Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları ve İlişkili Faktörler

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 31 - 41, 28.12.2020

Öz

Amaç: Bu araştırma, hastanede yatarak tedavi görenlerin hemşirelik bakımından duydukları umutsuzluk ve memnuniyet düzeyleri ile ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışmanın örneklemine araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 228 hasta dahil edilmiştir. Bu çalışma tanımlayıcı-kesitsel bir araştırmadır. Veri toplama aracı olarak araştırmaya katılan hastalara Kişisel Bilgi Formu, Hastanın Hemşirelik Bakımını Algılayışı ve Back Umutsuzluk Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde yüzdelik oranlar, One-Way Anova ve Student t testleri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan hastaların %53,5’i kadın, %37,7’si 45-54 yaş aralığında yer alırken, %72,4’ünün daha önce hastaneye yatış deneyimi olduğu ve %52,2’sinin kronik bir hastalık sahibi olduğu belirlenmiştir. Çalışmada, hastanın hemşirelik bakımını algılayışı ölçeğinden alınan ortalama puan 64.86±11.13; Beck umutsuzluk ölçeğinden alınan ortalama puan ise 11.34±2.65 olarak bulunmuştur. Hastaların hemşirelik bakımından memnuniyet düzeyleri yeterli, umutsuzluk düzeyleri ise ortalamanın üstünde bulunmuştur. Çalışmada hemşirelik bakımı algılayış ölçeği toplam puanı ile yaş grupları, öğrenim durumu, medeni durum, meslek, hastanede yatma deneyimi, kronik hastalığı olması durumu; Beck umutsuzluk ölçeği ile cinsiyet, yaş grupları, meslek, kronik hastalık varlığı ve medeni durumla arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0.005). Sonuç: Hastaların umutsuzluk düzeyi ve hasta algıları hemşirelik bakımı verirken göz önünde bulundurarak, bakımda kaliteyi artırmaya yönelik hizmet vermeleri gerekir. Hemşirelik bakımı verilirken hasta memnuniyeti ve umutsuzluk ölçümleri sürekli yapılarak hasta bakım standartları oluşturulmalıdır. Bu standartların oluşturulabilmesi için yapılan araştırma sonuçlarının hastane yöneticileriyle paylaşılması sağlanmalıdır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

