Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yenilik Kümelerinde Girişimciliğin Kaynakları Olarak Yerleşik Firmaların Rolünün Sosyolojik Analizi: Türkiye Örneği

Yıl 2017, Sayı: 26, 69 - 92, 21.06.2017

Öz

Yenilik kümeleri teknoloji tabanlı girişimciliğin gelişmesinde önemli rol oynarlar. Yenilik kümelerinde yoğunlaşan bilgi işçileri, sahip oldukları bilgi ve yeteneklerle her an girişimci olabilmektedirler. Literatürde bu süreç daha çok girişimcilik ekosistemi ve firmaların özellikleri açısından incelenmiştir. Bu sürecin sosyolojik boyutu yeterince analiz edilmemiştir. Buradan hareketle bu çalışmada; teknoparklardaki girişimci arzına odaklanılmış ve çalışanların girişimci olmasında; çalıştıkları firmaların yapısal özellikleri ve bunların sahiplerinin sosyal ve kültürel sermayelerinin etkisine bakılmıştır. Regresyon analiz sonucunda; özellik yanında çalıştıkları girişimcinin eğitim düzeyinin, etkili iş çevresinin, kümelenme girişimlerine katılma durumunun, firmanın yaşının, ihracat yapma durumunun ve firmanın yaptığı kamu destekli Ar-Ge proje sayısının istatistiki olarak pozitif yönde bir etki, girişimci türü ve sahip olunan etkili bir siyasi çevrenin ise negatif bir etki yarattığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Agarwal, R., Echambadi, R., Franco, A. and Sarkar, M.B. (2004). Knowledge Transfer Through Inheritance: Spin-Out Generation, Growth and Survival. Academy of Management Journal, 47(4), 501-522.
  • Aldrich, H. (1991). Need For More Research on Entrepreneurship. The American Sociological Association Organizations and Occupations. Newsletter Spring.
  • Allen, J. (1998). Capital Markets and Corporate Structure: The Equity Carve-Outs of Thermo Electron. Journal of Financial Economics, 48, 99-124.
  • Amador, M. and Landier, A. (2003). Entrepreneurial Pressure and Innovation. Stern School of Business. Mimeo.
  • Amit, R., Glosten, L. and Muller, E. (1993). Challenges to Theory Development in Entrepreneurship Research. Journal of Management Studies, 30, 815-834.
  • Anton, J. and Yao, D. (1995). Start-Ups, Spin-Offs, and Internal Projects. Journal of Law, Economics and Organization, 11(2), 362-378.
  • Araujo, L. and Easton, G. (1996). Networks in Socioeconomic Systems: A Critical Review (D. Iacobucci, Ed.) in (pp. 63 – 107). Networks in Marketing.
  • Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. ThousandOaks, CA: Sage.
  • Bell, D. (1973). The Coming of Postindustrial Society: A Venture in A social Forecasting. New York: Basic Books.
  • Bell, D. (1974). Labour in Post-Industrial Society: The Worker in “Post-Industrial” Capitalizm Liberal and Radical Responses. New York: The Free Press.
  • Bhide, A. (1994). How Entrepreneurs Craft Strategies That Work. Harvard Business Review in (pp. 150-161).
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. (J. G. Richardson, Ed.). Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education in (pp. 241-258). New York: Greenwood Press.
  • Bourdieu, P. (2010). Sermaye Biçimleri, Sosyal Sermaye-Kuram, Uygulama, Eleştiri. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.) içinde (ss. 45-75). İstanbul: Sosyal Sermaye, Değişim.
  • BSTB. (2016). Teknoloji Geliştirme Bölgeleri İstatistikleri. 1 Ocak 2017 tarihinde http://btgm.sanayi.gov.tr/sayfa.html?sayfaId=312fb1e1-4886-4088-9ed8-7fe6e190b6fd adresinden erişildi.
  • Burt, Ronald, S. (1997). A Note on Social Capital and Network Content. Social Networks, 19, 355-374.
  • Cansız, M. (2014). Innovative Entrepreneurship of Turkey (Tha case of Turkish Technoparks). Ankara: Ministry of Development.
  • Cansız, M. (2016). Türkiye’de Akademik Girişimcilik. Ankara: Kalkınma Bakanlığı.
  • Cassiman, B. and Ueda, M. (2006). Optimal Project Rejection and New Firm Start-Ups. Management Science, 52, 262–275.
  • Chatterjee, S. and Rossi, H. E. (2012). Spinoffs and The Market for Ideas. International Economic Review, 53, 53-93.
  • Chen, V. T. (2015). Cut Loose: Jobless and Hopeless in an Unfair Economy. Oakland, CA: University of California Press.
  • Cooper, A. (1985). The Role of Incubator Organizations in the Founding of Growthoriented Firms. Journal of Business Venturing, 1, 75-86.
  • Dacin, M.T., Ventresca, M. and Beal, B.B. (1999). The Embeddedness Of Organizations: Debates, Dialogue, Dialogue and Directions. Journal of Management, 25(3), 317-356.
  • Davidsson, P. (1989). Continued Entrepreneurship and Small Firm Growth. Economic Research Institute, Stockholm.
  • Drucker, F. P. (1991). The New Productivity Challenge. Harvard Business Review, 69(6), 69-90.
