BibTex RIS Kaynak Göster

Kadın Kumlar'dan Göçerevli Türkmenler'de "Ebelik" Kurumu'na Dönüşüm

Yıl 2007, Cilt: 8 Sayı: 13, 60 - 71, 01.06.2007

Öz

Kaynakça

  • ACIPAYAMLI, Orhan. (1974), Türkiye’de Doğumla İlgili Adet ve İnanmaların Etnolojik Etüdü, Ankara.
  • AKARPINAR, R. Bahar. (2000). “Anadolu’da Çok Tanrılı Dinler Döneminde Görülen Bereket Törenleri”. Türkbilig 2000/ 1. Ankara: 178-184.
  • ATALAY Besim (çev), ( 1992). Divanü Lügat-it Türk, Cilt l-III. Ankara: TDK Yayınları.
  • BACON, E. Elizabeth. (t.y.), Esir Orta Asya, (Çeviren. Tansu Say). Tercüman 1001 Temel Eser.
  • BAYAT, Fuzuli, (2004), Türk Şaman Metinleri (Efsane ve Memoratlar), Ankara: Piramit Yayınları.
  • ........... . (2006), Ana Hatlanyla Türk Şamanlığı, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • BEYDİLİ, Celal, (2004), Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük. (Çeviren: Eren Ercan), Ankara: Yurt Yayınları.
  • BULUÇ, Saadettin, (1948). “Şamanizmin Menşei ve inkişafı Hakkında”, Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. 2. Sayı 3-4. lstanbul.
  • ........... . (1979). “Şaman”. İslam Ansiklopedisi. Cilt XI, İstanbul.
  • ÇOBANOĞLU. Özkul, (2001), Türk Dünyası Ortak Edebiyat Tarihi (İçinde Türk Mitolojisi Bölümü). Cilt I, Ankara: AKM Yayınları.
  • Ebem Kuşağının Fadime Ana kuşağı olduğuna dair halk inancı Dr.Yaşar Kalafat’ın son
  • saha çalışmalarında ulaştığı bilgilerden olup kendisiyle 29.5.2006 tarihli görüşmemizde
  • edindiğimiz bilgidir.
  • KADıN KAMLAR’DAN GÖÇEREVLİ TÜRKMENLER’DE “EBELİK” KURUMU’NA DÖNÜŞUM
  • ............ (2003). “Kağanlık ve Kamlık Kurumları Arasındaki Çekişmenin Türk Mitolojisine Yansıması Problematiğinde Yöntem Sorunları”, Bilig. Sayı 27: 21-45.
  • DOĞANER, Ali. (2006), Osmaniye Yöresi’nde Yaşayan Ulaşlı Türkmenlerinin Geçiş Törenleri, Hacettepe Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ELİADE, Mircea, (1990), Dinin Anlam ve Sosyal Fonksiyonu, (Çev. Mehmet Aydın), Ankara.
  • ........... , (1991). Kutsal ve Dindışı, (Çeviren: Mehmet Ali Kılıçbay), Ankara.
  • ............ (1993), Mitlerin Özellikleri, (Çeviren: Sema Rifat), Ankara: Simavi Yayınları.
  • GÜNAY, Ünver, Harun GÜNGÖR, (1998), Türk Din Tarihi,Laçin Yayınları Kayseri
  • GÜNGÖR, Harun. (2006), “Şamanizm", İslam Ansiklopedisi, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları (Baskıda).
  • İNAN, Abdulkadir, (2000), Şamanizm, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • KALAFAT, Yaşar, (1999), Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançları İzleri. Ankara: AKM Yayınları.
  • ........... , (2006), “'Anadolu'da Ulu Kadın Kişiler ve Halk İnançıları, Yörtürk Fikir, Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı 65, Ankara: 3- 14.
  • MARSHALL, Gordon, (1999), Sosyoloji Sözlüğü. (Çeviren. Osman Akınhay - Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
  • ÖGEL, Bahaeddin, (1984), İslamiyetten önceki Türk Kültür Tarihi, Ankara.
  • ÖZCAN, Tarık, (2003), "Oğuz Kağan Destanı’nın Kahramanlık Mitosu Bakımından Çözümlenmesi”, Milli Folklor, Sayı 57: 76-81.
  • ÖZDEMİR, Nebi, (2001). “Bilim ve Teknolojideki Gelişmelerin Köy Seyirlik Oyunlarına Etkisi”, Milli Folklor. Sayı 51: 119-129
  • SELÇUK, Ali, (2004), Tahtacılar, Mersin Tahtacıları Üzerine Bir Araştırma, İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • SEVİNÇ, Nejdet, (1987), Eski Türklerde Kadın ve Aile, İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • TANYU, Hikmet, (1982), “Fatma Anamız ve El İle İlgili İnançlar Üzerine Kısa Bir Araştırma”, II. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, Cilt: İV. Ankara.
  • TIETZE, Andreas, (2002), Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lügati, C. l, İstanbul: Simurg Yayınları.
  • Türkçe Sözlük (2005), Ankara: TDK yayınları.
  • ÜÇER, Müjgan, (1976), “Anadolu Folklorunda “Fadime Ana’”, Türk Folkloru Araştırmaları Yıllığı 1975, Ankara.
  • ........... , (1981), “Anadolu Folklorunda "Fadime Ana 11", Türk Folkloru Araştırmaları 1981/1.
  • YILDIRIM, Dursun, (1999), “Dede Korkut’tan Ozan Barış’a Dönüşüm”. Türk Dili, Sayı 570, Haziran.
  • ........... , (2000), “Türk Sözel Kültüründe Süreklilik <Osmanlı Hanedanlığı Dönemi’nden Cumhuriyete>”, Türkbilig 2000/1, Ankara: 32-44
  • YILMAZ, Ayfer. (2004), “Türk Kültüründe Kadın”, Milli Folklor, Sayı 61: 111-124
  • YONG-Song Li, (1999), Türk Dillerinde Akrabalık Adları, İstanbul: Simurg Yayınları.

Kadın Kumlar'dan Göçerevli Türkmenler'de "Ebelik" Kurumu'na Dönüşüm

Yıl 2007, Cilt: 8 Sayı: 13, 60 - 71, 01.06.2007

Öz

Transformatian from the Female Shamans to the Midwifery
Institution in N omadie Turkmens

Kaynakça

  • ACIPAYAMLI, Orhan. (1974), Türkiye’de Doğumla İlgili Adet ve İnanmaların Etnolojik Etüdü, Ankara.
  • AKARPINAR, R. Bahar. (2000). “Anadolu’da Çok Tanrılı Dinler Döneminde Görülen Bereket Törenleri”. Türkbilig 2000/ 1. Ankara: 178-184.
  • ATALAY Besim (çev), ( 1992). Divanü Lügat-it Türk, Cilt l-III. Ankara: TDK Yayınları.
  • BACON, E. Elizabeth. (t.y.), Esir Orta Asya, (Çeviren. Tansu Say). Tercüman 1001 Temel Eser.
  • BAYAT, Fuzuli, (2004), Türk Şaman Metinleri (Efsane ve Memoratlar), Ankara: Piramit Yayınları.
  • ........... . (2006), Ana Hatlanyla Türk Şamanlığı, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • BEYDİLİ, Celal, (2004), Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük. (Çeviren: Eren Ercan), Ankara: Yurt Yayınları.
  • BULUÇ, Saadettin, (1948). “Şamanizmin Menşei ve inkişafı Hakkında”, Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi. 2. Sayı 3-4. lstanbul.
  • ........... . (1979). “Şaman”. İslam Ansiklopedisi. Cilt XI, İstanbul.
  • ÇOBANOĞLU. Özkul, (2001), Türk Dünyası Ortak Edebiyat Tarihi (İçinde Türk Mitolojisi Bölümü). Cilt I, Ankara: AKM Yayınları.
  • Ebem Kuşağının Fadime Ana kuşağı olduğuna dair halk inancı Dr.Yaşar Kalafat’ın son
  • saha çalışmalarında ulaştığı bilgilerden olup kendisiyle 29.5.2006 tarihli görüşmemizde
  • edindiğimiz bilgidir.
  • KADıN KAMLAR’DAN GÖÇEREVLİ TÜRKMENLER’DE “EBELİK” KURUMU’NA DÖNÜŞUM
  • ............ (2003). “Kağanlık ve Kamlık Kurumları Arasındaki Çekişmenin Türk Mitolojisine Yansıması Problematiğinde Yöntem Sorunları”, Bilig. Sayı 27: 21-45.
  • DOĞANER, Ali. (2006), Osmaniye Yöresi’nde Yaşayan Ulaşlı Türkmenlerinin Geçiş Törenleri, Hacettepe Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ELİADE, Mircea, (1990), Dinin Anlam ve Sosyal Fonksiyonu, (Çev. Mehmet Aydın), Ankara.
  • ........... , (1991). Kutsal ve Dindışı, (Çeviren: Mehmet Ali Kılıçbay), Ankara.
  • ............ (1993), Mitlerin Özellikleri, (Çeviren: Sema Rifat), Ankara: Simavi Yayınları.
  • GÜNAY, Ünver, Harun GÜNGÖR, (1998), Türk Din Tarihi,Laçin Yayınları Kayseri
  • GÜNGÖR, Harun. (2006), “Şamanizm", İslam Ansiklopedisi, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları (Baskıda).
  • İNAN, Abdulkadir, (2000), Şamanizm, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • KALAFAT, Yaşar, (1999), Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançları İzleri. Ankara: AKM Yayınları.
  • ........... , (2006), “'Anadolu'da Ulu Kadın Kişiler ve Halk İnançıları, Yörtürk Fikir, Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı 65, Ankara: 3- 14.
  • MARSHALL, Gordon, (1999), Sosyoloji Sözlüğü. (Çeviren. Osman Akınhay - Derya Kömürcü), Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
  • ÖGEL, Bahaeddin, (1984), İslamiyetten önceki Türk Kültür Tarihi, Ankara.
  • ÖZCAN, Tarık, (2003), "Oğuz Kağan Destanı’nın Kahramanlık Mitosu Bakımından Çözümlenmesi”, Milli Folklor, Sayı 57: 76-81.
  • ÖZDEMİR, Nebi, (2001). “Bilim ve Teknolojideki Gelişmelerin Köy Seyirlik Oyunlarına Etkisi”, Milli Folklor. Sayı 51: 119-129
  • SELÇUK, Ali, (2004), Tahtacılar, Mersin Tahtacıları Üzerine Bir Araştırma, İstanbul: Yeditepe Yayınları.
  • SEVİNÇ, Nejdet, (1987), Eski Türklerde Kadın ve Aile, İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • TANYU, Hikmet, (1982), “Fatma Anamız ve El İle İlgili İnançlar Üzerine Kısa Bir Araştırma”, II. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, Cilt: İV. Ankara.
  • TIETZE, Andreas, (2002), Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lügati, C. l, İstanbul: Simurg Yayınları.
  • Türkçe Sözlük (2005), Ankara: TDK yayınları.
  • ÜÇER, Müjgan, (1976), “Anadolu Folklorunda “Fadime Ana’”, Türk Folkloru Araştırmaları Yıllığı 1975, Ankara.
  • ........... , (1981), “Anadolu Folklorunda "Fadime Ana 11", Türk Folkloru Araştırmaları 1981/1.
  • YILDIRIM, Dursun, (1999), “Dede Korkut’tan Ozan Barış’a Dönüşüm”. Türk Dili, Sayı 570, Haziran.
  • ........... , (2000), “Türk Sözel Kültüründe Süreklilik <Osmanlı Hanedanlığı Dönemi’nden Cumhuriyete>”, Türkbilig 2000/1, Ankara: 32-44
  • YILMAZ, Ayfer. (2004), “Türk Kültüründe Kadın”, Milli Folklor, Sayı 61: 111-124
  • YONG-Song Li, (1999), Türk Dillerinde Akrabalık Adları, İstanbul: Simurg Yayınları.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ruhi Ersoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 8 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Ersoy, R. . (2007). Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de "Ebelik" Kurumu’na Dönüşüm. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 8(13), 60-71.
AMA Ersoy R. Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de "Ebelik" Kurumu’na Dönüşüm. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. Haziran 2007;8(13):60-71.
Chicago Ersoy, Ruhi. “Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de ‘Ebelik’”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 8, sy. 13 (Haziran 2007): 60-71.
EndNote Ersoy R (01 Haziran 2007) Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de "Ebelik" Kurumu’na Dönüşüm. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 8 13 60–71.
IEEE R. . Ersoy, “Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de ‘Ebelik’”, Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 13, ss. 60–71, 2007.
ISNAD Ersoy, Ruhi. “Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de ‘Ebelik’”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi 8/13 (Haziran 2007), 60-71.
JAMA Ersoy R. Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de "Ebelik" Kurumu’na Dönüşüm. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. 2007;8:60–71.
MLA Ersoy, Ruhi. “Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de ‘Ebelik’”. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 13, 2007, ss. 60-71.
Vancouver Ersoy R. Kadın Kumlar’dan Göçerevli Türkmenler’de "Ebelik" Kurumu’na Dönüşüm. Türkbilig / Türkoloji Araştırmaları Dergisi. 2007;8(13):60-71.