proje değil

Kaynakça

  • 1.Aytar G, Yeşildal N. Yatan hasta memnuniyeti. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi. 2004; 3:10-14.
  • 2.Merkouris A, Ifantopoulos B, Lanara V, Lemonidou C. Patient Satisfaction: A Key Concept for Evaluation and Improving Nursing Services. Journal of Nursing Management. 1999; 7(1): 19-28.
  • 3.Lange JW. Testing Equivalence of Spanish and English Versions: The LaMonica-Oberst (Revised) Patient Satisfaction With Nursing Care Scale. Research in Nursing and Health. 2002; 25: 438-51.
  • 4.Tükel B, Acuner AM, Önder ÖR, Üzgün A. Ankara Üniversitesi İbn-i Sina Hastanesi’nde Yatan Hasta Memnuniyeti. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 2004; 57(4): 205-14.
  • 5.Aldemir K, Gürkan A, Yılmaz F, Karabey G. ‘Cerrahi Kliniklerde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyetinin İncelenmesi’ Journal of Health and Nursing Management. 2018; 5(3):155-63.
  • 6.Yazan T, Şengül S, Girgin A. ‘Sağlık hizmetleri ve hasta memnuniyeti’, Acta Medica Alanya 2018; 2(1): 24-29.
  • 7.Şahin TK, Bakıcı H, Bilban S, Dinçer Ş, Yurtçu M, Günel E. Meram Tıp Fakültesi Çocuk Cerrahisi Servisinde yatan hasta yakınlarının memnuniyetinin araştırılması. Genel Tıp Dergisi. 2005; 15(4):137-42.
  • 8.Schmidt LA. Patients’ Perceptions of Nursing Care in the Hospital Setting. Journal of Advanced Nursing. 2003; 44(4): 393-99.
  • 9.Uzun Ö. Patient Satisfaction with Nursing Care at a University Hospital in Turkey. Journal of Nursing Care Quality. 2001; 16(1): 24-33.
  • 10.Arslan Ç, Kelleci M. ‘Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeyleri Ve İlişkili Bazı Faktörler’ Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2011; 14:1.
  • 11.Şişe Ş. ‘Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti’ Kocatepe Tıp Dergisi 2013; 14(2): 69-75.
  • 12. Öz F. Ümit ve Ümitsizlik İçinde: Öz F (ed). Sağlık Alanında Temel Kavramlar, 2 Baskı. Ankara, Mattek matbaacılık 2010;189.
  • 13. Kelleci M. Kanser hastalarının umudunun geliştirilmesine yönelik hemşirelik girişimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2005;6(1):41.
  • 14. Baljani E, Kazemi M, Amanpour E, Tizfahm T. The relationship between religion, spiritual well-being, hope and quality of life in patients with cancer. Basic & Clinical Cancer Research. 2014; 6(4): 28-36.
  • 15. Wakiuchi J, Marchi JA, Norvila LS, Marcon SS, Sales CA. Hope of cancer patients undergoing chemotherapy. Acta Paul Enferm 2015;28:202-08.
  • 16. Çoban Gİ, Kaşıkçı, M. Hastaların hemşirelik bakımını algılayışları. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 16 (63), 165-171.
  • 17. Dilbaz N, Seber G. Umutsuzluk kavramı: Depresyon ve intiharda önemi. Kriz Dergisi 1993; 1:134- 8.
  • 18. Koç S, Büker N, Şavkın R, Kıter E. ‘Ortopedi ve Travmatoloji Hastalarının Bağımsızlık ve Depresyon Düzeylerinin Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeyi Üzerine Etkisi’ J Kartal TR 2012;23(3):130-6.
  • 19. Geçgil E. Dündar Ö, Şahin T. ‘Adıyaman İl Merkezindeki Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi’, Hacettepe üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2008; 15(2): 41–51.
  • 20.Tuğut N, Gölbaşı Z. ‘Bir Üniversite Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Servisinde Yatan Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri ve Etkileyen Bazı Faktörler’ Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2013;10 (2): 38-44.
  • 21 Johansson P, Oleni M, Fridlund B. Patient Satisfaction of Nursing Care in the Context of Health Care: A Literature Study. Scand Journal of Caring Sciences. 2002; 16: 337-44.
  • 22.İçli GE, Kuğuoğlu S, Aslan FE. ‘Sosyo-Demografik Değişkenlerin Hasta Memnuniyetine Etkisi’ Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F dergisi,2006; 21(1): 383-99.
  • 23.Wagner D, Bear M. Patient satisfaction with nursing care: a concept analysis within a nursing framework. Journal of advanced nursing. 2009;65(3):692–701.
  • 24.González-Valentín A, Padín-López S, de Ramón-Garrido E. Patient satisfaction with nursing care in a regional university hospital in southern Spain. Journal of Nursing Care Quality. 2005; 20(1): 63-72.
  • 25. Arslantaş H, Adana F, Kaya F, Turan D. Yatan hastalarda umutsuzluk ve sosyal destek düzeyi ve bunları etkileyen faktörler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 2010; 18(2):87-97.
  • 26.Başaran D, Altun ÖŞ, Kaban F, Ecder T. Hemodiyaliz hastalarının umutsuzluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Nefroloji Hemşireliği Dergisi, 2016;11(1): 9-16.
  • 27. Buldan Ö, Kuzu Kurban N. Kronik Hastalığı Olan Olguların Anksiyete ve Depresyon Düzeyleri ile Hemşirelik Bakımı Algısı Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler. DEUHFED 2018, 11(4), 274-282.