  • Drucker, F. P. (1994). Yeni Gerçekler (B. Karanakçı, Çev.). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ferrary, M. and Granovetter, M. (2009). The Role of Venture Capital Firms in Silicon Valley’s Complex Innovation Network. Economy and Society, 18, 326-359.
  • Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class. New York: Basic Books.
  • Florida, R. (2005). Cities and the Creative Class. New York: Routledge.
  • Giddens, A. (1991). Modernity and Self Identity. Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press.
  • Granovetter, M. (1985). Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness. The American Journal of Sociology, 91(3), 481-510.
  • Granovetter, M. (1990). The Old and New Economic Sociology: A History and an Agenda. (R. Friedland and A.F. Robertson, Eds.). Beyond The Market Place: Rethinking Economy and Society. New York: Walter de Gruyter, Inc.
  • Granovetter, M. (1992). Economic Institutions as Social Constructions: A Framework for Analysis. Acta Sociologica, 35(1), 3-11.
  • Granovetter, M. (2000). The Economic Sociology of Firms and Entrepreneurs. (A. Portes, Ed.). The Economic Sociology of Immigration: Essays in Networks, Ethnicity, and Entrepreneurship in (pp. 128-165). New York, NY: Russell Sage Foundation.
  • Hellmann, T. (2007). When Do Employees Become Entrepreneurs?. Management Science, 53, 919-933.
  • Henton, D. and Held, K. (2013). The Dynamics of Silicon Valley: Creative Destruction and the Evolution of the Innovation Habitat. Social Science Information, 52(4), 539-557.
  • Hvide, H.K. and Kristiansen, E.G. (2012). Management of Knowledge Workers. Journal of Law and Economics, 55, 815-838.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2011). İllerin ve Bölgelerin Sosyoekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması. 3 Ocak 2017 tarihinde http://www.kalkinma.gov.tr/ Lists/Yaynlar/Attachments/548/SEGE-2011 adresinden erişildi.
  • Kenney, M. (2000). Understanding Silicon Valley: The Anatomy of an Entrepreneurial Region. Stanford, CA: Stanford Business Books.
  • Kıray, M. (1964). Ereğli: Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Klepper, S. (2007). Disagreements, Spinoffs, and The Evolution of Detroit as the Capital of the U.S. Automobile Industry. Management Science, 53(4), 616-631.
  • Klepper, S. and Sleeper, S. (2005). Entry by Spin-offs. Management Science, 51(8), 1291-1306.
  • Lin, Nan. (2001). Social Capital: A Theory of Social Structure. NY: Cambiridge University Pres.
  • Lyotard, J. F. (2000). Postmodern Durum-Postmodern Nedir? (A. Çiğdem, Çev.). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Nee, V. and Opper, S. (2012). Capitalism From Below: Markets And Institutional Change In China. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Neergard, H. and Madsen, H. (2004). Knowledge-Intensive Entrepreneurship in A Social Capital Perspective. Journal of Enterprising Culture, 12(2), 105-125.
  • Nikolowa, R., (2014). Developing New Ideas: Spin-Outs, Spinoffs, or Internal Divisions. Journal of Economic Behavior and Organization, 98, 70-88.
  • OECD. (2012). Entrepreneurship at a Glance. OECD, Paris.
  • Pakes, A. and Nitzan, S. (1983). Optimum Contract for Research Personnel, Research Employment and Establishment of Rival Enterprises. Journal of Labor Economics, 1(4), 345-365.
  • Polanyi, K. (1944). The Great Transformation. Holt, Reihhart. New York.
  • Saxenian, A. L. (1996). Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Silicon Valley Index. (2016). 2 Ocak 2017 tarihinde https://www.jointventure.org/images/stories/pdf/index2016.pdf adresinden erişildi.
  • Swedberg, R. (2000). Entrepreneurship: The Social Science View. New York: Oxford University Press.
  • Thornton, P. H. (1999). The Sociology of Entrepreneurship. Annual Review of Sociology, 25, 19-46.
  • Thornton, P., Ribeiro-Soriano, H. D. and Urbano, D. (2011). Socio-Cultural Factors and Entrepreneurial Activity: An Overview. International Small Business Journal, 29, 105-118.
  • Uzzi, B. (1999). Embeddedness in the Making of Financial Capital: How Social Relations and Network Benefit Firms Seeking Capital. American Sociological Review, 64(4), 481-505.
  • Vallas, S. (2016). Reconfiguring Worker Subjectivity: Enterprise Discourse in an Age of Neoliberalism. Proceedings of the Annual Meeting of the Eastern Sociological Society. Boston, MA.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Cansız Bu kişi benim

Meliha Demet Ulusoy

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Cansız, M., & Ulusoy, M. D. (2017). Yenilik Kümelerinde Girişimciliğin Kaynakları Olarak Yerleşik Firmaların Rolünün Sosyolojik Analizi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)(26), 69-92.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr