Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KİLO VERME ÜZERİNE PAYLAŞIMLAR YAPAN BİR INFLUENCER’IN TAKİPÇİLERİNE YÖNELİK NETNOGRAFİK BİR İNCELEME

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 63, 105 - 128, 28.12.2022

Öz

Günümüzde yeni medya teknolojilerindeki gelişmeler, sosyal medya ortamlarında çeşitli ilgi alanları altında bir araya gelen insanların oluşturduğu, belli kültürel dinamiklere sahip sanal toplulukların ve yine bu ortamlarda diğer insanlarla etkileşim halinde olan, onların davranış ve düşünce anlamında etkileyen influencerlerın doğmasına neden olmuştur. Bir infulencer takipçisi niteliğindeki sanal topluluklarda ise hem katılımcılar arasında hem de bu katılımcılar ile influencer arasında farklı etkileşim alanları bulunmaktadır. Bu sebeple bu çalışmada; kilo verme alanında bir Instagram influencerı takipçisi niteliğindeki bir sanal toplumluluğun kendi içindeki etkileşim alanlarını ve influencerın bu alanlarda takipçiler tarafından nasıl konumlandırıldığını netnografik bir çalışma ile ortaya koymak amaçlanmıştır. Katılımsız gözlem tekniği ile ilgili Instagram hesabından toplanan veriler, nitel netnografik içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ulaşılan bulgular; takipçilerin “trendler”, “arzular ve korkular”, “kabul görmeyen davranışlar” ve “motivasyon” şeklinde başlıca dört alanda etkileşim içinde olduğunu göstermiştir. Ulaşılan diğer bulgular ise influencerın bu alanlarda; takipçileri tarafından takdir edilen, davranış ve tavsiyeleri takip edilen ve uygulanan, hayranlık duyulan, motivasyon kaynağı olan; fakat aynı zamanda savunulan ve motive edilen bir lider şeklinde konumlandırıldığını göstermiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, A. ve Şener, G. (2019). “Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri”. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 399-422.
  • Bagozzi, R.P., ve Dholakia. U.M. (2002). “Intentional Social Action In Virtual Communities”, Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2-21.
  • Başer, A., (2014). “Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri, Kullanım Ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama”. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Branding Türkiye (2019). “Instagram istatistikleri (Güncel)”, https://www.brandingturkiye.com/instagram-istatistikleri-guncel/ (15.05.2020).
  • Buss, A. ve Strauss, N. (2009). “Online Communities Handbook: Building Your Business And Brand On The Web”, New Riders Press, USA.
  • Cambridge Dictionary, https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl% C3%BCk/ingilizce/influencer, (30.5.2020).
  • Cebeci, G. ve Küçükkancabaş-Esen, S. (2017). “Netnografi Yöntemi Kullanılarak Arabesk Ve Türk Sanat Müziği Sanal Topluluklarının İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 18(1), 129-142.
  • Dahan, G. S. ve E. Levi. (2011). “Netnografya: Sosyal Mecralarda Tüketici Araştırmaları Üzerine Yeni Bir Metot”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3,33-54.
  • Deligöz K., Kurnuç M., Ünal S. (2019). “İnteraktif Platformlarda Sanal Topluluklar ve Sanal Marka Toplulukları”, 4. Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Erzurum, Türkiye, 1057-1064.
  • Grajales III, F. J., Sheps, S., Ho, K., Novak-Lauscher, H. and Eysenbach, G. (2014). “Social Media: A Review and Tutorial of Applications In Medicine and Health Care”. Journal Of Medical Internet Research, 16(2), 1-13.
  • Gündoğdu, R. (2018). “Gençlerde Marka Sadakati Oluşumunda Sosyal Medyanın Rolü: Instagram Örneği Üzerine Nicel Bir Araştırma”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Instagram (2020). https://www.instagram.com/ (15.05.2020)
