Giriş: Somatik deneyimleme uygulamaları duyumları, duygulanımları, hareket repertuarı ve öznenin çağrışımlarıyla akış içinde, “şimdi ve burada”, bedeniyle yeniden ilişkilenmesini hedef alır. Zihindeki gerçeklik temsillerinden biri olan metaforlar ise yaşanan deneyime ilişkin derinlikli ve örtük anlamların açığa çıkmasına yardım eder. Bu metaforlar, nitel araştırmalarda gerçekliğin karmaşık doğasının tasvirinde güçlü bir strateji olarak kullanılmaktadır.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, somatik deneyimleme uygulamalarına katılan tıp öğrencilerinin duyumsal, uzamsal, kinestetik deneyimlerinden süzülerek ifade edilen metaforların tıp eğitimi bağlamına işaret eden deneyimleri derinlemesine anlamaktır.
Yöntem: Bu araştırma anlatısal ve yorumsamacı paradigmaya dayalı bir eğitim müdahale araştırmasıdır. Amaçlı örneklemle gönüllülük esasına göre belirlenen dört öğrenenin katılımıyla katılımlı eylem araştırması yöntemiyle yürütülmüştür. Düşünümsel oturum günlükleriyle toplanan nitel veriler, metaforlar üzerinden üç aşamalı bağlamsal analiz modeli ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Analizler sonucunda “mekân -insan ilişkisi”, “öğrenme, eğitim” ve “ben olma süreci” olmak üzere üç bağlam açığa çıkmıştır. Bu bağlamlar ile ilişkili “fakültenin mekânsal algısı”, “kişiliği ve hekimlik kimliğini oluşturma”, “öznelliğin yitimi karşısında otantik olma”, “öğrenmelerin yeniden yapılanması”, “beden farkındalığı ve bütünlüğü” olmak üzere beş tema açığa çıkmıştır. Bu temalara ilişkin düşünümsel oturum günlüklerinde “yapım yeri olarak okul”, “hocanın kopyası”, “diş sıkma”, “doygun nefes”, “duvar ve set”, “sıkış tıkış”, “mecalin kalmaması”, “hayat yapılacaklar listesi”, “kutsiyet”, “kötü adamı oynamak”, “cam fanus”, “tıpkı bir ruh”, “beden için uyanış”, “cenin”, “kundaktaki bebek” gibi metaforlarla yaşanan deneyimin anlam bulduğu gözlenmiştir.
Sonuç: Bu bulgular, daha çok zihinsel ve teknik süreçler olarak yürüyen tıp eğitimi süreçlerinde, bedenin ve bedensel deneyimin sürece dahil edilmesinin önemine işaret etmektedir. Metaforik anlatımlar da dahil olmak üzere bedenlenmiş deneyimlerin nitel desenli çalışmalarla araştırılması bu yöndeki uygulamaları planlamak ve yürütmek için kanıtlar sunacak; bedenin de dahil edildiği eğitim süreçleriyle geleceğin hekimlerin profesyonel kimlik gelişimi süreçleri ve ben olma yolculukları desteklenebilecektir.
Somatik deneyim profesyonellik hekimlik kimliği bağlamsal analiz
Bu araştırma çalışmasının kendi çalışmam olduğunu, araştırmanın planlanmasından yazımına kadar bütün safhalarda etik dışı davranışımın olmadığını, bu araştırmadaki bütün bilgileri akademik ve etik kurallar içinde elde ettiğimi, bu araştırma çalışması ile elde edilmemiş bütün bilgi ve yorumlara kaynak gösterdiğimi ve bu kaynakları da kaynaklar listesine aldığımı, yine bu araştırmanın çalışılması ve yazımı sırasında patent ve telif haklarını ihlal edici bir davranışımın olmadığı beyan ederim.
İstanbul Tıp Fakültesi
Introduction: Somatic experiencing practices aim to help individuals re-establish their relationship with their bodies “here and now” by engaging with sensations, affect, movement repertoire, and the subject’s associations in a state of flow. As representations of reality in the mind, metaphors help in uncovering profound and implicit meanings associated with lived experiences. In qualitative research, they are widely utilized as a powerful strategy to depict the complexity of reality.
Objective: This study aims to deeply understand the experiences indicated by metaphors derived from the sensory, spatial, and kinesthetic experiences of medical students participating in somatic experiencing practices within the context of medical education.
Method: This research is an interventional education research based on narrative and interpretive paradigm. It was conducted using participatory action research with four volunteer participants selected through purposive sampling. Qualitative data, collected through reflective session journals, were analyzed using a three-stage contextual analysis model based on metaphors.
Results: Analyses of the research revealed three contexts: “space-human relationship”, “learning and education”, and “the process of becoming oneself.” Five themes emerged in relation to these contexts: “spatial perception of the faculty”, “building personality and an identity as a medical professional”, “the need for authenticity versus the loss of subjectivity”, “tasks to be accomplished”, and “re-structuring of learning”, as well as “body awareness and integrity.” Reflective session diaries highlighted the meaning of lived experiences through metaphors such as “the school as a construction space”, “replica of the teachers”, “gritting teeth”, “satiated breath”, “wall and barrier”, “overwhelmed and lost in the crowd”, “exhaustion”, “life as a to-do list”, “sacredness”, “playing the villain”, “moving in a glass dome”, “just like a spirit”, “awakening for the body”, “fetus” and “swaddled baby.”
Conclusion: These findings underscore the importance of incorporating the body and somatic experiences into the predominantly cognitive and technical processes of medical education. Researching embodied experiences through qualitative designs, including metaphorical narratives, can provide evidence to inform and guide practices in this direction. Educational processes that include the body could support future physicians in their professional identity development journeys and their paths to self-realization.
Somatic experiencing professionalism medical identity contextual analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |