BibTex RIS Kaynak Göster

La Structure Des Cérémonies Du Mevlid

Yıl 2006, Cilt: 7 Sayı: 12, 38 - 63, 01.12.2006

Öz

Les cérémonies religieuses sont l’un des élements qui permettent de définir la vie religieuse d’une société humaine. Néanmoins, elles contiennent aussi les informations sur les croyances religieuses de la société humaine; les aspects des croyances dans la vie quotidienne, la compréhension du sacré, la diversité des liens entre l’individu et l’espace sacré, les valeurs morales et religieuses, les rôles sociaux et l’ordre hiérarchique, les modèls de la comunication, les systèmes des normes et des symboles. En resumé, les cérémonies religieuses exemplifient la manière de vivre d’une société humaine. Ces informations sont obtenues par l’analyse de la structure des cérémonies. La structure est formée par l’alignement des rites qui sont des répétitions des gestes symboliques accompagnées par les expressions formulaires.
Les cérémonies du Mevlid ont une grande importance dans la vie religieuse des sociétés Turques et musulmanes. À ce travail, est étudiée la structure extérieure composée par la subordination des étapes de préparation, commencement, présentation, fın et la structure intérieure composée des rites répétés à chaque étapes.

Kaynakça

  • AÇIKEL, Selma (1999), (Ankara/Kızılcahamam, 198, hâfız) ile 6 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • AĞYAR, Emine (1999), (Ankara/Kızılcahamam, 1956, hâfız) ile 26 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • AKARPINAR, Bahar (2006), “Vesiletü’n Necat ve Mevlit Geleneği”, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, I: 621-629.
  • AND, Metin (2003), Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BOUTTES, Jean Louis (1981), “L’Animal Mauve”, Traverses, 21/22: 49-56.
  • CAZENEUVE, Jean (1971), Sociologie Du Rite, Paris: PUF.
  • DURKHEİM, Emile (1961), The Elementary Forms of The Religious Life, New York: Collier Books.
  • ERGİNER, Gürbüz (1997), Kurban – Kurbanın Kökenleri ve Anadolu’da Kanlı Kurban Ritüelleri, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • GLOCK, Charles Y. (1998), “Dindarlığın Boyutları Üzerine”, Din Sosyolojisi, (Derleyenler: Y. Aktay ve M. E. Köktaş), İstanbul: Vadi Yayınları, 252-274.
  • GÜLER, Halil (1999), (Ankara/Kızılcahamam, 1944, hâfız – imam - hatip) ile 5 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • GÜNAY, Ünver (2000), Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • HOCART, A. M. (1973), Le Mythe Sorcier, Paris: Payot.
  • HOWELLS, W. (1950), Les Païns, Paris: Payot.
  • KOMİSYON (1999), “Manevi Mucize Olan Kur’an Mucizesi”, İlmihal, İstanbul: Divantaş Yayınları, 115-116.
  • KONT, Mustafa (1999), (Kayseri/Develi, 1945, hâfız – imam – hatip) ile 16 Nisan 1999 tarihinde yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • KUMAŞ, Kurban(1999), (Ankara/Kızılcahamam, 1954, hâfız – imam - hatip) ile 7 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • Mevlid (Vesilet-ün Necât) Süleyman Çelebi (1990), (Hazırlayan F.K. Timurtaş), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MONTESANO, Marc (1981), “Scenario Pour Une Ceremonie İmpossible”, Traverses, 21/22: 205-213.
  • OKUR, Yaşar (1962), Atatürk ve İslam Dini, İstanbul: Sıralar Matbaası.
  • ÖZBUDUN, Sibel (1997), Ayinden Törene, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • ÖZEL, Ahmet (2004), “Mevlid”, İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, V: 475-479.
  • PEKOLCAY, Neclâ (1993), Mevlid, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • RAPPARORT, Roy A. (1997), “Ritüel”, (Çeviren: K. Korkmaz), Milli Folklor Milletler Arası Folklor Dergisi, V, 33: 106-111.
  • SİGGINS, Lorraine D. (1983), “Psychoanalysis and Ritual”, Psychiatry, 46: 2-15.
  • TEKİN, Şinasi (1963), “Uygurlarda Sevab Tevcihi Âdeti ve İslâmlıktaki Mevlid Duası”, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 12: 233-245.
  • TURNER, Victor W. (1982), From Ritual To Theater: The Human Seriousness Of Play, New York.
  • WACH, Joachim (1982), Din Sosyolojisi, (Çeviren: G. Tümer), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.

Mevlid Törenlerinin Yapısı

Yıl 2006, Cilt: 7 Sayı: 12, 38 - 63, 01.12.2006

Öz

Dinî törenler toplumun dinî hayatını tanımlamayı sağlayan öğelerden biridir. Bununla birlikte dinî törenler, toplumun dinî inançlarını, inancın günlük hayat içindeki görünümlerini, kutsal anlayışını, birey ve kutsal alan bağının çeşitliliğini, ahlâkî ve dinî değerleri, sosyal rolleri ve hiyerarşik düzeni, bireyler arası iletişim modellerini, normlar ve semboller sistemini kısaca, toplumun yaşam tarzını örneklendirirler. Tüm bu bilgiler, dinî törenin yapısının çözümlenmesiyle elde edilebilir. Yapı, sözel formeller eşliğinde tekrarlanan sembolik kalıp davranışlar olan ritlerin diziliminden meydana gelir.
Bu çalışmada, Müslüman Türklerin dinî hayatında önemli bir yer kazanan mevlid uygulamalarının hazırlık, başlangıç, icra ve bitiş aşamalarından meydana gelen dış yapısı ve her aşamada belirli bir düzenle tekrarlanan ritler incelenmiştir.

