İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavlarında Çocuk Diş Hekimliği Soruları Hangi Konularda Dağılım Gösteriyor?

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 3, 140 - 146, 10.11.2025
https://doi.org/10.58711/turkishjdentres.vi.1618758

Öz

Amaç: Bilimsel gelişmeler diş hekimliğinde hem teorik hem de klinik uygulamalar bakımından farklılaşmalara neden olduğu için, diş hekimliğinde uzmanlaşma önemli bir hale gelmiştir. Bu çalışmada, Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı’na (DUS) girecek diş hekimlerinin sınava hazırlık
süreçlerine yardımcı olabilmek için son 10 yılda çıkan DUS Çocuk Diş Hekimliği sorularının incelenmesi amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, son 10 yılda sorulmuş olan 128 adet DUS Çocuk Diş Hekimliği sorusunu içerecek şekilde planlanmıştır. Konuların sınıflandırılması Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nin (ÖSYM) kaynakları incelenerek oluşturulmuştur. Buna göre incelenen soruların konular ve
yıllara göre nasıl dağılım gösterdiği incelenmiştir.
Bulgular: Çalışma sonucu elde edilen veriler incelendiğinde, en fazla sorunun dişlerin gelişim anomalileri
(%13,28) konusundan sorulduğu, en az sayıda soru sorulan konuların ise; genç sürekli dişlerde endodontik tedaviler (%0,78), çocukluk dönemi hastalıklarının ağız içi belirtileri (%0,78), çocuklarda sistemik hastalıkların ağız içi bulguları (%0,78) ve süt dişlerinin morfolojik ve histolojik özellikleri
(%0,78) olduğu gözlenmiştir.
Sonuç: Gerçekleştirilmiş olan 13 adet Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı tek tek ele alınıp incelendiğinde, sınavlarda soruların çıkmış olduğu konu başlıklarının değişkenlik gösterdiği saptanmıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar, diş hekimlerinin sınava hazırlık

Kaynakça

  • 1. Efeoğlu A, Erdemir AD, Öncel Ö. Başlangıçtan Günümüze Diş Hekimliği. İstanbul; Nobel Tıp Kitabevleri: 2000. s.1.
  • 2. 11.4.1928 Tarih ve 1219 Sayılı Tababet ve Şuabatı San ’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun. İkinci Fasıl: Diş Tabipleri, Ek Madde 14 (6.4.2011) ve Ek 1.
  • 3. Whitehouse NH. Establishing a standard training pathway for the dental specialities in the European community- is there a simple way forward? Int Dent J 1996;46:113-6.
  • 4. Çulhaoğlu AK, Kılıçarslan MA, Deniz KZ. Diş hekimliğinde uzmanlık sınavının farklı eğitim seviyelerdeki algı ve tercih durumlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniv Diş Hek Fak Derg 2021;31(3):420-6.
  • 5. 26.04.2014 Tarihli Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği.
  • 6. Kutanis RÖ, Tunç T, Tunç M. Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavını (TUS) nasıl algılıyor? Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 2011;11:1991-2004.
  • 7. Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı Hakkında Bilgiler. Ölçme,Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. https://www.osym.gov.tr/TR,8872/hakkinda.html
  • 8. Brondani M, Ardenghi D, Mariño RJ. Dental specialties: how to choose yours. Career Paths in Oral Health: Springer; 2018:79-92.
  • 9. Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Sınavı Çıkmış Soruları. Ölçme,Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. https:// www.osym.gov.tr/TR,15070/dus-cikmis-sorular.html
  • 10. Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavının Hazırlık Aşamasında Kullanılan Kitaplar. Ölçme,Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı.https://www.osym.gov.tr/ Eklenti/2568,dus-kaynaklar-07062013pdf.pdf?0
  • 11. Diş çürüğü ve diş sert dokuları. Turkiye Klinikleri J Restor Dent-Special Topics 2016;2(1):5-8.Çulhaoğlu AK, Kılıçarslan MA, Deniz KZ.
  • 12. Arslan ZB, Yıldız DB, Yaşar F. Dental anomali görülme sıklığının digital panoramik radyografi ile değerlendirilmesi. Selcuk Dent J 2019;6(3):359-65.
  • 13. Mezunı̇yet Öncesı̇ Dı̇ş Hekı̇mlı̇ğı̇ Eğı̇tı̇mı̇ Ulusal Çekı̇rdek Eğı̇tı̇m Programı-2021. Türk Diş Hekimleri Birliği.https:// www.tdb.org.tr/userfiles/files/DDK-EAK-DUCEP-2021- TASLAK-DOKUMANI-30_09_2021-1.pdf
  • 14. Shalish M, Peck S, Wasserstein A, Peck L. Increased occurrence of dental anomalies as- sociated with infraocclusion of deciduous molars. Angle Orthod 2010; 80: 440-5.
  • 15. Braham RL, Morris ME. Text book of Pediatric Dentistry. 1 sted. Baltimore, Md: Williams and Wilkins 1980;329-31.
  • 16. Martens LC, Rajasekharan S, Jacquet W, Vanden- bulcke JD, Van Acker JWG, Cauwels RGEC. Paediatric dental emergencies: a retrospective study and a proposal for definition and guide- lines including pain management. Eur Arch Paediatr Dent 2018; 19:245-53.
  • 17. Bakke M, Bergendal B, McAllister A, Sjogreen L, Asten P. Development and evaluation of a comprehensive screening for orofacial dysfunction. J Swedish dental journal. 2007;31(2):75- 84.
  • 18. D'Onofrio L. Oral dysfunction as a cause of malocclusion. Orthodontics & craniofacial research. 2019;22 Suppl 1:43- 8.
  • 19. Fuks AB. Pulp therapy for the primary and young permanent dentitions. Dental clinics of North America. 2000;44(3):571- 96, vii.
  • 20. Pieper K, Dressler S, Heinzel-Gutenbrunner M, Neuhäuser A, Krecker M, Wunderlich K et al. The influence of social status on pre-school children's eating habits, caries experience and caries prevention behavior. Int J Public Health 2011; 13. [Epub ahead of print].
  • 21. Academy Report. Periodontal disease of children and adolescents. J Periodontol 2003;74:1696-704.
  • 22. Acartürk M. Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında Sorulan Restoratif Diş Tedavisi Sorularının İncelenmesi. Selcuk Dental Journal 2023;10(3):565-9.
  • 23. Aşık A, Kuru E. Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında Sorulan Pedodonti Sorularının Konu Dağılımının Retrospektif İncelenmesi. Selçuk Dental Journal 2024;30(4):595-602

