This article investigated the effect of the social networks of Yaglidere Turkish immigrants on language acquisition and the maintenance of heritage languages by successive generations in the USA. The study was conducted in the cities of Patterson and Burlington between January 2018 and July 2018. This research used qualitative research methods to analyze ethnographic interviews and participant observations. Data were collected using participant observation and informal talks with immigrants conducted in different informal settings such as participants’ houses, their restaurants, and other cafes in Burlington and Paterson. The interviews lasted from 40 to 90 minutes. Questions were open-ended and focused on the role of social networks in the acquisition of English language skills. In order to analyze the resulting data, the audio recordings were transcribed and translated into English. The interviews were first transcribed into Microsoft Word files and then imported into Maxqda, a software program for qualitative analysis, where the data were coded for study. The results indicated that even though social networks have destructive effects among first-generation immigrants, they have undeniable constructive effects on language maintenance in other generations. So, what is destructive for the first generation turns into constructive for the other generations.
Migration Turkish people in the United States Yaglidere Turkish immigrants social networks Turkish language host country language acquisition language maintenance.
Bu makale, ABD’de Yağlıdere Türk göçmenlerinin sosyal ağlarının dil edinimi ve miras dillerin gelecek nesillere aktarılması üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Araştırma, Ocak 2018 ile Temmuz 2018 tarihleri arasında Patterson ve Burlington şehirlerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan başlıca veri toplama yöntemleri, etnografik görüşmeler ve katılımcı gözlemleridir. Veriler, Burlington ve Paterson'daki katılımcıların evleri, restoranları ve kafeleri gibi farklı gayri resmi ortamlarda göçmenlerle gerçekleştirilen katılımcı gözlem ve gayri resmi görüşmeler kullanılarak toplanmıştır. Görüşmeler, 40 ile 90 dakika arasında sürmüş ve İngilizce dil becerilerinin kazanılmasında sosyal ağların rolüne odaklanan açık uçlu sorular kullanılmıştır.
Verilerin analiz edilebilmesi için ses kayıtları yazıya dökülerek İngilizceye çevrilmiştir. Görüşmeler, önce Microsoft Word dosyalarına daha sonra nitel analiz için yazılım programı olan Maxqda’ya aktarılmış ve burada veriler, çalışma için kodlanmıştır. Sonuçlar, sosyal ağların birinci nesil göçmenler arasında yıkıcı etkileri olmasına rağmen diğer nesillerde dilin sürdürülmesinde yadsınamaz yapıcı etkileri olduğunu göstermektedir. Böylece ilk nesil için yıkıcı olan şey, diğer nesiller için yapıcı olabilmektedir.
Göç Amerika Birleşik Devletlerindeki Türkler Yağlıdereli Türk göçmenler sosyal ağlar Türk dili ev sahibi ülkenin dil edinimi dilin devam ettirilmesi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Göç Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 41 |