Patient Satisfaction of Nursing Care and Hopelessness Level in The Inpatients with Factors Affecting Them

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 31 - 41, 28.12.2020

Öz

Aim: This study was conducted as a descriptive in order to determine some factors related to the satisfaction and hopelessness llevels of hospitalized patients in terms of nursing.
Method: The sample of the study consisted of 228 patients who agreed to participate in the research. Personal Information Form, Patient's Perception of Nursing Care Scale and beck hopelessness scale were used as data collection tools. Percentage ratios, Student t, One-Way Anova tests were used in statistical analysis.
Results: While 53.5% of the participants in the study were women, 37.7% were in the 45-54 age range, 72.4% had previous hospitalization experience and 52.2% had a chronic disease. In the study, the satisfaction levels of the patients in terms of nursing were found as 64.86±11.13 on the patient's Perception of Nursing Care Scale. In the study, beck hopelessness scale were found as 11.34±2.65 on the patient's Perception of Nursing Care Scale. The satisfaction levels of the patients in terms of nursing were adequate, and the levels of hopelessness were above the average. While there was a statistically significant relationship between the total score of nursing care perception scale and age groups, educational status, marital status, profession, hospitalization experience, and chronic disease (p <0.005); A statistically significant relationship was found between Beck's hopelessness scale and gender, age groups, marital status, occupation and presence of chronic disease (p <0.005).
Conclusion: Nurses should provide services to improve the quality of care in consideration of patient perceptions and hopelessness levels while providing care. While nursing care is provided, patient satisfaction and hopelessness measurements should be made continuously and patient care standards should be established. In addition, it can be suggested that the research results regarding the satisfaction of patients in terms of nursing are shared with the hospital administrators, and that nurses are aware of the aspects that need to be improved in terms of care.

Proje Numarası

proje değil

Kaynakça

  • 1.Aytar G, Yeşildal N. Yatan hasta memnuniyeti. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi. 2004; 3:10-14.
  • 2.Merkouris A, Ifantopoulos B, Lanara V, Lemonidou C. Patient Satisfaction: A Key Concept for Evaluation and Improving Nursing Services. Journal of Nursing Management. 1999; 7(1): 19-28.
  • 3.Lange JW. Testing Equivalence of Spanish and English Versions: The LaMonica-Oberst (Revised) Patient Satisfaction With Nursing Care Scale. Research in Nursing and Health. 2002; 25: 438-51.
  • 4.Tükel B, Acuner AM, Önder ÖR, Üzgün A. Ankara Üniversitesi İbn-i Sina Hastanesi’nde Yatan Hasta Memnuniyeti. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 2004; 57(4): 205-14.
  • 5.Aldemir K, Gürkan A, Yılmaz F, Karabey G. ‘Cerrahi Kliniklerde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyetinin İncelenmesi’ Journal of Health and Nursing Management. 2018; 5(3):155-63.
  • 6.Yazan T, Şengül S, Girgin A. ‘Sağlık hizmetleri ve hasta memnuniyeti’, Acta Medica Alanya 2018; 2(1): 24-29.
  • 7.Şahin TK, Bakıcı H, Bilban S, Dinçer Ş, Yurtçu M, Günel E. Meram Tıp Fakültesi Çocuk Cerrahisi Servisinde yatan hasta yakınlarının memnuniyetinin araştırılması. Genel Tıp Dergisi. 2005; 15(4):137-42.
  • 8.Schmidt LA. Patients’ Perceptions of Nursing Care in the Hospital Setting. Journal of Advanced Nursing. 2003; 44(4): 393-99.
  • 9.Uzun Ö. Patient Satisfaction with Nursing Care at a University Hospital in Turkey. Journal of Nursing Care Quality. 2001; 16(1): 24-33.
  • 10.Arslan Ç, Kelleci M. ‘Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeyleri Ve İlişkili Bazı Faktörler’ Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2011; 14:1.
  • 11.Şişe Ş. ‘Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyeti’ Kocatepe Tıp Dergisi 2013; 14(2): 69-75.
  • 12. Öz F. Ümit ve Ümitsizlik İçinde: Öz F (ed). Sağlık Alanında Temel Kavramlar, 2 Baskı. Ankara, Mattek matbaacılık 2010;189.
  • 13. Kelleci M. Kanser hastalarının umudunun geliştirilmesine yönelik hemşirelik girişimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2005;6(1):41.
  • 14. Baljani E, Kazemi M, Amanpour E, Tizfahm T. The relationship between religion, spiritual well-being, hope and quality of life in patients with cancer. Basic & Clinical Cancer Research. 2014; 6(4): 28-36.
  • 15. Wakiuchi J, Marchi JA, Norvila LS, Marcon SS, Sales CA. Hope of cancer patients undergoing chemotherapy. Acta Paul Enferm 2015;28:202-08.
  • 16. Çoban Gİ, Kaşıkçı, M. Hastaların hemşirelik bakımını algılayışları. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 16 (63), 165-171.
  • 17. Dilbaz N, Seber G. Umutsuzluk kavramı: Depresyon ve intiharda önemi. Kriz Dergisi 1993; 1:134- 8.
  • 18. Koç S, Büker N, Şavkın R, Kıter E. ‘Ortopedi ve Travmatoloji Hastalarının Bağımsızlık ve Depresyon Düzeylerinin Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeyi Üzerine Etkisi’ J Kartal TR 2012;23(3):130-6.
  • 19. Geçgil E. Dündar Ö, Şahin T. ‘Adıyaman İl Merkezindeki Hastaların Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi’, Hacettepe üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi. 2008; 15(2): 41–51.
  • 20.Tuğut N, Gölbaşı Z. ‘Bir Üniversite Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Servisinde Yatan Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri ve Etkileyen Bazı Faktörler’ Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2013;10 (2): 38-44.
  • 21 Johansson P, Oleni M, Fridlund B. Patient Satisfaction of Nursing Care in the Context of Health Care: A Literature Study. Scand Journal of Caring Sciences. 2002; 16: 337-44.
  • 22.İçli GE, Kuğuoğlu S, Aslan FE. ‘Sosyo-Demografik Değişkenlerin Hasta Memnuniyetine Etkisi’ Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F dergisi,2006; 21(1): 383-99.
  • 23.Wagner D, Bear M. Patient satisfaction with nursing care: a concept analysis within a nursing framework. Journal of advanced nursing. 2009;65(3):692–701.
  • 24.González-Valentín A, Padín-López S, de Ramón-Garrido E. Patient satisfaction with nursing care in a regional university hospital in southern Spain. Journal of Nursing Care Quality. 2005; 20(1): 63-72.
  • 25. Arslantaş H, Adana F, Kaya F, Turan D. Yatan hastalarda umutsuzluk ve sosyal destek düzeyi ve bunları etkileyen faktörler. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 2010; 18(2):87-97.
  • 26.Başaran D, Altun ÖŞ, Kaban F, Ecder T. Hemodiyaliz hastalarının umutsuzluk düzeylerinin değerlendirilmesi. Nefroloji Hemşireliği Dergisi, 2016;11(1): 9-16.
  • 27. Buldan Ö, Kuzu Kurban N. Kronik Hastalığı Olan Olguların Anksiyete ve Depresyon Düzeyleri ile Hemşirelik Bakımı Algısı Arasındaki İlişki ve Etkileyen Faktörler. DEUHFED 2018, 11(4), 274-282.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma makalesi
Yazarlar

Ayşegül Koç 0000-0003-1179-5550

Proje Numarası proje değil
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koç, A. (2020). Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları ve İlişkili Faktörler. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 31-41.
AMA Koç A. Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları ve İlişkili Faktörler. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. Aralık 2020;3(2):31-41.
Chicago Koç, Ayşegül. “Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları Ve İlişkili Faktörler”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2020): 31-41.
EndNote Koç A (01 Aralık 2020) Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları ve İlişkili Faktörler. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3 2 31–41.
IEEE A. Koç, “Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları ve İlişkili Faktörler”, Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 31–41, 2020.
ISNAD Koç, Ayşegül. “Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları Ve İlişkili Faktörler”. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 3/2 (Aralık 2020), 31-41.
JAMA Koç A. Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları ve İlişkili Faktörler. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2020;3:31–41.
MLA Koç, Ayşegül. “Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları Ve İlişkili Faktörler”. Türkiye Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 2, 2020, ss. 31-41.
Vancouver Koç A. Devlet Hastanesinde Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımını Algıları ve İlişkili Faktörler. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2020;3(2):31-4.