What are the Distributions of Pediatric Dentistry Questions in Dentistry Specialization Education Entrance Exams?

Yıl 2025, Cilt: 4 Sayı: 3, 140 - 146, 10.11.2025
https://doi.org/10.58711/turkishjdentres.vi.1618758

Öz

Objective: Specialization in dentistry has become important as scientific developments have caused differences in both theoretical and clinical practices in dentistry. In this study, it is aimed to examine the DUS Pediatric Dentistry questions that have been asked in the last 10 years in order to help dentists
who will take the Dentistry Specialty Training Entrance Exam (DUS) in their preparation process.
Material and Method: 128 DUS questions asked in the last 10 years of the study were planned to be included in the scope of Pediatric Dentistry. The classification of subjects is carried out by examining the resources of the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). Accordingly, according to the
questions examined and how it is distributed over the years.
Results: When the data obtained as a result of the study were examined, it was seen that the most questions were asked about dental development anomalies (13.28%), while the subjects with the least number of questions were asked; endodontic
treatments in young permanent teeth (0.78%), intraoral symptoms of childhood diseases (0.78%), intraoral findings of systemic diseases in children (0.78%) and morphological and
histological features of primary teeth (0.78%).
Conclusion: When the 13 Dentistry Specialty Education Entrance Exams were examined one by one, it was determined that the topics on which the questions were asked in the exams varied. The results obtained from this study will allow dentists to develop strategies during the exam preparation process.