Kaynakça

  • AÇIKEL, Selma (1999), (Ankara/Kızılcahamam, 198, hâfız) ile 6 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • AĞYAR, Emine (1999), (Ankara/Kızılcahamam, 1956, hâfız) ile 26 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • AKARPINAR, Bahar (2006), “Vesiletü’n Necat ve Mevlit Geleneği”, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, I: 621-629.
  • AND, Metin (2003), Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BOUTTES, Jean Louis (1981), “L’Animal Mauve”, Traverses, 21/22: 49-56.
  • CAZENEUVE, Jean (1971), Sociologie Du Rite, Paris: PUF.
  • DURKHEİM, Emile (1961), The Elementary Forms of The Religious Life, New York: Collier Books.
  • ERGİNER, Gürbüz (1997), Kurban – Kurbanın Kökenleri ve Anadolu’da Kanlı Kurban Ritüelleri, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • GLOCK, Charles Y. (1998), “Dindarlığın Boyutları Üzerine”, Din Sosyolojisi, (Derleyenler: Y. Aktay ve M. E. Köktaş), İstanbul: Vadi Yayınları, 252-274.
  • GÜLER, Halil (1999), (Ankara/Kızılcahamam, 1944, hâfız – imam - hatip) ile 5 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • GÜNAY, Ünver (2000), Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • HOCART, A. M. (1973), Le Mythe Sorcier, Paris: Payot.
  • HOWELLS, W. (1950), Les Païns, Paris: Payot.
  • KOMİSYON (1999), “Manevi Mucize Olan Kur’an Mucizesi”, İlmihal, İstanbul: Divantaş Yayınları, 115-116.
  • KONT, Mustafa (1999), (Kayseri/Develi, 1945, hâfız – imam – hatip) ile 16 Nisan 1999 tarihinde yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • KUMAŞ, Kurban(1999), (Ankara/Kızılcahamam, 1954, hâfız – imam - hatip) ile 7 Nisan 1999 tarihinde Ankara’da yapılan mülâkatın ses kaydı ve deşifre metni RBA arşivindedir.
  • Mevlid (Vesilet-ün Necât) Süleyman Çelebi (1990), (Hazırlayan F.K. Timurtaş), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MONTESANO, Marc (1981), “Scenario Pour Une Ceremonie İmpossible”, Traverses, 21/22: 205-213.
  • OKUR, Yaşar (1962), Atatürk ve İslam Dini, İstanbul: Sıralar Matbaası.
  • ÖZBUDUN, Sibel (1997), Ayinden Törene, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • ÖZEL, Ahmet (2004), “Mevlid”, İslam Ansiklopedisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, V: 475-479.
  • PEKOLCAY, Neclâ (1993), Mevlid, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • RAPPARORT, Roy A. (1997), “Ritüel”, (Çeviren: K. Korkmaz), Milli Folklor Milletler Arası Folklor Dergisi, V, 33: 106-111.
  • SİGGINS, Lorraine D. (1983), “Psychoanalysis and Ritual”, Psychiatry, 46: 2-15.
  • TEKİN, Şinasi (1963), “Uygurlarda Sevab Tevcihi Âdeti ve İslâmlıktaki Mevlid Duası”, Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 12: 233-245.
  • TURNER, Victor W. (1982), From Ritual To Theater: The Human Seriousness Of Play, New York.
  • WACH, Joachim (1982), Din Sosyolojisi, (Çeviren: G. Tümer), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

R. Bahar Akarpınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2006
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 7 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Akarpınar, R. B. . (2006). Mevlid Törenlerinin Yapısı. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 7(12), 38-63.
AMA Akarpınar RB. Mevlid Törenlerinin Yapısı. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. Aralık 2006;7(12):38-63.
Chicago Akarpınar, R. Bahar. “Mevlid Törenlerinin Yapısı”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 7, sy. 12 (Aralık 2006): 38-63.
EndNote Akarpınar RB (01 Aralık 2006) Mevlid Törenlerinin Yapısı. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 7 12 38–63.
IEEE R. B. . Akarpınar, “Mevlid Törenlerinin Yapısı”, Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 12, ss. 38–63, 2006.
ISNAD Akarpınar, R. Bahar. “Mevlid Törenlerinin Yapısı”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 7/12 (Aralık 2006), 38-63.
JAMA Akarpınar RB. Mevlid Törenlerinin Yapısı. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. 2006;7:38–63.
MLA Akarpınar, R. Bahar. “Mevlid Törenlerinin Yapısı”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 12, 2006, ss. 38-63.
Vancouver Akarpınar RB. Mevlid Törenlerinin Yapısı. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. 2006;7(12):38-63.