Bu çalışmada Türkçe konuşan bireylerin ünlü uyumu kurallarına göre oluşturulmuş yapay bir dili deneyler aracılığıyla nasıl öğrendikleri incelenmektedir. Katılımcılar üç sınıfa ayrılmış, birinci gruba ünlü uyumu, ikinci gruba ünlü uyumsuzluğu ve üçüncü gruba da karışık sözcükler içeren yapay bir dil gösterilerek, ekranda gördükleri sözcükleri okumaları istenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular, katılımcıların hem ünlü uyumu hem de ünlü uyumsuzluğunu öğrendiklerini göstermiştir. Katılımcılar sesletim hatalarında bile gördükleri koşulun kurallarını korumuşlardır, örneğin ünlü uyumu grubundaki katılımcılar sesletim hatalarında da ünlü uyumu kurallarına uymuşlardır. Deneyin sonunda üç farklı gruptaki katılımcılara biri ünlü uyumu içeren biri içermeyen yirmi çift sözcük sunulup hangisinin deneyde gördükleri sözcüklere benzediği sorulmuştur. Bu bölümde de, ünlü uyumu görmüş olan katılımcılar ünlü uyumu içeren sözcükleri seçmişlerdir. Yapılan sesletim hataları ve verilerin incelenmesi sonucunda, ünlü uyumu ve hatta ünlü uyumsuzluğunun yapay bir dili öğrenmekte yardımcı bir olgu olduğu ortaya çıkmıştır.
Ünlü uyumu yapay dil edinimi sesletim konusundaki kısıtlamalar sesletim hataları Türkçe
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 14 Sayı: 14 |