Research Article
BibTex RIS Cite

Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği

Year 2017, Volume: 4 Issue: 3, 255 - 262, 25.07.2017

Abstract

Bu
araştırma, Ziraat Fakültesi öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynaklarına
yönelik tutumlarını  ve çevre
problemlerine karşı duyarlılıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu
kapsamda Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi öğrencilerinden elde
edilen veriler araştırmanın ana materyalini oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formları
kullanılmıştır. Anket toplam 261 Ziraat Fakültesi öğrencisine uygulanmıştır.
Sosyo-demografik yapı incelenirken yüzde oranlar ve frekans tablolarından
faydalanılmıştır. Öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik
tutumları ve çevre duyarlılıklarını belirlemek amacıyla 5’li ve 7’li Likert
tipi ölçek kullanılmıştır. Anket formunda likert ölçeği kullanılan sorular,
güvenilirlik analizine tabii tutulmuştur. Verilerin analizinde yüzde oranlar,
ortalama puanlar ve standart sapmalar hesaplanarak tablolarda özetlenmiştir.
Ayrıca Likert ölçeğindeki sorulara verilen cevaplar arasında anlamlı bir uyum
olup olmadığı ki-kare uygunluk testine tabi tutularak değerlendirilmiştir.
Anketlerin değerlendirilmesi sonucunda,
Öğrencilerin
yenilenebilir enerji kaynakları hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları
belirlenmiştir. Öyle ki, jeotermal, hidrolik ve biyokütle enerjisinin
yenilenebilir enerji olarak bilenlerin oranı düşüktür. Bununla birlikte, y
enilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı için
devletin vergi indirimi yapmasını kesinlikle destekledikleri, insan
faaliyetlerinin küresel ısınma üzerinde önemli bir etkisi olduğu, küresel
ısınmanın gelecekteki refahı için önemli bir risk oluşturduğu ve çevresel
problemlerin olumsuz etkisinin özellikle insan üzerinde olduğu düşüncelerine
sahip oldukları tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, Ziraat
Fakültelerinde yenilenebilir enerji kaynakları eğitimine yönelik önerilerde
bulunulmuştur
.

References

  • Akgül, A., Çevik, O. 2003. İstatiksel analiz teknikleri. Emek Ofset Ltd. Şti., 435-436, Ankara.
  • Alkan, M.A. 2009. Türkiye’de yenilenebilir enerji kaynaklarının eğitimi ve öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Afyon.
  • Bilen, K., Özel, M., Sürücü, A. 2013. Fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjiye yönelik tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36: 101-111.
  • Çelik, A., Karakaya, E. 2017. Bingöl ili Adaklı ilçesi elma üreticilerinin tarımsal ilaç kullanımında bilgi tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi ve ekonomik analizi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi 4(2): 119–129.
  • Çelikler, D., Kara, F. 2011. İlköğretim matematik ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji konusundaki farkındalıkları. II. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler ve Uygulamalar Bildiriler Kitabı, 27-29 Nisan 2011, Antalya, s. 530-540.
  • Çolak, K., Kaymakçı, S., Akpınar, M. 2015. Sosyal bilgiler ders kitaplarında ve öğretmen adaylarının görüşlerinde yenilenebilir enerji kaynaklarının yeri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 41: 59-76.
  • Demirtaş, B., Tapkı, N. 2016. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin ekolojik dünya görüşlerinin belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4 (8): 719-727.
  • Eren, Ö. 2011. Çukurova bölgesinde tatlı sorgum (Sorghum bicolor (l.) moench) üretiminde yaşam döngüsü enerji ve çevresel etki analizi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Makinaları Anabilim Dalı, Adana.
  • Eren, Z. 2012. Kırsal alanda yaşayan bireylerin rüzgar enerji santralleri hakkındaki düşünceleri: Hatay ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Güneş, T., Alat, K., Gözüm, A.İ.C. 2013. Fen öğretmeni adaylarına yönelik yenilenebilir enerji kaynakları tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 3(2): 269-289.
  • İpekoğlu, H.Y., Üçgül, İ., Yakut, G. 2014. Yenilenebilir enerji algısı anketi: Güvenirlik ve geçerliliği. Süleyman Demirel Üniversitesi Yekarum e-dergi, 2(3): 20-26.
  • Kaçan, E. 2015. Renewable energy awareness in vocational and technical education. Renewable Energy, 76: 126-134.
  • Karabulut, A., Gedik, E., Keçebaş, A., Alkan, M.A. 2011. An investigation on renewable energy education at the university level in Turkey. Renawable Energy, 36: 1293-1297.
  • Karatepe, Y., Neşe S.V., Keçebaş, A., Yumurtacı, M. 2012. The levels of awareness about the renewable energy soruces of univercity students in Turkey. Renewable Energy, 44: 174-179.
  • Kızılaslan, N., Somak, E. 2013. Tokat ili Erbaa ilçesinde bağcılık işletmelerinde tarımsal ilaç kullanımında üreticilerin bilinç düzeyi. Gaziosmanpaşa Journal of Scientific Research, 2013, 4: 79-93.
  • TÜİK, 2016. Türkiye 2014 Yılı Sera gazı emisyon envanteri. (http://www.tuik.gov.tr) (Erişim Tarihi: 03.03.2017).
Year 2017, Volume: 4 Issue: 3, 255 - 262, 25.07.2017

