Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Evaluation of Object Photography and Three-Dimensional Modeling with Smartphones to Enhance Awareness in Choosing the Surveying Engineering on the ÖSYM Examination

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 21 - 27, 30.06.2025
https://doi.org/10.53030/tufod.1713444

Öz

Surveying engineering plays a critical role in many disciplines from geographic information systems to smart city planning today. However, the preference analyses conducted after the ÖSYM exam show that awareness in this field is insufficient. In this study, it was tried to increase the effect of three-dimensional modeling activities performed with smart mobile phones on professional orientation and awareness at the high school level. It is thought that there will be a significant increase in students' interest in surveying engineering as a result of the application. This finding shows that technological applications can be used as a tool for developing professional awareness. The main purpose of the research is to measure the awareness levels of high school students about surveying engineering and to evaluate whether the 3D modeling application performed using smart mobile phones can increase the effect on this awareness.

Kaynakça

  • Akçayır, M. & Akçayır, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review. Educational Research Review, 20, 1–11.
  • Çelik, S., & Demir, O. (2021). Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Eğitimde Kullanımı. Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(2), 134–142.
  • D. Akca, A. Gruen Comparative geometric and radiometric evaluation of mobile phone and still video cameras Photogramm. Rec., 24 (2009), pp. 217-245.
  • E. Nocerino, F. Lago, D. Morabito, F. Remondino, L. Porzi, F. Poiesi, S. Rota Bulo, P. Chippendale, A. Locher, M. Havlena, L. Van Gool, M. Eder, A. Fötschl, A. Hilsmann, L. Kausch, P. Eisert A smartphone-based 3D pipeline for the creative industry – The replicate eu Project Int. Arch. Photogramm. Remote Sens. Spat. Inf. Sci. - ISPRS Arch., 42 (2017), pp. 535-541, 10.5194/isprs-archives-XLII-2-W3-535-2017
  • Fidan, D., & Ulvi, A. (2024). İnsan Yüzünün 3 Boyutlu Modellenmesinde Akıllı Telefonların Kullanılması. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 6(1), 1-7.
  • Karakaş, A. (2019). Meslek Tanıtımında Yeni Yaklaşımlar: Etkileşimli Eğitim. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 22–30.
  • Koehler, M.J. & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Selwyn, N. (2012). Education in a Digital World. Routledge.
  • URL-1: https://www.milliyet.com.tr/egitim/haritalar/adana-haritasi-adana-ilceleri-nelerdir-adana-ilinin-nufusu-kactir-kac-ilcesi-vardir-6309213
  • URL-2. https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-44416/sumela-manastiri-trabzon.html
  • URL-3. https://www.vatanbilgisayar.com/xiaomi-redmi-note-8-pro-128-gb-akilli-telefon-yesil.html
  • URL-4. https://www.epey.com/akilli-telefonlar/redmi-note-8-pro.html
  • Uzun, S. D., Hamal, S. N. G., & Fidan, Ş. (2022). Elde Taşınabilir Lazer Tarayıcılar ile İnsan Yüzünün Modellenerek Güzellik ve Bakım Sektöründe Kullanımının Değerlendirilmesi. Türkiye Lidar Dergisi, 4(1), 17-20.
  • Yıldız, S. (2020). Üniversite tercihlerinde bölümlere yönelik farkındalık düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(1), 45–53.

