Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYELİ AKADEMİSYENLERİN BAKIŞ AÇISINDAN TÜRKİYE-SURİYE İLİŞKİLERİ VE SIĞINMACILAR MESELESİ

Yıl 2016, Sayı: 24, 251 - 272, 12.08.2016

Öz

Suriye’de yaşanan iç gelişmeler sebebiyle Nisan 2011’den itibaren Türkiye’ye yönelik bir göç akını başlamıştır. Kısa sürede sayıları milyonlarla ifade edilen Suriyeli sığınmacılar, dış politikada olduğu gibi iç politikada da Türkiye’nin öncelikleri arasında yer almıştır. Suriyeli sığınmacılar hakkında literatürde birçok çalışma mevcutsa da Suriyeli sığınmacıların perspektifinden meseleyi değerlendiren çalışmalar ne yazık ki yeterli değildir. Çoğunluğu yardıma muhtaç olan Suriyeli sığınmacıların yalnızca küçük bir kısmı ekonomik bakımdan kendine yeterli ve meslek itibariyle de akademisyendir. Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki Yükseköğretim Kurumlarında görev yapan Suriyeli akademisyenlerinden perspektifinden Sığınmacılar meselesini ele almak; süreç boyunca yaşadıkları sorunları saptamak ve bu bağlamda Türkiye-Suriye ilişkilerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’deki üniversitelerde görev yapan 22 Suriyeli akademisyen oluşturmaktadır. Araştırmanın temel amacı kapsamında 20 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Araştırmada yer alan Suriyeli akademisyenlerle yapılan görüşmeler neticesinde Türkiye’de görev yapan Suriyeli akademisyenler tarafından; Türkiye’nin Suriye politikası olumlu bulunmaktadır; Suriyeliler, Türk milletinin misafirperverlik anlayışından dolayı Türkiye’ye gelmişlerdir; Türkiye’de yabancılar için yasal düzenleme yapılmasını istemektedirler; Türkiye’de çalıştırılan Suriyeliler, Türkler için bir fırsattır; Suriyelilerin birikimleri bu vesileyle Türkiye’yle paylaşılmaktadır; benzer durumunun Türkiye’de yaşanması halinde Suriyeliler de Türklere kapılarını açacaklardır ve Suriyeli dilencilerin bıraktığı algı hoş karşılanmamaktadır gibi bulgular elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. bsk.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, JW. (2002). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Approaches to Research. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Pearson Education.
  • Çetin, A. ve Uzman, N. (2012). Sığınmacılar Çerçevesinde Suriye-Türkiye İlişkilerine Bir Bakış. Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi, 1, 1.
  • Eraslan, A. (2011). Matematik Öğretmeni Adayları ve Kopya: Hiç Çekmedim Desem Yalan Olur!. Eğitim ve Bilim, 36,160.
  • Fraenkel, R. M. ve Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education (6. bsk.). New York: McGraw-Hill İnternational Edition. Göç Politika ve Projeleri Dairesi Başkanlığı; 11.04.2016 tarih ve 28172 sayılı yazı. 26 Mart 2016 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr adresinden erişildi.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2. ed.). London: Sage Publication.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Resmi Gazete. 06.11.1981, Sayı: 17506.
  • Sherman, R.R. ve Webb, R.B. (2005). Qualitative Research in Education: Focus and Methods. Taylor and Francis Publication.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı (A. Atif Bir, Ed.). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • 26 Mart 2016 tarihinde www.afad.gov.tr adresinden erişildi.

Turkey-Syria Relations and the Issue of Refugees from the Perspective of the Syrian Academicians

Yıl 2016, Sayı: 24, 251 - 272, 12.08.2016

Öz

Flow of migration to Turkey started since April 2011 because of the domestic disorders in Syria. In a short time the number of Syrian refugees greatly increased, which is expressed by millions and became one of the priorities of Turkey in not only in foreign but also domestic policy. Although there are a lot of studies about Syrian refugees in the literature, there are not enough studies evaluating the problems by the Syrian people themselves. Most of the Syrian refugees are in need of help and only a small number of them are able to meet their needs and to be an academician. The aim of this study is to discuss the Syrian refugees from the point of views of the Syrian academicians working as academicians in Higher Educational Institutions in Turkey, detect the problems they had during the event, and examine Turkey-Syria relationship in this context. The study group consists of 22 Syrian academicians working at universities in Turkey. A semi-structured interview form with 20 questions was prepared in line with the aim of the study. In light of the interviews conducted with the participant Syrian academicians it was found that Turkey’s Syria policy was found to be positive, Syrians came to Turkey thanks to their hospitality, the participants thought that there should be a legal regulation or foreigners in Turkey, the Syrians working in Turkey are an opportunity for Turkey, Syrians’ accumulation is shared with Turkey by this way and if Turkey had experienced the same events the Syrian people would have welcomed them in the same way; they also Syrian beggars were not welcomed.

Kaynakça

  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. bsk.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, JW. (2002). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Approaches to Research. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Pearson Education.
  • Çetin, A. ve Uzman, N. (2012). Sığınmacılar Çerçevesinde Suriye-Türkiye İlişkilerine Bir Bakış. Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Avrasya Strateji Dergisi, 1, 1.
  • Eraslan, A. (2011). Matematik Öğretmeni Adayları ve Kopya: Hiç Çekmedim Desem Yalan Olur!. Eğitim ve Bilim, 36,160.
  • Fraenkel, R. M. ve Wallen, N. E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education (6. bsk.). New York: McGraw-Hill İnternational Edition. Göç Politika ve Projeleri Dairesi Başkanlığı; 11.04.2016 tarih ve 28172 sayılı yazı. 26 Mart 2016 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr adresinden erişildi.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2. ed.). London: Sage Publication.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Resmi Gazete. 06.11.1981, Sayı: 17506.
  • Sherman, R.R. ve Webb, R.B. (2005). Qualitative Research in Education: Focus and Methods. Taylor and Francis Publication.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı (A. Atif Bir, Ed.). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • 26 Mart 2016 tarihinde www.afad.gov.tr adresinden erişildi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uluslararası Siyaset
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nasrullah Uzman Bu kişi benim

Rasim Tösten Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2016
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Uzman, N., & Tösten, R. (2016). SURİYELİ AKADEMİSYENLERİN BAKIŞ AÇISINDAN TÜRKİYE-SURİYE İLİŞKİLERİ VE SIĞINMACILAR MESELESİ. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)(24), 251-272.

 32315  MLA   TR DİZİN    32307   EBSCO 

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr