Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Harita mühendisliğinde İHA ile karayolu projelendirme

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 53 - 61, 15.12.2021
https://doi.org/10.53030/tufod.1003187

Öz

Karayolu projelerinin hazırlanması süreçlerinde proje altlığı olan Halihazır haritaların üretilmesi, karayolu proje güzergahlarını planlanması, projelerinin araziye uygulanması konularında Harita Mühendisleri önemli görevler almaktadırlar. Günümüzde modern ölçme sistemleri arasında yer alan İnsansız Hava Araçları (İHA)’ lar, son zamanlarda birçok kulanım alanları olduğu gibi karayolu projelerinde de kullanılmaktadır. Karayolu projelerinde, proje güzergahı geometrik elemanlarının hesaplanması ve sonrasında toprak hareketi olarak da ifade edilen kazı dolgu miktarlarının (kübaj) belirlenmesi, proje altlığı olan sayısal hâlihazır haritaların doğruluğu ve hassasiyeti ile doğrudan ilişkilidir. Karayolu projelerine altlık üretilen sayısal halihazır haritaların sayısal arazi modelinin diğer yersel yöntemler ile üretilen haritalar ile karşılaştırıldığında istenilen hassasiyet de olduğu görülmekte olup zaman ve maliyet açısından da ele alındığında kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması yönünden İHA ların kullanılması önem arz etmektedir. 

Kaynakça

  • Alptekin A & Yakar M (2020). Heyelan bölgesinin İHA kullanarak modellenmesi. Türkiye İnsansız Hava Araçları Dergisi, 2(1), 17-21.
  • Alptekin A, Çelik M Ö, Doğan Y & Yakar M (2019). Mapping of a rockfall site with an unmanned aerial vehicle. Mersin Photogrammetry Journal, 1(1), 12-16.
  • Höhle J (2009). DEM generation using a digital large format frame camera. Photogrammetric Engineering and Remote Sensing, 75 (1): 87-93.
  • KGM (2006):4 Stratejik plan (2006-2010)
  • Korumaz, A G., Dülgerler, O. N. & Yakar, M. (2011). KÜLTÜREL MİRASIN BELGELENMESİNDE DİJİTAL YAKLAŞIMLAR. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 26 (3), 67-83.
  • Kök B V (2019) Karayolu Mühendisliği ve Tasarımı
  • Mirdan O & Yakar M (2017). Tarihi eserlerin İnsansız Hava Aracı ile modellenmesinde karşılaşılan sorunlar. Geomatik, 2(3), 118-125.
  • Tercan E (2017). Karayolu Projelerinde İnsansız Hava Aracı ile Üretilen Sayısal Arazi Modelinin Değerlendirilmesi: Bucak-Kocaaliler Yolu Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8(2): 172-183
  • URL-1 https://portal.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Root/default.aspx
  • URL-2: https://www.dji.com/phantom-4-pro
  • Uysal M, Toprak, A S & Polat N (2015). İnsansız Hava Araçları ile Sayısal Arazi Modeli Üretimi. TUFAB VIII. Teknik Sempozyumu, 20-23 Mayıs 2015, Konya.
  • Ünel F B, Kuşak L, Çelik M Ö, Alptekin A & Yakar M (2020). Kıyı Çizgisinin Belirlenerek Mülkiyet Durumunun İncelenmesi. Türkiye Arazi Yönetimi Dergisi, 2(1), 33-40.
  • Yakar M, Yıldız F & Yılmaz H M (2005). Tarihi ve Kültürel Miraslarin Belgelenmesinde Jeodezi Fotogrametri Mühendislerinin Rolü. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 10.
  • Yiğit A Y & Uysal M (2021). Yüksek Çözünürlüklü İnsansız Hava Aracı (İHA) Görüntülerinden Karayolların Tespiti. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(3), 1040-1054.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Tükenmez 0000-0002-1846-7499

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tükenmez, F. (2021). Harita mühendisliğinde İHA ile karayolu projelendirme. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 3(2), 53-61. https://doi.org/10.53030/tufod.1003187