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein M. (2010). “Users of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, 53, 59-68.
  • Kıyan, Z. ve Dikmen, E. Ş. (2019). “Sosyal Medyanın Reklamcılıktaki Rolü: Instagram Üzerine Bir Araştırma”. İlef dergisi, 6(1), 121-146.
  • Kirschner, Paul A. ve Aryn C. Karpinski (2010), “Facebook and Academic Performance”, Computers in Human Behavior, 1-9.
  • Kozinets, R. V. (2002). “The Field Behind The Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities”. Journal of marketing research, 39(1), 61-72.
  • Kozinets, R. V. (2010). “Netnography: Doing Ethnographic Research Online”, Sage Publications Ltd., London.
  • Leimeister, J.M, Schweizer, K., Leimeister, S. ve Krcmar, H. (2008). “Do Virtual Communities Matter for The Social Support of Patients? Antecedents and Effects of Virtual Relationships in Online Communities”, Information Technology & People, 21(4), 350-374.
  • Marlow, C. (2004). “Audience, Structure and Authority in The Weblog Community”. In International Communication Association Conference, 27, 1-9.
  • Mert, Y.L. (2018). “Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1299-1328.
  • Miller, K.D., Fabian, F. ve Lin, S-J. (2009). “Strategies for Online Communities”, Strategic Management Journal,30(3), Published Online: Nov 10 2008, 305-322.
  • Moreau, E. (2020). “What Is Instagram and Why Should You Be Using It”?. https://www.lifewire.com/what-is-instagram-3486316. (15.05.2020).
  • Mutlu, B., ve Bazarcı, S. (2017). “Marka İş Birlikleri İçin Yeni Bir Alan: Youtube İçerik Üreticileri Ve Kanal Toplulukları Üzerine Netnografik Bir Araştırma”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (27), 28-45.
  • Özbölük, T. ve Dursun, Y. (2015). “Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijitale Evrimi”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, (46), 227.
  • Özüdoğru, Ş. (2014). “Nitel Araştırmanın İletişim Araştırmalarında Rol ve Önemi Üzerine Bir Deneme”, Global Media Journal, 4(8), 260-275.
  • Phippen, A.D. (2004). “An Evaluative Methodology For Virtual Communities Using Web Analytics, Campus-Wide Information Systems”, 21(5), 179-184.
  • Saltık, Yaman, E. (2018). “Ürün Yerleştirmede Yeni Bir Alan: Influencer Marketing Sosyal Medyada Influencer Annelerin Takipçileri Tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”. 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 268-279.
  • Sezgin, A. A. (2016). “Türkiye’de Instagram Fenomenleri: Sosyal Paylaşım Ağlarında İnşa Edilen Yaşamların Kültürel Analizi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(43), 2144-2150.
  • Statista (2020). “Most Popular Social Networks Worldwide As Of April 2020, Ranked By Number Of Active Users”. https://www.statista.com/statistics/272014/global-socialnetworks-ranked-by-number-of-users/ (15.05.2020).
  • Steel, K., Cohen, J. J., Hurley, M. K. ve Joy, E. A. (2012). “Why We Blog: An Essay In Four Movements. Literature Compass”, 9(12), 1016-1032.
  • Taşdemir, E. (2011). “Bütünleşik Pazarlama İletişimi Temelinde Sosyal Medya”. EJournal of New World Sciences Academy, 6(3), 645-665.
  • Ünür, E. (2016). “Geleneksel Medyanın Sosyal Medyayı Nasıl Kullandığına İlişkin Bir İnceleme”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 153-170.
  • Vural, Z. ve Bat, M. (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University, 5(20).
  • Zümrüt, S. (2016). “Sosyal Medya Reklamlarının Tüketici Davranışına Etkisi–Instagram Kullanıcıları Üzerine Bir Çalışma”. Yüksek Lisans Tezi. Nuh Naci Yazgan Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayseri.

