s. 95-115.
  • ÖZKAN, İsa (2007), “Bağımsızlıklarının 15. Yılında Türk Cumhuri- yetlerinde Eğitim ve Sosyal Değişme”, Bağımsızlıklarının 15. Yılında Türk Cumhuriyetleri. Ankara Ticaret Odası Türk Ocağı Yay., Ankara, s. 91-135.
  • ŞİMŞEK, Pınar (2011), Yabancılara Türkçe Öğretiminde Okuma Me- tinleri ve Yardımcı Okuma Kitapları Üzerinde Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üni. Sosyal Bilimler Ens. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • TAPAN, Nilüfer (1990), “Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretiminde Kültür Bağlamının Değerlendirilmesi”, Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, S: 7, s. 55-68.
  • TÜRKPA (2012), Türk Cumhuriyetleri Anayasaları. TÜRKPA Yayın- ları, Ankara.
  • YAZGAN, Turan (2003), "Türkiye'nin Türk Dünyasındaki Eğitim- Öğretim Faaliyetleri", Kamu-İş, S: 2, s. 183-202. İnternet Kaynakları
  • http://www.altayli.net/, 27.01.2014
  • http://www.katev.kz/, 27.01.2014
  • http://www.minber.kz/, 31.01.2014
  • http://www.news.nur.kz/, 01.02.2014
  • http://www.tika.gov.tr/, 28.01.2014
  • http://www.turan.org.tr/, 27.01.2014
  • http://www.turksoy.org.tr/, 25.01.2014
  • http://www.yee.org.tr/, 27.01.2014
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dr. Oğuzhan Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 14 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 37

Kaynak Göster

MLA Yılmaz, Dr. Oğuzhan. “TÜRKİYE TÜRKÇESİ ÖĞRENEN KAZAKİSTANLILARIN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR”. Türklük Bilimi Araştırmaları, sy. 37, 2015, ss. 257-7, doi:10.17133/tba.15106.