Abstract

References

  • Akgül, A., Çevik, O. 2003. İstatiksel analiz teknikleri. Emek Ofset Ltd. Şti., 435-436, Ankara.
  • Alkan, M.A. 2009. Türkiye’de yenilenebilir enerji kaynaklarının eğitimi ve öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Afyon.
  • Bilen, K., Özel, M., Sürücü, A. 2013. Fen bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjiye yönelik tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36: 101-111.
  • Çelik, A., Karakaya, E. 2017. Bingöl ili Adaklı ilçesi elma üreticilerinin tarımsal ilaç kullanımında bilgi tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi ve ekonomik analizi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi 4(2): 119–129.
  • Çelikler, D., Kara, F. 2011. İlköğretim matematik ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yenilenebilir enerji konusundaki farkındalıkları. II. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler ve Uygulamalar Bildiriler Kitabı, 27-29 Nisan 2011, Antalya, s. 530-540.
  • Çolak, K., Kaymakçı, S., Akpınar, M. 2015. Sosyal bilgiler ders kitaplarında ve öğretmen adaylarının görüşlerinde yenilenebilir enerji kaynaklarının yeri. Eğitim Bilimleri Dergisi, 41: 59-76.
  • Demirtaş, B., Tapkı, N. 2016. Ziraat Fakültesi öğrencilerinin ekolojik dünya görüşlerinin belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4 (8): 719-727.
  • Eren, Ö. 2011. Çukurova bölgesinde tatlı sorgum (Sorghum bicolor (l.) moench) üretiminde yaşam döngüsü enerji ve çevresel etki analizi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Makinaları Anabilim Dalı, Adana.
  • Eren, Z. 2012. Kırsal alanda yaşayan bireylerin rüzgar enerji santralleri hakkındaki düşünceleri: Hatay ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Güneş, T., Alat, K., Gözüm, A.İ.C. 2013. Fen öğretmeni adaylarına yönelik yenilenebilir enerji kaynakları tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 3(2): 269-289.
  • İpekoğlu, H.Y., Üçgül, İ., Yakut, G. 2014. Yenilenebilir enerji algısı anketi: Güvenirlik ve geçerliliği. Süleyman Demirel Üniversitesi Yekarum e-dergi, 2(3): 20-26.
  • Kaçan, E. 2015. Renewable energy awareness in vocational and technical education. Renewable Energy, 76: 126-134.
  • Karabulut, A., Gedik, E., Keçebaş, A., Alkan, M.A. 2011. An investigation on renewable energy education at the university level in Turkey. Renawable Energy, 36: 1293-1297.
  • Karatepe, Y., Neşe S.V., Keçebaş, A., Yumurtacı, M. 2012. The levels of awareness about the renewable energy soruces of univercity students in Turkey. Renewable Energy, 44: 174-179.
  • Kızılaslan, N., Somak, E. 2013. Tokat ili Erbaa ilçesinde bağcılık işletmelerinde tarımsal ilaç kullanımında üreticilerin bilinç düzeyi. Gaziosmanpaşa Journal of Scientific Research, 2013, 4: 79-93.
  • TÜİK, 2016. Türkiye 2014 Yılı Sera gazı emisyon envanteri. (http://www.tuik.gov.tr) (Erişim Tarihi: 03.03.2017).
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Ömer Eren

Oğuz Parlakay This is me

Merve Saylam This is me

Ahmet Bedei Emen This is me

Publication Date July 25, 2017
Submission Date July 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Eren, Ö., Parlakay, O., Saylam, M., Emen, A. B. (2017). Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği. Turkish Journal of Agricultural and Natural Sciences, 4(3), 255-262.