Popular Religion is one of the subjects of folklore studies. During the nineteenth century that was the beginning of folkloristic studies, popular religion was mainly the subject of the disciplines of theology and anthropology/sociology. For those scholars working in the field of theology, the framework of religion studies was limited to written traditions and institutional structures. On the other hand, Anthropology mainly examines the religious traditions of communities that are described as "primitive" and have an oral tradition. Folk studies examine the beliefs of those who were left outside the focus of these two disciplines. These studies have been aimed to identify archaic beliefs within written and institutional religious traditions. At the beginning of the twentieth century, the German priest Paul Drews proposed the concept of folk religion that emphasized the difference between official religious doctrine and the religious experience of the people.
Early in the 1970s, Don Yoder's analysis of the concept of folk religion and the attempt to redefine it constitute one of the important milestones in folk religion studies. Yoder’s propositions could have not been make a conclusion to debate on folk religion. Leonard Norman Primiano made a serious contribution to this debate at the beginning of the 1990's. He argued that the concept of folk religion was semantically inadequate and that was necessary to made new methodological approach to the study of the subject. In this context, he proposed the concept of vernacular instead of the concept of folk religion. According to Primiano, the concept of vernacular is not prejudgment in terms of meaning content, but also includes new methodological and theoretical approaches. In this paper, the changes of the concept of folk religion will be examined in the historical process.
Halk bilimi inceleme konularından biri de dindir. Halk bilimi çalışmalarının başlangıç dönemi olan on dokuzuncu yüzyılda din, asıl olarak, ilahiyat ve antropoloji/sosyoloji disiplinlerinin konusuydu. İlahiyat alanında çalışan bilim insanları için din incelemelerinin çerçevesi yazılı gelenek ve kurumsal yapılarla sınırlıydı. Antropoloji ise sözlü geleneğe sahip ve ilkel olarak nitelendirilen toplulukların dinsel geleneklerini incelemekteydi. Halk bilimi, bu iki disiplinin ilgi odağının dışında kalan insanların inançlarını inceleme konusu edinmişti. Bu çalışmalar, çoğunlukla, yazılı ve kurumsal dinsel geleneğin içerisinde yer edinen arkaik inançları tespit etmeyi amaçlamaktaydı. Bunun en önemli kısmını da halk inançları oluşturmuştur. Yirminci yüzyılın başında Alman rahip Paul Drews, kilisenin dinsel öğretisi ile, halkın dinsel yaşantısı arasındaki farkı vurgulayan bir kavram olarak halk dini kavramını önermiştir.
Don Yoder’in 1970’li yıllardaki halk dini analizi ve tanımlama çabası önemli dönüm noktalarından birisini oluşturmuştur. Yoder’in halk dini ile ilgili önerileri konuyla ilgili tartışmaları sona erdirmemiştir. Bu tartışmalara ciddi bir katkı 1990’lı yılların başında Leonard Norman Primiano tarafından yapıldı. Leonard Norman Primiano, halk dini kavramının hem semantik olarak yetersiz olduğunu hem de konunun incelenmesinin yöntemsel yenilikleri gerekli kıldığını iddia etmiştir. Bu kapsamda halk dini kavramının yerine, anlam içeriği yargı yüklü olmayan ve yöntemsel ve kuramsal yenilikler sunduğunu iddia ettiği verneküler kavramını önermiştir. Bu incelemede halk dini kavramının geçirdiği anlam değişmeleri incelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 28 |