Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Assessment on The National Anthem

Yıl 2021, Sayı: 35/Özel Sayı, 53 - 65, 27.12.2021
https://doi.org/10.20427/turkiyat.1031554

Öz

The national anthem has been studied in different views in many studies. In this study, it is aimed to examine the rhetoric art of the National Anthem. In the study, first of all, the emergence of the National Anthem by through the military, political and social culture was examined, and then a rhetorical analysis was followed this. In the study, the vocabulary construction (examination of grammar), expression techniques (reviewing the rules of fluency and the old terms), and the elements that create the power and beauty of expression were examined. As a result of the examination, it has seen that “The National Anthem” was written as a high level of “oratory” style. Mehmet Âkif composed this poem in the “exalted form”, in full compliance with the literary arts and the rules of “elegance” and “rhetoric” that he used.

Kaynakça

  • Çantay, H. B. (1966). Âkifname: Mehmed Âkif. İstanbul: Ahmet Sait Mtb.
  • Eren, H. (1986). İstiklâl Marşı Üzerine. Türk Dili, LI, 492-498.
  • Kaplan, M., Enginün, İ., Emil, B., Birinci, N. ve Uçman, A. (1981). Devrin Yazarlarının Kalemiyle Millî Mücadele ve Gazi Mustafa Kemal - I. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Mehmed Âkif. (1921). İstiklâl Marşı. Sebîlü’r-reşâd, XVIII (468), 1.
  • Mehmed Âkif. (1921). İstiklâl Marşı. Cerîde-i Resmiyye, VII, 1.
  • Mehmed Âkif. (1921). İstiklâl Marşı. Hâkimiyet-i Milliye, CXI, 1.
  • Önder, M. (1986). İstiklâl Marşı Belgeleri. Türk Edebiyatı, Mehmet Âkif Anıt Sayısı. 158, 34-41.

"İSTİKLÂL MARŞI" ÜZERİNE BİR TAHLİL DENEMESİ

Yıl 2021, Sayı: 35/Özel Sayı, 53 - 65, 27.12.2021
https://doi.org/10.20427/turkiyat.1031554

Öz

“İstiklâl Marşı”, bugüne dek pek çok çalışmada farklı yönleriyle ele alınmıştır. Bu çalışmada ise millî marşımızın retorik manada değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada öncelikli olarak “İstiklâl Marşı”nın askerî, siyasî ve sosyal hayat çizgisinden geçerek oluşumuna yer verilmiş ardından retorik inceleme yapılmıştır. İncelemede eserin söz varlığı kurgusu (gramer incelenmesi), anlatım teknikleri (eski terimle fesahat kurallarının gözden geçirilmesi) ve anlatım gücünü ve güzelliğini yaratan unsurlar irdelenmiştir. Yapılan incelemelerin neticesinde “İstiklâl Marşı”mızın yüksek düzeyde bir “hitabet” üslûbu ile kaleme alındığı görülmüştür. Mehmet Âkif, kullandığı edebî sanatlar, gözettiği “fesahat” ve “belâgat” kurallarına eksiksiz uygunluk ile bu şiiri “âlî üslûp” tarzında oluşturmaya özen göstermiştir.

Kaynakça

  • Çantay, H. B. (1966). Âkifname: Mehmed Âkif. İstanbul: Ahmet Sait Mtb.
  • Eren, H. (1986). İstiklâl Marşı Üzerine. Türk Dili, LI, 492-498.
  • Kaplan, M., Enginün, İ., Emil, B., Birinci, N. ve Uçman, A. (1981). Devrin Yazarlarının Kalemiyle Millî Mücadele ve Gazi Mustafa Kemal - I. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Mehmed Âkif. (1921). İstiklâl Marşı. Sebîlü’r-reşâd, XVIII (468), 1.
  • Mehmed Âkif. (1921). İstiklâl Marşı. Cerîde-i Resmiyye, VII, 1.
  • Mehmed Âkif. (1921). İstiklâl Marşı. Hâkimiyet-i Milliye, CXI, 1.
  • Önder, M. (1986). İstiklâl Marşı Belgeleri. Türk Edebiyatı, Mehmet Âkif Anıt Sayısı. 158, 34-41.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Parlatır 0000-0003-4112-3878

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 35/Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Parlatır, İ. (2021). "İSTİKLÂL MARŞI" ÜZERİNE BİR TAHLİL DENEMESİ. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)(35/Özel Sayı), 53-65. https://doi.org/10.20427/turkiyat.1031554

 32315  MLA   TR DİZİN    32307   EBSCO 

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (HÜTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
hutad@hacettepe.edu.tr