Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 60, 14.07.2020

Öz

Kaynakça

  • Referans1. Bahar, Z, Açıl, D. Sağlığı geliştirme modeli: kavramsal yapı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2014, 7.1: 59-67. Referans2. Pender, Nola J, Murdaugh, C. L, parsons, MA. The health promotion model. Health promotion in nursing practice, 2002, 4: 59-79. Referans3. Maben, J., Clark, Jill M. Health promotion: a concept analysis. Journal of advanced nursing, 1995, 22.6: 1158-1165. Referans4. Bahar, Z, Haney, M. Son On Yılda Okul Sağlığı Hemşireliğinde Yapılan Araştırmaların İncelenmesi. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 2016, 2.1: 109-115. Referans5. Ceylan, S.; Turan, T. Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2009, 4.12: 36-49. Referans6. Koçoğlu, D. Kapsamlı Okul Sağlığı Hemşireliği Hizmetlerinin Öğrencilerin Akademik Performasına Etkisinin Değerlendirilmesi. 2011. Referans7. Uysal,G., Çıtak,E. Kavram Analizi: Eleştirel Düşünme. Hemşirelik Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 2012, .9(3):3-9. Referans8. Kesgın, C., Topuzoğlu, A. Sağlığın tanımı: başaçıkma. 2006 Referans9. Keane, CB, Mıller, BF. Encyclopedia and dictionary of medicine, nursing, and allied health. Saunders, 1992. Referans10. Kurumu, Türk Dil. Türk dil kurumu sözlüğü. Ankara: Akşam Sanat Okulu Matbaası, 2005. Referans11. Lalonde, M. A new perspective on the health of Canadians. www. phac-aspc. gc. ca/ph-sp/phdd/pdf/perspective. pdf, 1974. Referans12. Charter, Ottawa, et al. Ottawa Charter for health promotion. In: First international conference on health promotion. 2008. p. 17-21. Referans13. O'donnell, M. Definition of health promotion 2.0: embracing passion, enhancing motivation, recognizing dynamic balance, and creating opportunities. 2009. Referans14. Green, LW, Kreuter, MW. Health promotion as a public health strategy for the 1990s. Annual review of public health, 1990, 11.1: 319-334. Referans15. World Health Organızatıon. Quality control methods for medicinal plant materials. World Health Organization, 2009. Referans16. Ayaz, S., Tezcan, Sabahat; akıncı, F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2005, 9.2: 26-34. Referans17. Açıksöz, S., Uzun, Ş., Arslan., F. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 2013, 55.3: e181-e187. Referans18. Bussey, K. Gender identity development. In: Handbook of identity theory and research. Springer, New York, NY, 2011. p. 603-628. Referans19. Çapık, C. Yoksul ve yoksul olmayan kadınlarda sağlık algısını etkileyen etmenlerin incelenmesi 2006 (Doctoral dissertation, DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Referans20. Schwarzer,R., Fuchs,R. Self efficiacy and health behaviours.Research and practice with social cognition models. 1995. p.259-288. Referans21. Şahinöz, T., Şahinöz, S. Kıvanç, A. Sağlığı geliştirmenin en kolay yolu: Okul sağlığı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017, 6.4: 303-312. Referans22. Altuntaş, S. Baykal, Ü. Okul hemşirelerinin iş, iş ortamı, rol ve sorumluluklarına yönelik görüşleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 2012, 9.1: 43-50. Referans23. Güler, G., Kubılay, Gülümser. Bir ilköğretim okulu öğrencilerinin fiziksel bakım sorunlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2004, 26.2: 60-65. Referans24. Ulupınar Alıcı, S., Sarıkaya, Ö. Sağlık Davranışlarının Geliştirilmesinde Yaşantılayarak Öğrenme Uygulaması. 2009. Referans25. Gürbüz, K. Olumlu Sağlık Davranışları Kazandırılmasında Okul Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları.Yüksek Lisans Tezi, 2006. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Referans26. Çıtak, E., Uysal, G. Kavram analizi: Eleştirel düşünme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2012, 9.3: 3-9.

Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 54 - 60, 14.07.2020

Öz

Sağlığın geliştirilmesi, kişilerin sağlıklarını en iyi şekilde en kaliteli biçimde yönetme sürecidir. Pender’e göre sağlığı geliştirme; kişilerin kendi sağlık sorumluluklarını almaları, dengeli beslenmeleri, düzenli fiziksel aktivite yapmaları ve yaşadıkları stresi yönetebilmeleridir. Okul ortamı çocukların sağlıklarını en kaliteli biçimde yükseltmek ve sağlıklı toplumlar yaratmak için en uygun ortamdır. Bu konumda okul sağlığı hemşireleri büyük görevler üstlenmişlerdir. Bu kavramla ilgili literatürde Türkçe olarak herhangi bir kavram analizine rastlanmamıştır. Bu nedenle kavramı açıklığa kavuşturmak gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı,Pender’in sağlığı geliştirme modeli kullanılarak okul sağlığın geliştirilmesi kavramının anlamını açıklığa kavuşturmak ve okul sağlığı hemşirelerin sağlığı geliştirme modeli temelli hemşirelik etkinliklerinin oluşturulması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Referans1. Bahar, Z, Açıl, D. Sağlığı geliştirme modeli: kavramsal yapı. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2014, 7.1: 59-67. Referans2. Pender, Nola J, Murdaugh, C. L, parsons, MA. The health promotion model. Health promotion in nursing practice, 2002, 4: 59-79. Referans3. Maben, J., Clark, Jill M. Health promotion: a concept analysis. Journal of advanced nursing, 1995, 22.6: 1158-1165. Referans4. Bahar, Z, Haney, M. Son On Yılda Okul Sağlığı Hemşireliğinde Yapılan Araştırmaların İncelenmesi. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 2016, 2.1: 109-115. Referans5. Ceylan, S.; Turan, T. Bir ilköğretim okulunda okul sağlığı hemşireliği uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2009, 4.12: 36-49. Referans6. Koçoğlu, D. Kapsamlı Okul Sağlığı Hemşireliği Hizmetlerinin Öğrencilerin Akademik Performasına Etkisinin Değerlendirilmesi. 2011. Referans7. Uysal,G., Çıtak,E. Kavram Analizi: Eleştirel Düşünme. Hemşirelik Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 2012, .9(3):3-9. Referans8. Kesgın, C., Topuzoğlu, A. Sağlığın tanımı: başaçıkma. 2006 Referans9. Keane, CB, Mıller, BF. Encyclopedia and dictionary of medicine, nursing, and allied health. Saunders, 1992. Referans10. Kurumu, Türk Dil. Türk dil kurumu sözlüğü. Ankara: Akşam Sanat Okulu Matbaası, 2005. Referans11. Lalonde, M. A new perspective on the health of Canadians. www. phac-aspc. gc. ca/ph-sp/phdd/pdf/perspective. pdf, 1974. Referans12. Charter, Ottawa, et al. Ottawa Charter for health promotion. In: First international conference on health promotion. 2008. p. 17-21. Referans13. O'donnell, M. Definition of health promotion 2.0: embracing passion, enhancing motivation, recognizing dynamic balance, and creating opportunities. 2009. Referans14. Green, LW, Kreuter, MW. Health promotion as a public health strategy for the 1990s. Annual review of public health, 1990, 11.1: 319-334. Referans15. World Health Organızatıon. Quality control methods for medicinal plant materials. World Health Organization, 2009. Referans16. Ayaz, S., Tezcan, Sabahat; akıncı, F. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2005, 9.2: 26-34. Referans17. Açıksöz, S., Uzun, Ş., Arslan., F. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 2013, 55.3: e181-e187. Referans18. Bussey, K. Gender identity development. In: Handbook of identity theory and research. Springer, New York, NY, 2011. p. 603-628. Referans19. Çapık, C. Yoksul ve yoksul olmayan kadınlarda sağlık algısını etkileyen etmenlerin incelenmesi 2006 (Doctoral dissertation, DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü). Referans20. Schwarzer,R., Fuchs,R. Self efficiacy and health behaviours.Research and practice with social cognition models. 1995. p.259-288. Referans21. Şahinöz, T., Şahinöz, S. Kıvanç, A. Sağlığı geliştirmenin en kolay yolu: Okul sağlığı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017, 6.4: 303-312. Referans22. Altuntaş, S. Baykal, Ü. Okul hemşirelerinin iş, iş ortamı, rol ve sorumluluklarına yönelik görüşleri. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi (HEAD), 2012, 9.1: 43-50. Referans23. Güler, G., Kubılay, Gülümser. Bir ilköğretim okulu öğrencilerinin fiziksel bakım sorunlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2004, 26.2: 60-65. Referans24. Ulupınar Alıcı, S., Sarıkaya, Ö. Sağlık Davranışlarının Geliştirilmesinde Yaşantılayarak Öğrenme Uygulaması. 2009. Referans25. Gürbüz, K. Olumlu Sağlık Davranışları Kazandırılmasında Okul Sağlığı Hemşireliği Uygulamaları.Yüksek Lisans Tezi, 2006. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Referans26. Çıtak, E., Uysal, G. Kavram analizi: Eleştirel düşünme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 2012, 9.3: 3-9.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Rasiha Güler 0000-0002-5982-2485

Çiğdem Müge Haylı 0000-0001-7630-9619

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, R., & Haylı, Ç. M. (2020). Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 54-60.
AMA Güler R, Haylı ÇM. Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. Temmuz 2020;3(1):54-60.
Chicago Güler, Rasiha, ve Çiğdem Müge Haylı. “Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 3, sy. 1 (Temmuz 2020): 54-60.
EndNote Güler R, Haylı ÇM (01 Temmuz 2020) Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3 1 54–60.
IEEE R. Güler ve Ç. M. Haylı, “Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması”, Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 54–60, 2020.
ISNAD Güler, Rasiha - Haylı, Çiğdem Müge. “Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması”. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3/1 (Temmuz 2020), 54-60.
JAMA Güler R, Haylı ÇM. Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2020;3:54–60.
MLA Güler, Rasiha ve Çiğdem Müge Haylı. “Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 54-60.
Vancouver Güler R, Haylı ÇM. Kavram Analizi: Sağlığı Geliştirme Modelinin Okul Sağlığına Uyarlanması. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2020;3(1):54-60.