Kaynakça

  • 1. Efeoğlu A, Erdemir AD, Öncel Ö. Başlangıçtan Günümüze Diş Hekimliği. İstanbul; Nobel Tıp Kitabevleri: 2000. s.1.
  • 2. 11.4.1928 Tarih ve 1219 Sayılı Tababet ve Şuabatı San ’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun. İkinci Fasıl: Diş Tabipleri, Ek Madde 14 (6.4.2011) ve Ek 1.
  • 3. Whitehouse NH. Establishing a standard training pathway for the dental specialities in the European community- is there a simple way forward? Int Dent J 1996;46:113-6.
  • 4. Çulhaoğlu AK, Kılıçarslan MA, Deniz KZ. Diş hekimliğinde uzmanlık sınavının farklı eğitim seviyelerdeki algı ve tercih durumlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniv Diş Hek Fak Derg 2021;31(3):420-6.
  • 5. 26.04.2014 Tarihli Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği.
  • 6. Kutanis RÖ, Tunç T, Tunç M. Tıpta uzmanlık eğiticileri ve uzmanlık öğrencileri tıpta uzmanlık sınavını (TUS) nasıl algılıyor? Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 2011;11:1991-2004.
  • 7. Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı Hakkında Bilgiler. Ölçme,Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. https://www.osym.gov.tr/TR,8872/hakkinda.html
  • 8. Brondani M, Ardenghi D, Mariño RJ. Dental specialties: how to choose yours. Career Paths in Oral Health: Springer; 2018:79-92.
  • 9. Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Sınavı Çıkmış Soruları. Ölçme,Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. https:// www.osym.gov.tr/TR,15070/dus-cikmis-sorular.html
  • 10. Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavının Hazırlık Aşamasında Kullanılan Kitaplar. Ölçme,Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı.https://www.osym.gov.tr/ Eklenti/2568,dus-kaynaklar-07062013pdf.pdf?0
  • 11. Diş çürüğü ve diş sert dokuları. Turkiye Klinikleri J Restor Dent-Special Topics 2016;2(1):5-8.Çulhaoğlu AK, Kılıçarslan MA, Deniz KZ.
  • 12. Arslan ZB, Yıldız DB, Yaşar F. Dental anomali görülme sıklığının digital panoramik radyografi ile değerlendirilmesi. Selcuk Dent J 2019;6(3):359-65.
  • 13. Mezunı̇yet Öncesı̇ Dı̇ş Hekı̇mlı̇ğı̇ Eğı̇tı̇mı̇ Ulusal Çekı̇rdek Eğı̇tı̇m Programı-2021. Türk Diş Hekimleri Birliği.https:// www.tdb.org.tr/userfiles/files/DDK-EAK-DUCEP-2021- TASLAK-DOKUMANI-30_09_2021-1.pdf
  • 14. Shalish M, Peck S, Wasserstein A, Peck L. Increased occurrence of dental anomalies as- sociated with infraocclusion of deciduous molars. Angle Orthod 2010; 80: 440-5.
  • 15. Braham RL, Morris ME. Text book of Pediatric Dentistry. 1 sted. Baltimore, Md: Williams and Wilkins 1980;329-31.
  • 16. Martens LC, Rajasekharan S, Jacquet W, Vanden- bulcke JD, Van Acker JWG, Cauwels RGEC. Paediatric dental emergencies: a retrospective study and a proposal for definition and guide- lines including pain management. Eur Arch Paediatr Dent 2018; 19:245-53.
  • 17. Bakke M, Bergendal B, McAllister A, Sjogreen L, Asten P. Development and evaluation of a comprehensive screening for orofacial dysfunction. J Swedish dental journal. 2007;31(2):75- 84.
  • 18. D'Onofrio L. Oral dysfunction as a cause of malocclusion. Orthodontics & craniofacial research. 2019;22 Suppl 1:43- 8.
  • 19. Fuks AB. Pulp therapy for the primary and young permanent dentitions. Dental clinics of North America. 2000;44(3):571- 96, vii.
  • 20. Pieper K, Dressler S, Heinzel-Gutenbrunner M, Neuhäuser A, Krecker M, Wunderlich K et al. The influence of social status on pre-school children's eating habits, caries experience and caries prevention behavior. Int J Public Health 2011; 13. [Epub ahead of print].
  • 21. Academy Report. Periodontal disease of children and adolescents. J Periodontol 2003;74:1696-704.
  • 22. Acartürk M. Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında Sorulan Restoratif Diş Tedavisi Sorularının İncelenmesi. Selcuk Dental Journal 2023;10(3):565-9.
  • 23. Aşık A, Kuru E. Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında Sorulan Pedodonti Sorularının Konu Dağılımının Retrospektif İncelenmesi. Selçuk Dental Journal 2024;30(4):595-602
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Diş Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Cihangir 0009-0002-3393-5462

Hatice Zehra Bodur Güney 0000-0001-7416-3177

Musa Acartürk 0000-0002-7386-805X

Yayımlanma Tarihi 10 Kasım 2025
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2025
Kabul Tarihi 13 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Cihangir İ, Bodur Güney HZ, Acartürk M. Diş Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavlarında Çocuk Diş Hekimliği Soruları Hangi Konularda Dağılım Gösteriyor? J Turkish Dent Res. 2025;4(3):140-6.

Türk Diş Hekimliği Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Dergimize Diş Hekimliği alanından yayın kabulü yapılmaktadır. Diğer alanlardan gönderilen yayınlar değerlendirmeye alınmamaktadır.