Bu araştırmada orta öğretim öğrencilerinin okul tükenmişlik düzeylerinin cinsiyet, lise türü, akademik başarı,
akademik alan ve dershaneye gitme durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu Erzurum Yakutiye ve Palandöken ilçelerinde ki ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte
olan 282’si kız 221’i erkek toplam 503 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak için Aypay (2011)
okul tükenmişlik ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi ve çok değişkenli
varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre ortaöğretim öğrencilerinin okul
tükenmişlik düzeyleri cinsiyete, lise türüne, akademik alan ve akademik başarıya ve dershaneye gidip gitmeme
durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır.
In this research, the burnout levels of the secondary education students was analyzed if the burnout levels differentiate according to sex, high school type, academic success, academic department and taking private teaching institutions’ classes or not. The study group of this study that is aimed to analyze school burnout in secondary education students is formed of 282 females and 221 males, in total 503 students who get educated in secondary schools in Erzurum Yakutiye and Palandöken counties. School burnout inventory developed by Aypay (2011) and personal data form were used to collect data. t test and multivariate analysis of variance (MANOVA) were used in the analysis of the data.According to the evidence obtained from the study, the burnout levels of secondary education students differentiate in a meaningful level according to sex, school type, academic success, academic department and taking private teaching institutions’ classes or not.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2012 |
Acceptance Date | September 18, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 2 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0