The aim of this research is to determine whether the Turkish version of Satisfaction with Life Scale (SWLS) has measurement invariance according to gender and longitudinal invariance for Turkish university students. First study’s data were collected from 500 university students (366 female, 134 male) whereas 388 students (296 female, 92 male) participated in Study 2 for three times over four-month intervals. Confirmatory factor analysis was used for measurement invariance. According to the results of the Study 1 which was invariance study according to gender, all items on the SWLS provide configural, metric and scalar invariance. In this context, the differences in points obtained on the SWLS by university students according to gender can be used to perform comparison studies. Also, Study 2 revealed that strict longitudinal invariance was found to hold. This means that equality of factor patterns, factor loadings, intercepts and residual variance were determined for university students at four-month time intervals. The SWLS can be used to make longitudinal mean and gender comparisons for Turkish university students.
Bu araştırmanın amacı, Yaşam Doyumu Ölçeği’nin Türkçe versiyonunun, üniversite öğrenci örnekleminde cinsiyete ve zamana göre ölçme değişmezliğine sahip olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın ilk çalışma grubunu 500 üniversite öğrencisi (366 kadın, 134 erkek), ikinci çalışma grubunu ise dört ay arayla üç kez uygulama yapılan 388 öğrenci (296 kadın, 92 erkek) oluşturmaktadır. Cinsiyete göre ve boylamsal ölçme değişmezliği için doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Cinsiyete göre ölçme değişmezliği sonuçlarına göre, yaşam doyumu ölçeğindeki tüm maddelerin biçimsel, metrik ve ölçek ölçme değişmezliğine sahip olduğu bulunmuştur. Bir başka deyişle kız ve erkek grupların maddelere aynı şekilde yanıt verdiği ve bu gruplardan elde edilen puanların karşılaştırılabilir olduğu elde edilmiştir. Zamana göre ise tam ölçme değişmezliğine sahip olduğu elde edilmiştir. Bu da üniversite öğrencileri için dört aylık zaman aralıklarında faktör örüntülerinin eşitliği, faktör yükleri, kesişimler ve artık varyansın aynı şekilde belirlendiği anlamına gelir. Yaşam Doyumu Ölçeği Türk üniversite öğrencileri için boylamsal ortalama ve cinsiyet karşılaştırmaları yapmak için kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | October 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 4 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0