ÖSYM Sınavında Harita Alanının Seçiminde Farkındalığın Arttırılması İçin Akıllı Cep Telefonları ile Objelerin Fotoğraflanması ve Üç Boyutlu Modellenmesi Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 1, 21 - 27, 30.06.2025
https://doi.org/10.53030/tufod.1713444

Öz

Harita mühendisliği, günümüzde coğrafi bilgi sistemlerinden akıllı şehir planlamalarına kadar pek çok disiplinde kritik rol oynamaktadır. Ancak ÖSYM sınavı sonrası yapılan tercih analizleri, bu alana yönelik farkındalığın yetersiz olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada, akıllı cep telefonlarıyla gerçekleştirilen üç boyutlu modelleme etkinliklerinin lise düzeyinde mesleki yönelim ve farkındalık üzerindeki etkisinin arttırılması sağlanmaya çalışılmıştır. Uygulama sonucunda öğrencilerin harita mühendisliğine olan ilgisinde anlamlı bir artış olacağı düşünülmektedir. Bu bulgu, teknolojik uygulamaların mesleki farkındalık geliştirme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Araştırmanın temel amacı, lise düzeyindeki öğrencilerin harita mühendisliği hakkındaki farkındalık düzeylerini katkı sağlamak ve akıllı cep telefonları kullanılarak yapılan 3B modelleme uygulamasının bu farkındalık üzerindeki etkisinin arttırabileceğini değerlendirilmesidir.

Kaynakça

  • Akçayır, M. & Akçayır, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review. Educational Research Review, 20, 1–11.
  • Çelik, S., & Demir, O. (2021). Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Eğitimde Kullanımı. Mühendislik Bilimleri Dergisi, 7(2), 134–142.
  • D. Akca, A. Gruen Comparative geometric and radiometric evaluation of mobile phone and still video cameras Photogramm. Rec., 24 (2009), pp. 217-245.
  • E. Nocerino, F. Lago, D. Morabito, F. Remondino, L. Porzi, F. Poiesi, S. Rota Bulo, P. Chippendale, A. Locher, M. Havlena, L. Van Gool, M. Eder, A. Fötschl, A. Hilsmann, L. Kausch, P. Eisert A smartphone-based 3D pipeline for the creative industry – The replicate eu Project Int. Arch. Photogramm. Remote Sens. Spat. Inf. Sci. - ISPRS Arch., 42 (2017), pp. 535-541, 10.5194/isprs-archives-XLII-2-W3-535-2017
  • Fidan, D., & Ulvi, A. (2024). İnsan Yüzünün 3 Boyutlu Modellenmesinde Akıllı Telefonların Kullanılması. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 6(1), 1-7.
  • Karakaş, A. (2019). Meslek Tanıtımında Yeni Yaklaşımlar: Etkileşimli Eğitim. Eğitim ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 22–30.
  • Koehler, M.J. & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Selwyn, N. (2012). Education in a Digital World. Routledge.
  • URL-1: https://www.milliyet.com.tr/egitim/haritalar/adana-haritasi-adana-ilceleri-nelerdir-adana-ilinin-nufusu-kactir-kac-ilcesi-vardir-6309213
  • URL-2. https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-44416/sumela-manastiri-trabzon.html
  • URL-3. https://www.vatanbilgisayar.com/xiaomi-redmi-note-8-pro-128-gb-akilli-telefon-yesil.html
  • URL-4. https://www.epey.com/akilli-telefonlar/redmi-note-8-pro.html
  • Uzun, S. D., Hamal, S. N. G., & Fidan, Ş. (2022). Elde Taşınabilir Lazer Tarayıcılar ile İnsan Yüzünün Modellenerek Güzellik ve Bakım Sektöründe Kullanımının Değerlendirilmesi. Türkiye Lidar Dergisi, 4(1), 17-20.
  • Yıldız, S. (2020). Üniversite tercihlerinde bölümlere yönelik farkındalık düzeyi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(1), 45–53.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fotogrametri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şafak Fidan 0000-0001-9772-0968

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2025
Kabul Tarihi 27 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Fidan, Ş. (2025). ÖSYM Sınavında Harita Alanının Seçiminde Farkındalığın Arttırılması İçin Akıllı Cep Telefonları ile Objelerin Fotoğraflanması ve Üç Boyutlu Modellenmesi Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye Fotogrametri Dergisi, 7(1), 21-27. https://doi.org/10.53030/tufod.1713444