A Netnographic Review for Followers of an Influencer Posting on Weight Loss

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 63, 105 - 128, 28.12.2022

Öz

Today, developments in new media technologies have led to the emergence of virtual communities with certain cultural dynamics, which are formed by people coming together under various interests in social media environments, and influencers who interact with other people in these environments and affect them in terms of behavior and thought. In virtual communities, which are in the nature of an influencer follower, there are different areas of interaction both between the participants and between these participants and the influencer. For this reason, in this study; In the field of weight loss, it is aimed to reveal the interaction areas of a virtual community, which is an Instagram influencer follower, and how the influencer is positioned by the followers in these areas with a netnographic study. The data collected from the Instagram account related to the unattended observation technique were analyzed with the qualitative netnographic content analysis method. The findings obtained as a result of the analyzes made; showed that followers interact in four main areas: “trends”, “desires and fears”, “unacceptable behaviors” and “motivation”. Other findings reached are the influencer's in these areas; appreciated by his followers, followed and implemented, admired and a source of motivation; but it has also shown that he is positioned as a championed and motivated leader.

Kaynakça

  • Aktaş, A. ve Şener, G. (2019). “Nüfuz Pazarlamasında (Influencer Marketing) Mesaj Stratejileri”. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 399-422.
  • Bagozzi, R.P., ve Dholakia. U.M. (2002). “Intentional Social Action In Virtual Communities”, Journal of Interactive Marketing, 16(2), 2-21.
  • Başer, A., (2014). “Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri, Kullanım Ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama”. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Branding Türkiye (2019). “Instagram istatistikleri (Güncel)”, https://www.brandingturkiye.com/instagram-istatistikleri-guncel/ (15.05.2020).
  • Buss, A. ve Strauss, N. (2009). “Online Communities Handbook: Building Your Business And Brand On The Web”, New Riders Press, USA.
  • Cambridge Dictionary, https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl% C3%BCk/ingilizce/influencer, (30.5.2020).
  • Cebeci, G. ve Küçükkancabaş-Esen, S. (2017). “Netnografi Yöntemi Kullanılarak Arabesk Ve Türk Sanat Müziği Sanal Topluluklarının İncelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 18(1), 129-142.
  • Dahan, G. S. ve E. Levi. (2011). “Netnografya: Sosyal Mecralarda Tüketici Araştırmaları Üzerine Yeni Bir Metot”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3,33-54.
  • Deligöz K., Kurnuç M., Ünal S. (2019). “İnteraktif Platformlarda Sanal Topluluklar ve Sanal Marka Toplulukları”, 4. Al-Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Erzurum, Türkiye, 1057-1064.
  • Grajales III, F. J., Sheps, S., Ho, K., Novak-Lauscher, H. and Eysenbach, G. (2014). “Social Media: A Review and Tutorial of Applications In Medicine and Health Care”. Journal Of Medical Internet Research, 16(2), 1-13.
  • Gündoğdu, R. (2018). “Gençlerde Marka Sadakati Oluşumunda Sosyal Medyanın Rolü: Instagram Örneği Üzerine Nicel Bir Araştırma”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • Instagram (2020). https://www.instagram.com/ (15.05.2020)
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein M. (2010). “Users of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, 53, 59-68.
  • Kıyan, Z. ve Dikmen, E. Ş. (2019). “Sosyal Medyanın Reklamcılıktaki Rolü: Instagram Üzerine Bir Araştırma”. İlef dergisi, 6(1), 121-146.
  • Kirschner, Paul A. ve Aryn C. Karpinski (2010), “Facebook and Academic Performance”, Computers in Human Behavior, 1-9.
  • Kozinets, R. V. (2002). “The Field Behind The Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities”. Journal of marketing research, 39(1), 61-72.
  • Kozinets, R. V. (2010). “Netnography: Doing Ethnographic Research Online”, Sage Publications Ltd., London.
  • Leimeister, J.M, Schweizer, K., Leimeister, S. ve Krcmar, H. (2008). “Do Virtual Communities Matter for The Social Support of Patients? Antecedents and Effects of Virtual Relationships in Online Communities”, Information Technology & People, 21(4), 350-374.
  • Marlow, C. (2004). “Audience, Structure and Authority in The Weblog Community”. In International Communication Association Conference, 27, 1-9.
  • Mert, Y.L. (2018). “Dijital Pazarlama Ekseninde Influencer Marketing Uygulamaları”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1299-1328.
  • Miller, K.D., Fabian, F. ve Lin, S-J. (2009). “Strategies for Online Communities”, Strategic Management Journal,30(3), Published Online: Nov 10 2008, 305-322.
  • Moreau, E. (2020). “What Is Instagram and Why Should You Be Using It”?. https://www.lifewire.com/what-is-instagram-3486316. (15.05.2020).
  • Mutlu, B., ve Bazarcı, S. (2017). “Marka İş Birlikleri İçin Yeni Bir Alan: Youtube İçerik Üreticileri Ve Kanal Toplulukları Üzerine Netnografik Bir Araştırma”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (27), 28-45.
  • Özbölük, T. ve Dursun, Y. (2015). “Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijitale Evrimi”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, (46), 227.
  • Özüdoğru, Ş. (2014). “Nitel Araştırmanın İletişim Araştırmalarında Rol ve Önemi Üzerine Bir Deneme”, Global Media Journal, 4(8), 260-275.
  • Phippen, A.D. (2004). “An Evaluative Methodology For Virtual Communities Using Web Analytics, Campus-Wide Information Systems”, 21(5), 179-184.
  • Saltık, Yaman, E. (2018). “Ürün Yerleştirmede Yeni Bir Alan: Influencer Marketing Sosyal Medyada Influencer Annelerin Takipçileri Tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”. 2. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 268-279.
  • Sezgin, A. A. (2016). “Türkiye’de Instagram Fenomenleri: Sosyal Paylaşım Ağlarında İnşa Edilen Yaşamların Kültürel Analizi”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(43), 2144-2150.
  • Statista (2020). “Most Popular Social Networks Worldwide As Of April 2020, Ranked By Number Of Active Users”. https://www.statista.com/statistics/272014/global-socialnetworks-ranked-by-number-of-users/ (15.05.2020).
  • Steel, K., Cohen, J. J., Hurley, M. K. ve Joy, E. A. (2012). “Why We Blog: An Essay In Four Movements. Literature Compass”, 9(12), 1016-1032.
  • Taşdemir, E. (2011). “Bütünleşik Pazarlama İletişimi Temelinde Sosyal Medya”. EJournal of New World Sciences Academy, 6(3), 645-665.
  • Ünür, E. (2016). “Geleneksel Medyanın Sosyal Medyayı Nasıl Kullandığına İlişkin Bir İnceleme”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 153-170.
  • Vural, Z. ve Bat, M. (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal of Yasar University, 5(20).
  • Zümrüt, S. (2016). “Sosyal Medya Reklamlarının Tüketici Davranışına Etkisi–Instagram Kullanıcıları Üzerine Bir Çalışma”. Yüksek Lisans Tezi. Nuh Naci Yazgan Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kayseri.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Deren Baysal

Şehriban Kayacan 0000-0001-5664-7928

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Baysal, D., & Kayacan, Ş. (2022). KİLO VERME ÜZERİNE PAYLAŞIMLAR YAPAN BİR INFLUENCER’IN TAKİPÇİLERİNE YÖNELİK NETNOGRAFİK BİR İNCELEME. Düşünce Dünyasında Türkiz, 13(63), 105-128.