Bu makale günümüzde Arap Yarımadası’nda varlığını sürdüren Vehhâbîliğin ortaya çıkış ve siyasi bir harekete dönüşmesinin Osmanlı tarihi kaynaklarındaki yerini incelemektedir. Yine bu makalede, Muhammed b. Abdilvehhâb’ın Suûd kabilesi şeyhi Muhammed b. Suûd’un himayesine girdiği ve onunla bir ittifak gerçekleştirdiği 1744/1745 senesinden, Mısır valisi Mehmet Ali Paşa oğlu İbrahim Paşa’nın 1819’da bu hareketi tenkil edip Necid’i tekrar Osmanlı bayrağı altına soktuğu tarihî süreçte yaşananların Osmanlı resmî yazışmaları ve kroniklerine nasıl yansıdığı analiz edilmeye çalışılacaktır. Böylece Vehhâbîliğin ve siyasi bir harekete öncülük eden aktivist yönünün, Osmanlı İmparatorluğu’nun merkez-çevre ilişkilerindeki yeri daha açık bir şekilde görülebilecektir.
Muhammed b. Abdilvehhâb (1702-1792)’ın fikirleri etrafında şekillenen Vehhâbî-Suûdî hareketi, Osmanlı İmparatorluğu’nun 18. yüzyıla kadar sürdürdüğü dinî ve siyasi geleneklere doğrudan bir meydan okumanın yanı sıra, hareketin doğduğu yer olan Arap Yarımadası’ndaki geleneksel dinî-siyasi kozmopolit yapıyı da değiştirme amacı taşımaktaydı. İslam’ın ilk saflığına dönme idealiyle Muhammed b. Abdilvehhâb 1744/1745 senesinden itibaren Suûd kabilesinin siyasi çatısı altında Osmanlı İmparatorluğu’na karşı bir kıyamın dinî teorisyeni olmuştur. Şüphesiz Vehhâbî-Suûdî kıyamı, aynı yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nun farklı yerlerinde meydana gelen ayaklanmalardan sadece biridir. Ancak bunu diğerlerinden, örneğin Pazvandoğlu, Tirsinikli ya da Sırp isyanlarından ayıran özellikleri, devletin belgelerine ve dönemin kroniklerine yansıyan dilden anlamak mümkün olmaktadır.
Vehhâbî Muhammed b. Abdilvehhâb Suûd Osmanlı İmparatorluğu İslam
This article examines the importance of the emergence of Wahabism, which is still present in the Arabian Peninsula, and its turn into a political movement in the Ottoman historical sources. Furthermore, it will be analyzed how the historical process s tarting from 1744/1745 when Muhammad b. Abd-al-Wahhab put himself under Muhammad b. Saud's care and carried out an alliance with him to the period when Ibrahim Pasha the son of Muhammad Ali Pasha governor of Egypt, suppressed the uprising and took Necid under the Ottoman flag again in 1819 was reflected in the Ottoman official correspondences and chronicles. Thus, the place of Wahabism and its activist aspect, pioneering a political movement, in the center-periphery relations of the Ottoman Empire will be vividly demonstrated.
The Wahabi-Saudi movement which was formed around Muhammad b. Abd- al-Wahhab (1702-1792)’s ideas, intented to change the conventional religious-political cosmopolitan structure in the Arabian Peninsula which was the birthplace of the movement along with a direct challenge to religious and political tradition that Ottoman Empire sustained until the 18th century. Muhammad b. Abd-al-Wahhab, with the idea of returning to the purity of the first era of Islam, became a religious theorist of an uprising against the Ottoman Empire after 1744/1745 under the political unity of Saudi tribe. It is plain that Wahabi-Saudi movement is just one of the uprisings that occurred in different parts of the Ottoman Empire in the same century. However, it is possible to understand the distinctive features of the mentioned movement from the others, for example Pazvandoğlu, Tirsinikli or Sırp rebellions, through the language reflected in the Ottoman offical documents and the chronicles of the period.
Wahaby Muhammad b. Abd-al-Wahab Saud the Ottoman Empire Islam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 17 Sayı: 17 |