Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BULUT TABANLI MOODLE ÖĞRENME YÖNETİM SİSTEMİNİN KULLANILABİLİRLİK ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 4, 16 - 25, 31.12.2019

Öz

İnternet temelli eğitimin gün geçtikçe daha zengin içeriklerle yaygınlaşması eğitsel web içeriklerinin yönetilmesi sürecinin daha da önem kazanmasına neden olmuştur. Öğrenme yönetim sistemleriyle ilgili bu süreç donanım, yazılım ve bakım maliyetlerini de beraberinde getirmektedir. Bundan dolayı bu maliyetlere ihtiyaç duymayan ve web tarayıcı üzerinden çalışan bulut tabanlı öğrenme yönetim sistemleri (ÖYS) yaygınlaşmaya başlamıştır. Bu sistemlerden biri de bulut tabanlı Moodle (MoodleCloud) öğrenme yönetim sistemidir. Geliştirilen tüm yazılım sistemlerinde kullanılabilirlik analizi, kullanıcının ihtiyacını karşılayan bir sistemin oluşturulmasında önem arz etmektedir. Bu çalışmada, MoodleCloud öğrenme yönetim sisteminin kullanılabilirlik analizi yapılmıştır. Bunun için MoodleCloud üzerinden Bilgiye Erişim Araçları dersi geliştirilerek kullanıcılara sunulmuştur. Kullanıcılar rastgele seçilen 18 ve bilgisayarı kullanım seviyesi yüksek 5 öğrenci olmak üzere iki farklı gruptan oluşmaktadır. Kullanılabilirliği ölçmek amacıyla kullanıcılara MoodleCloud ortamı üzerinde 15 görevi gerçekleştirmeleri istenmiştir. Bu görevleri başarma durumları, harcadıkları süre ve tıklama sayıları yönünden iki grup karşılaştırılmıştır. Ayrıca kullanıcıların web sayfası kullanılabilirlik algılarının ölçülmesi için farklı araştırmacılar tarafından geliştirilen Web Sitesi Kullanılabilirlik Ölçeği ilgili araştırmacılardan izin alınarak uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucunda MoodleCloud öğrenme yönetim sisteminin iyi derecede kullanılabilir olduğu tespit edilmiş ve bu konuda bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D., & Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi. Arh, T., & Blazic, B. J. (2008). A case study of usability testing–the SUMI evaluation approach of the EducaNext portal. WSEAS transactions on information science and applications, 5(2), 175-181. Armbrust, M., Fox, A., Griffith, R., Joseph, A. D., Katz, R., Konwinski, A., ... & Zaharia, M. (2010). Communications of the ACM. A view of cloud computing, 53(4), 50-58. Ateş, A., & ALTUN, E. (2008). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(3). Baimurzayev , B., (2016). Bulut Tabanlı Moodle Öğrenme Yönetim Sisteminin Öğrenci Arayüzünün Kullanılabilirlik Analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü, Ankara Bülbül, H. İ. (1999). Öğretim amaçlı bilgisayar yazılımlarında ekran tasarımı. Milli Eğitim Dergisi, 141. Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: Teoriden pratiğe. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık. Çakmak, Ş. (2013). Bir Eğitim Yönetim Sisteminin Sosyal Ağ Bağlamında Kullanılabilirlik Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Bilişim Enstitüsü. ELMAS, Ç., DOĞAN, N., BİROĞUL, S., & KOÇ, M.S. (2008). Moodle eğitim yönetim sistemi ile örnek bir dersin uzaktan eğitim uygulaması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2). Fang, X., & Holsapple, C. W. (2007). An empirical study of web site navigation structures' impacts on web site usability. Decision Support Systems, 43(2), 476-491. ISO, I. (2018). DIS 9241-11 (en): Ergonomics of human-system interaction-Part 11: Usability: Definitions and concepts. https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9241:-11:ed-2:v1:en Karahoca, A., Karahoca, D., & Günoğlu, S. (2009). Web tabanlı sınav otomasyon sisteminin kullanılabilirlik analizi. Ulusal Yazılım Mühendisliği Sempozyumu. Kılıç Çakmak, E., Güneş, E., Çiftçi, S., & Üstündağ, M. T. (2011). Developing a web site usability scale: the validity and Reliability Analysis & Implementation Results. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 31-40. Kutu, H., & Sözbilir, M. (2012). The usability of moodle learning management system as a web support tool in teaching chemistry. Erzincan UniversityJournal of Education Faculty, 14(2), 160-175. Martin, L., Martínez, D. R., Revilla, O., Aguilar, M. J., Santos, O. C., & Boticario, J. G. (2008, February). Usability in e-Learning Platforms: heuristics comparison between Moodle, Sakai and dotLRN. In Sixth International Conference on Community based environments. Guatemala (pp. 12-16). Nielsen, J. (1994). Usability engineering. Elsevier. Ozan, Ö. (2008). Öğrenme yönetim sistemlerinin (learning management systems-lms) değerlendirilmesi. XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı,(Yayın No: 1655580). Torun, F., & Tekedere, H. (2015). The Usability Analysis of An E-Learning Environment. Turkish Online Journal of Distance Education, 16(4), 50-66.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar, Mühendislik
Bölüm Fen Bilimleri
Yazarlar

Boranbek Baimurzayev

Hakan Tekedere

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Baimurzayev, B., & Tekedere, H. (2019). BULUT TABANLI MOODLE ÖĞRENME YÖNETİM SİSTEMİNİN KULLANILABİLİRLİK ANALİZİ. TÜBAV Bilim Dergisi, 12(4), 16-25.
ISSN: 1308 - 4941