Başkut was able to integrate his work experience and accumulation as a jurnalist in newspapers like Vakit (Time), Son Posta (Last Post), Cumhuriyet (Republic), into playwrighting and therefore, he became a very popular theatre person of his time. In addition to his experience and accumulation in journalism, his adoration for and closeness to Muhsin Ertuğrul brought forth his abilities as a writer for “theatre” and the 23 plays.
“Locality” was a term that became a necessity for the Turkish theatre between 1940-1965. Cevat Fehmi Başkut, who was the representative of this term for playwrighting and play production, has an important place in the development and formation of Turkish theatre after the Turkish Republic period. Başkut wrote, which were staged frequently in the İstanbul City Theatres, received major attention and attracted great public audiences to the theatres.
The changes that occur through socio-cultural and socio-economic events and their positive/negative reflections were discussed through action, plot and characterization in his works. The critical and ethical results Başkut reaches in these plays form the basic characteritics of his style. Paydos which is the first Turkish theatre text that has been produced abroad was performed 65 times in Athena with its Greek adaptation. Another play of his, Göç (Immigration), was staged for a long time in various USSR stages at the time, especially in Azerbaijan-Bakü Akademik Drama Theatre.
Republic Period Turkish Theatre Cevat Fehmi Baskut and his Plays Social
1940-1965 dönemi Türk tiyatrosunda, yerli yazar/eser nitelemesini kişiliğinde ve eserlerinde temsil eden isimlerden biri olan Cevat Fehmi BAŞKUT, muhabirlikten yazı işleri müdürlüğüne uzanan, Vakit, Son Posta ve Cumhuriyet gazetelerindeki mesleki formasyonunu ve birikimini tiyatro yazarlığında büyük ölçüde kullanmıştır. Gazetecilik deneyimi ve birikimi ile Muhsin ERTUĞRUL’a olan hayranlığı ve yakınlığı onun ‘tiyatro’ yazarlığını öne çıkarmış, hemen hepsi İstanbul Şehir Tiyatroları ve Devlet Tiyatroları sahnelerinde sıklıkla sergilenmiş oyunları büyük ilgi görmüş ve tiyatronun geniş halk kitlelerince benimsenmesinde işlevsel bir rol oynamıştır.
Toplumda yaşanan kültürel ve sosyal değişimin ortaya çıkardığı etkileşimi ve bunun olumlu-olumsuz yansımalarını kurgu ve kişiler düzleminde işleyerek sosyal eleştiri getirmeğe çalışan ve asıl önemlisi etik sonuçlar çıkaran yaklaşım biçimi, Cevat Fehmi tiyatrosunun karakteristiğini oluşturur.
Yurt dışında sergilenen ilk Türk tiyatro eseri ünvanına sahip olan ‘Paydos’, Rumca uyarlaması ile 65 kez Atina’da, ‘Göç’ ise eski Sovyetler Birliği’nin değişik sahneleri, özellikle Azerbaycan-Bakü Akademik Dram Tiyatrosu’nda uzun süreler sahnede kalmıştır.
Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosu Cevat Fehmi Başkut ve oyunları Sosyal eleştiri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 5 Sayı: 7 |