Amaç: Araştırmanın amacı; kamu hastanelerinde
kurumsal performansı ölçmek için uygulanan verimlilik karne uygulamasının,
stratejik yönetim ve performansın boyutları açısından hastane yöneticileri
tarafından nasıl algılandığını belirlemektir.
Yöntem: Çalışma, Ankara ilinde kamu hastanelerinde görev yapan 226 yönetici ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama yöntemi
olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada hastane yöneticilerinin
verimlilik karnesi ile ilgili stratejik yönetim algıları ve verimlilik karne
uygulaması algıları değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde,
frekans ve yüzde dağılımları, keşifsel faktör analizi, Mann Whitney-U testi,
Kruskal Wallis testi ve korelasyon analizleri
kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada, verimlilik karne eğitimi alan yöneticilerin stratejik yönetim algısı, karne eğitimi almayan
yöneticilere göre anlamlı
bulunmuştur. Cinsiyet ile hasta memnuniyeti; verimlilik karne eğitimi alma
durumu ile verimlilik ve hizmet kalitesi; yatak sayısı ile hizmet kalitesi
ve hasta memnuniyeti alt boyutları arasındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Hastane yöneticilerinin, %81.9’u verimlilik karnesinin kamu
hastanelerinin etkin yönetilmesini sağladığını, % 72.6’sı verimlilik karnesinin
kamu hastanelerinin kurumsal performansını artırmasında önemli rolü olduğunu
belirtmiştir. Ayrıca yöneticilerin %78.8’i verimlilik karnesinin yöneticilerin
performansını artırdığını düşünmektedir. Yapılan korelasyon analizlerinde
yöneticilerin stratejik yönetim algısı ve verimlilik karne uygulaması algısı
arasında pozitif yönde orta derecede ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Hastane yöneticilerinin stratejik yönetim
algısı ve verimlilik karne uygulaması algı ortalamaları yüksek bulunmuştur.
Hastane yöneticileri verimlilik karnesini stratejik yönetim aracı olarak
görmektedirler. Verimlilik karnesinin hastane yöneticileri aracılığı ile
çalışan katılımını da sağlayarak etkin olarak kullanılması, hastanelerin
kurumsal performansını artıracak ve kurumsal hedeflere ulaşmasını
kolaylaştıracaktır.
Aim: The aim here is to determine
how the efficiency card application implemented to corporate
performance in public
hospitals is perceived by
hospital managers in terms of the strategic management and dimensions of performance.
Method: The study was conducted with 226 managers
working in public hospitals in Ankara. The survey method was used as the data
collection tool. The study evaluates the hospital managers' perceptions of
strategic management of the efficiency card and the efficiency card
application. The data obtained from the study were evaluated using percentage
distributions, exploratory factor analysis, Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis
test and correlation analysis.
Results: In the study, the strategic management
perception of the managers who received the training on the efficiency card
application was found to be significantly different compared to the managers
who did not. A significant relationship was observed between gender and patient
satisfaction as well as between the status of obtaining the training on
efficiency card application and quality of service. 81.9’u % of the hospital
managers stated that the efficiency card provided effective management of
public hospitals, 72.6% of them suggested that it played an important role in increasing the corporate performance of the hospitals. 78.8% of managers think that the efficiency card improves the
performance of managers. In the correlation analyses, a moderate relationship
was observed between the managers' perception of strategic management and the
efficiency card application.
Conclusion: The mean score of the public
hospital managers’ perceptions of strategic management and the efficiency card
application was found to be high. The public hospital managers perceive the
efficiency card as a strategic management tool. The efficient use of the efficiency card by providing
hospital participation by the managers
of the hospital will increase the institutional
performance of hospitals and facilitate the achievement of the institutional goals.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |