Moğolların Orta Asya, Orta Doğu, Yakın Doğu ve Uzak Doğu hâkimiyetlerinin İslam dünyasında oluşturduğu yıkım, Hıristiyan dünyası tarafından beklenmeyen bir ittifak imkânı olarak değerlendirilmiştir. Papalık, Haçlı Seferleri ile İslam alemine hâkim olma teşebbüsleri başarısız olduğu için hiç beklenmedik bir zamanda Orta Asya’dan başlayarak İslam aleminin büyük bir kısmını etkisi altına alan Moğolları tanıdı. Moğolların çok kısa bir sürede Orta Asya, Yakın Doğu ve Uzak Doğu’ya hâkim olmaları Hıristiyan dünyasının ve Papalık’ın dikkatini çekmişlerdir. Haçlı Seferlerinin Selçuklular ile Selçuklu geleneğine sahip Atabeylikler ile Eyyübiler sayesinde başarısızlığı uğratılması Papalık’ın Hıristiyan olmamasına rağmen Müslümanlardan nefret eden ve İslam alemini âdeta yok eden Moğolları tanıma ve onları Hıristiyanlaştırarak askeri güçleri sayesinde bütün dünyaya hâkim olma hevesine kapılmalarına sebep oldu. Bu nedenle Papalık Moğolları Hıristiyanlaştırmak ve Papalık’ın dini otoritesini tanımak için Doğu’da hem misyoner kiliseleri faaliyete geçirdiler hem de bazı papazlar doğrudan Papalar tarafından Moğol Hanlarına onları elçiler gönderdiler. Özellikle XIII. asrın ikinci yarısında yoğunlaşan bu misyoner gezileri Moğol Hanlarının Hıristiyanlaşmalarına ve Hıristiyanlara karşı olumlu bir tutum içine girmelerine sebep oldu. Özellikle 1258 yılında Hülagu Han’ın Sünni İslam dünyasının merkezi olan Bağdat’taki Abbasi Hilafeti’ni yıkması, Papalık ile Moğollar arasındaki münasebetlerin daha sıklaşmasına neden oldu. Bu yazıda Papalık tarafından 1245 yılında Azerbaycan’daki Moğol valisi Baycu Noyan’a gönderilen Dominiken tarikatına mensup Saint-Quentinli Frer Simon’un Seyahat raporun metin tahlili yapılarak eserin Selçuklu, Moğol ve Misyonerlik tarihi bakımından değeri ortaya konulmaya çalışılmıştır
The destruction caused by the Mongols domination of Central Asia, the Middle East, the Near East and the Far East in the Islamic world was considered as an unexpected alliance opportunity by the Christian world. Since the attempts to dominate the Islamic world with the Crusades were unsuccessful, the Papacy recognized the Mongols, who had influenced a large part of the Islamic world, starting from Central Asia, at an unexpected time. The dominance of the Mongols in Central Asia, the Near East and the Far East in a very short time attracted the attention of the Christian world and the Papacy. The failure of the Crusades, thanks to the Seljukids and the Atabeyliks and Ayyubids, who had the Seljukid tradition, caused the Papacy to recognize the Mongols who hated Muslims and destroyed the Islamic world, although they were not Christians, and by converting them to Christianity, they were eager to dominate the whole world thanks to their military power. For this reason, the Papacy both activated missionary churches in the East in order to Christianize the Mongols and recognize the religious authority of the Papacy, and some priests directly sent them to the Mongol Khans by the Popes. Especially XIII. These missionary trips, which intensified in the second half of the century, caused the Mongol Khans to become Christians and to have a positive attitude towards Christians. Especially in 1258, Hulagu Khan's destruction of the Abbasid Caliphate in Baghdad, the center of the Sunni Islamic world, caused the relations between the Papacy and the Mongols to become more frequent. In this article, the text of the Travel report of Monk Friar Simon of Saint-Quentin, who was sent to the Mongolian governor Baycu Noyan in Azerbaijan by the Papacy in 1245, was analyzed and the value of the work in terms of Seljukid, Mongolian and Missionary history was tried to be revealed
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 60 |